DELFI REPORTAAŽ: Õpetaja Iiris Oosalu päev: tööde parandamine algab koduteel ja lõpeb alles õhtul

 (88)
Iiris Oosalu rongis töötamas
Foto: Andres Putting

Iiris Oosalu on teist aastat eesti keele ja kirjanduse õpetaja Keila koolis. Ta annab tunde 6. – 9. klassis ning lisaks veab kooliraadio HUGO projekti. Noore õpetaja töö on eriti väljakutsuv, kuna seda ametit ei ole võimalik õppida üleöö ja mõnikord venib tundide ettevalmistamine pikkade õhtutundideni. Sarnaselt teiste alustavate kolleegidega saab Iiris nooremõpetajale ettenähtud palka.

18.45 Iiris ja Delfi fotograaf lähevad kumbki oma teed. "Lähen parandan kodus töid edasi, rohelise pliiatsiga, on kuidagi sõbralikum kui punane ja ei tekita kohe stressi," loodab Iiris.

18.10 väljub rong Keilast Tallinna. Rongis valmistab ta ette juba homset päeva, parandab töid.

Fotograaf uurib, millal siis Iirisel vaba aeg on. Nädalavahetusel, mitte enne, vastab ta. "Ega tänagi enne kella 21 valmis ei saa. Sporti teen kodus, mul velotrenažöör. Aga mis teha, see töö meeldib mulle. Eks näis, mis edaspidi, kui mu kaks aastat Noored Kooli projektis täis saab. Tahaksin kindlasti veel ülikooli minna ja poole kohaga Keilasse edasi jääda, rahvas nii armsaks saanud ja ei kujuta hästi ette, kuidas peaks uus õpetaja seda rasket klassi edasi viima," peab ta silmas seda kaheksandat, kellest täna juttu oli.

"Eelmisel aastal ma naturaalselt nutsin kodus, kui selle klassiga esmakordselt kohtusin. See poiss lihtsalt lükkas lauad-toolid pikali, saatis mind sooja kohta ja lahkus klassist. Nüüd on muutus aastaga märgatav," meenutab ta.

Seotud lood:

Tööpäev alates hommikust:

17.30 Kooliraadio koosolek lõpeb ootamatult, kui mikrofon põleb läbi. Sellega seoses on tavalisest natuke varem läbi ka Iirise tööpäev.

16.15 Klassiruumi on kogunenud kooliraadio koosolek. Välja näeb see nii:

Mobiilifoto: Andres Putting

15.35 Õpetaja peab tegelema ka kaklejate lahutamisega. Päeval tunnis pildistades kuulis fotograaf, et õhtul toimub kaklus. Iiris valmistas parajasti homseid töid ette, kui fotograaf märkas akna taga liikuvat poistekampa. "Lähevad kaklema," pakkus fotograaf ja avas akna. Kostsid hüüded "löö ära", "anna talle", "viruta". "Ongi kaklus," lausus Iiris. Õpetaja ja fotograaf jooksid välja, haarates kaasa administraator Merikese.  Metsatukas sattusid nad  kamba otsa, mõnel kaklejal õnnestus  ära joosta. "Nonii, seletusi andma kõik," kamandas Merike. Mõne aja pärast selgubki, et seitsmenda klassi poisid üritasid omavahel jõudu proovida.

"Näe, saimegi naha soojaks joosta," tõdes murelik Iiris.

14.45 annab Iiris järeleaitamistundi poisile, kes pikalt ära olnud. Ees ootab kooliraadio koosolek.

14.20 Õpetaja Iiris saab lõpuks sööma minna. Keila kooli sööklas võtab ta taipäraselt tehtud sealiha ja piima. Praad maksab 1.80 ja jook on õpetajatele tasuline, 0.25 euri. Vastav silt on ka sööklas. "Alguses, kui see nõue tekkis, olime ikka väga üllatunud," rääkis Iiris. Lastele on õnneks jook prae hinna sees. Supp on lastele tasuta, hommikupudru saab kah, aga see on hommikul kell 8 ja kui 8.15 algavad tunnid, siis sööjäid eriti polegi.

13.25-14.10 7.a/b/d klass. Tasemerühmadeks jagatud laste klass – süva 2. Teema - mis on päevik. Lapsed arutlevad, et päevikuid on mitmeid. Näiteks on üks see, mis koolis täidame ja kuhu saame hindeid, teine aga see, kuhu saab kirjutada näiteks: "see kriipi õpetaja vahtis mind täna jälle," loeb püüdlikult noormees tagareast. Naer, ka Iiris naerab. "Kas te teate, kes oli Anne Frank?" uurib ta. "Eks ta üks laps oli," tuleb saalist vastus. "Jah, tüdruk, kes Teise maailmasõja ajal ennast varjas ja päevikut pidas. Ta oli juut ja seepärast pidi ta ennast varjama."

Enne tunni algust näitab üks üheksandik õpetajale oma iphonest Delfis olevat Iirise lugu. Tunni alguses kurdab üks poiss, et tal on paha, õpetaja saadab ta arsti juurde. Sõbrad muretsevad, et kauaks jääb.

Fotograaf paneb tähele, et kõik aktiivsed õpilased satuvad istuma samasse pinki. "Pinkide paigutus on meelega selline, et innustada meeskonnatööd ja tänu paigutusele jäid ka õpilaste nimed mulle meelde," räägib Iiris. "Õpilased hoiavad mind elus ja neilt saan energiat," kinnitab enne viimast tundi Iiris, kelle näos ja olekus pole näha grammigi väsimust.

12.35 "Päris hästi läks täna," ohkab Iiris, kui klass taas tühi. "Võib-olla seepärast, et fotograaf klassis oli, hoidis see noormees ennast tagasi. Ta on siin toole loopinud jne." Kergelt kontrollimatut loomaaeda meenutava klassiga sai õpetaja ilusti hakkama - igaühel oli midagi öelda. "Eks nad nüüd metsa suitsetama lähevad," vaatab Iiris aknast mööduvaid koolipoisse.

Algas 9. klassi tund, Puškini elu tõmmatakse ajateljel pikaks. Jevgeni Onegin. "Mis juhtus 1837. aastal?" uurib Iiris. "Duell? Mis see üldse on?" "Üksteise laskmine," kõlab klassist. "Meie tund toimub sees, mis tähendab, et aknast välja ei kõõrita," noomib Iiris ulakaid poisse.

12.05 Õpilaste söögivahetund. Õpetajal on esimene vaba hetk. Iiris täidab veepudelit, paneb asju valmis.

11.20 Nüüd tuleb kaheksas klass. "See on raske klass," räägib Iiris. Klassis istub kuus last. Igaühel on midagi öelda, kellel pole asju kaasas, kes aga tirib kapuutsi pähe. Igaüks üritab esinemisega teist üle trumbata. "Võta kapuuts peast," käsib Iiris. "Ei võta, mida fakki," haugub kukehäälne nooruk. Iiris on rahulik ja tuletab meelde, et kooli kodukord nõuab seda.
Tunni teema on tegusõna käändelised ja pöördelised vormid, alus ja öeldis.

Mobiilifoto: Andres Putting

11.00 Õpetajate toas on kohvipaus, see möödub ruttu. Üks tass maksab 0,2 eurot, soovitatav on maksta 1 euro, siis nädalaks olemas. Kohvi valmistamisel on ka oma korrapidaja – osa õpetajaid võtab endale lisakohustuse.

10.52 Esireas hakkab väike poiss nutma. "Ma ei taha süsti saada, ausõna ei taha." "Läheme pärast koos vaatame," lohutab Iiris. Teised aasivad. "Igaüks kardab omamoodi, mina näiteks kardan usse ja võin nutma hakata," sekkub õpetaja ja jätkab: "Aga ühine teema on meil tänane tunniteema." Süsti saanud tüdrukud tulevad tagasi ja näitavad plaastreid.

10.38 Iiris räägib lastele valmidest ja uurib, miks kasutatakse valmide tegelasteks loomi. Lapsed vastavad: siis saab viisakalt solvata. "Solvamine pole ju hea," pole Iiris nõus. "Noh, samahästi saaks ju Ansip olla orav ja Savisaar ninasarvik," on üks kuuendik varmalt teadlik. Klassitunni katkestab kooliõde, kes kutsub lapsed süsti saama. Viis õpilast lahkub vaktsiini saama, üks poiss keeldub minemast. "Ära karda, sulle tehakse enne tuimestussüst," lohutavad teised.

"Mine sülita see välja, mida sa sööd," kamandab Iiris esirea poissi, viimane lohistab end prügikasti juurde. "Tunnis ei sööda," on õpetaja konkreetne. Valmide analüüs jätkub.

10.15 Kolmas tund. 6.a klass. Tunni teema: luule, valm. Kas õpilased saavad aru loo moraalist? Kuidas mõistab 6. klassi õpilane moraali? Analüüsitakse luuletust.
"Seisame palun sirgelt, tere jälle," alustab Iiris tundi. Iiris ise seisab enamasti kõik kuus koolitundi püsti. Vähemalt esimesed tunnid on Delfi fotograaf näinud teda istumas vaid korra. Ka vahetunnis ei saa õpetaja puhata, vaid peab koridoris korda.
Lõuna on Iirisel kell kaks päeval.

9.44 Lapsed loevad Puškini elulugu, kord jõuab noormeheni. "Loe nüüd sina," soovib Iiris. "Ma ei oska," kõlab vastus. "Miks, loe ikka," palub Iiris. Teised muigavad ja alustavad aasimist: "Mine logopeedi juurde, ma loen ise" jne. Õpetaja sekkub: "Selline suhtumine ei aita teda. Jää palun pärast tundi minu juurde ja loed mulle siis ette." "Nõus," noogutab häbelik poiss pead. Iiris on rahulik ja teab täpselt mida teha.

Mobiilifoto: Andres Putting

9.10 9.b klassi tund. Tunni teema: romaan, värssromaan. Iiris: iga põhikooli lõpetaja peaks teadma, kes oli Aleksandr Puškin. See kuulub üldise harituse juurde. Täna vaatame romaani ja värssromaani..
Kommentaar klassist: kes see vend oligi?
Klassis on 23 last, moodne digitahvel, ei märkigi vanast heast pruunist tahvlist, koolikella asendab meloodia tuttavast filmist "Mehed ei nuta".
Iiris: pidin vahetunnis korrapidaja olema, aga kuulasin siin veel ühte tüdrukut ja nii see aeg lippab.

8.26 Õpetaja Iiris kontrollib jätkuvalt kodutööd. Delfi fotograafi sõnul on õpetaja rahulik, sõbralik, konkreetne ja klass allub kenasti. Autoriteet paigas. Mõned kõurikud küll üritavad sõna võtta, aga Iiris saab hästi hakkama.

Mobiilifoto: Andres Putting

8.21. 6.a klassi tund. Koduseks tööks oli põnevusjutu lõpetamine. Õpetaja Iiris kontrollib kodutööd - õpilane loeb jutu ette.

Mobiilifoto: Andres Putting

7.56 Jõuame koolimajja

7.45 Saabumine Keila rongijaama. Vastassuunas sõitva rongi järgi on hea kontrollida, kas oleme graafikust ees või taga.

7.20 Rongis. Iiris elab Tallinnas Liivalaia tänaval ja sõidab iga päev 25 km Keilasse, ehkki elukoha ümbruses 500 m raadiuses on mitu kooli. Kas lähemal poleks lihtsam õpetamas käia? Iiris: "Eesti keele õpetajale vabu kohti linnas pole."

7.00 Algab rongisõit Keilasse, ees ootab Balti jaamast peale tulnud Noored Kooli esimese aasta osaleja füüsikaõpetaja Reeno, kes on Iirisele koha reserveerinud – ei peagi esimesena rongi uksest sisse trügima.

Tondi peatusest tuleb peale Noored Kooli vilistlane, Saue Gümnaasiumis eesti keelt ja kirjandust õpetav Kerli Prass.

Mobiilifoto: Andres Putting

Kolm noort jagavad rongis mõtteid. Rongipilet maksab 83 senti.

Õpetaja Iiris Oosalu ärkas kell 6 ning oli enne kella seitset rongipeatuses, et sõita Keilasse õpetama. Rõõmsalt. "Mulle meeldib Keilas tööl käia."

Iiris on õpetaja Noored Kooli programmi raames, mis kutsub ülikoolilõpetajaid kaheks aastaks mõnda Eestimaa kooli õpetama eesmärgiga kasvatada haridusteadlikke edukaid noori erinevatel erialadel. Programmi valitakse välja mittepedagoogilise taustaga noored, kes omandavad õpetamisoskused regulaarsetel koolitustel ise samal ajal juba koolis täiskohaga töötades. Peale kaheaastast programmi on noored vabad tegema mida iganes, kuid enamik on jätkanud töötamist haridussüsteemis.

Mobiilifoto: Andres Putting