Nimelt kardavad Narva taksojuhid, et järgmisel aastal kehtima hakkava nõude tõttu osata eesti keelt vähemalt B1 tasemel jäävad nad kõik töötuks või peavad hakkama mustalt töötama.

Ühistranspordiseadusesse kirjutatud keelenõue hakkab kehtima 1. aprillist 2016. Üheks kompromissikohaks pakkusid taksofirmad keelenõude edasilükkamist 1. jaanuarini 2017, sest enne ei jõua ka parima tahtmise korral keeleeksameid teha.

Boroditš ütles venekeelsele Delfile, et rääkis sellest transpordi- ja infrastruktuuriministriga ja sai sellele põhimõttelise toetuse, aga juriidiliselt on selle elluviimine keerukas.

Boroditši sõnul käib praegu koos juristidega aktiivne töö, et otsida võimalusi keeleseadusesse piirkondlike erisuste sisseviimiseks, näiteks muutes nõutavat keeleoskuse kategooriat madalamaks. Nii oleks ülejäänud Eesti jaoks üks reegel ja Ida-Virumaa jaoks teine. Probleemi ju selgelt pole Tartus, Kuressaares, Pärnus, aga on Ida-Virumaal ja Narvas, kus keelekeskkond on teine.

"Kõige paremaks variandiks pean piirkondlike erisuste sisseviimist. Aga kuni mul pole juristide kinnitust, on lahendustest vara rääkida. Töötame juristidega, seni pole Eestis keeleseadusesse piirkondliku erisuse sisseviimise pretsedenti," ütles Boroditš.

Boroditš teatas hiljem Delfile, et seoses järgmisel aastal kehtima hakkava nõude kehtestamisega on tema poole pöördunud oma murega mitmed Narva taksojuhid. Täna omab ca 500 Narva taksojuhist B1 kategooriale vastavat dokumenti üksnes üks protsent. "Minuga suhelnud kolme suurima taksofirma juhtide kinnitusel on enamus Narva taksojuhtidest juba läinud vastavatele keeletaseme kursustele. Arvestades vastavate kursuste ajalist kestvust ning asjaolu, et keeletaseme eksameid saab sooritada üksnes neli korda aastas, on taksofirmade juhtkonnal ja taksojuhtidel tõsine mure, et kõik taksojuhid ei saa ettenähtud tähtajaks ehk 1. aprilliks 2016 kätte B1 tasemele ettenähtud eesti keele oskust tõendavaid dokumente," ütles Boroditš.

Seetõttu on tõsine oht, et ca 500 taksojuhti jäävad töötuks ning elanike jaoks oluline teenus jääb osutamata.

Kohtumisel taksojuhtide esindajatega leidsime ühe võimaliku lahendusena seaduses toodud nõude tähtaja pikendamist 9 kuu võrra ehk kuni 1. jaanuarini 2017. Sellise ettepaneku olen teinud ka majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile, kelle pädevusse kuuluvad transpordialased küsimused.

Nimetatud ettepanek võimaldaks tagada piisava aja keeleõppeks ning vastava eksami sooritamiseks.

Tõepoolest, taksojuhtidega kohtumisel kõlas ka arvamus, et arvestades Narva keelekeskkonda, mis oluliselt erineb näiteks Tartust või Pärnust, võiks seadusandja kaaluda erineva tasemega keelenõuete rakendamist, ütles Boroditš. "Isiklikult olen aga arvamusel, et antud olukorra lahenduseks on siiski keeleõpe koos mõistliku aja andmisega vastava keeletaseme omandamiseks."