Bemis jõuab ööseks Estonia vraki juurde

 (73)
MS Estonia

Reisiparvlaeva Estonia vrakile uut tuukriekspeditsiooni korraldava ameeriklase Gregg Bemise hallatav laev väljus esmaspäeva hommikul Norrast ja jõuab teisipäeva ööseks laeva hukkumiskohale.

Rootsi rannavalve avastas Bemise ekspeditsioonilaeva One Eagle esmaspäeva hommikul Bornholmi saarest põhja pool, kursiga Estonia uppumispaigale, teatas STT.

Laeval on tuukrid, Saksa filmigrupp ja abimeeskond.

Rootsi rannavalve teatas, et saadab oma laeva Estonia hukkumispaigale, et jälgida tuukriekspeditsiooni. Rannavalve kavatseb soodsa ilma korral haakuda uurimislaeva One Eagle parda külge ja jälgida ekspeditsiooni vahetust lähedusest.

"Me tahame informeerida teda (Bemist — BNS) kõigist asjaoludest ja kui ilm lubab, kavatseme minna laeva pardale ja soovitada vrakile sukeldumine ära jätta," ütles Dan Thorell Rootsi veeteede ametist agentuurile TT. "Kuid meil pole võimalik kasutada mingeid vahendeid, et sundida teda ekspeditsioonist loobuma."

72-aastane ameeriklane Gregg Bemis põhjendab uut tuukriekspeditsiooni reisiparvlaeva Estonia vrakile vajadusega uurida uuesti 852 inimese elu nõudnud laevaõnnetuse põhjusi. Bemis on teatanud, et kahtleb Estonia hukku uurinud rahvusvahelise komisjoni järeldustes ning soovib tuukriekspeditsiooni abil kontrollida ka teisi laevahuku versioone.

Bemise organiseeritud ekspeditsioon kavatseb teha Estonia vrakil ka filmi, mida kavatseb koos Saksa teleajakirjaniku Jutta Rabega maha müüa eri riikide valitud telekanalitele.

Ametliku versiooni kohaselt hukkus Estonia 1994. aasta 28. septembri öösel teel Tallinnast Stockholmi tormise ilma, suure kiiruse ja vööriluugi konstruktsioonivea tõttu. Uurimiskomisjoni aruandes kahtlejad väidavad, et laeva võis uputada pommiplahvatus või auk allpool veepiiri.

Eesti kavatseb saata Rootsi rannavalvelaeva pardale kaks piirivalveohvitseri, kes jälgivad Bemise ekspeditsiooni kulgu. Soome on teatanud, et saadab ekspeditsioonikohale oma patrull-laeva.

Esimese tuukriekspeditsiooni Estonia vrakile korraldas Rootsi tellimusel Norra firma Rockwater 1994. aasta detsembris, toona töötasid tuukrid laevavrakis üle 60 tunni, neid juhendasid Rootsi kriminaalpolitsei ja veeteede ameti asjatundjad.