Autod hakkavad ise liiklusõnnetusest teada andma

 (38)
Autod hakkavad ise liiklusõnnetusest teada andma
Politsei foto

Juba kolme-nelja aasta pärast peavad autotootjad tõenäoliselt varustama kõik Eestisse toodavad uued sõidukid eCalli nimelise lisaseadmega. Kuigi aparaadi kasutuselevõtt muudab uute autode hinna tuhande krooni võrra kallimaks, aitaks see Eestis päästa aastas kümneid inimelusid.

Kus tahes Euroopas toimuva autoõnnetuse korral valib autosse paigaldatud automaatne hädaabikõneseade hädaabinumbri 112 ja edastab esmase teabe õnnetuse kohta, kirjutab Eesti Päevaleht.

Kui seni on Eestis eCalli nimelise seadme kohustuslikuks muutmisest rääkinud vaid liiklusohutuseksperdid ja Euroopa Komisjoni poolt väljatöötatava süsteemiga on Eestil soovitanud liituda riiklik liikluskomisjon, siis eelmisel nädalal astus sammu süsteemi kasutuselevõtu suunas ka valitsus. Nimelt allkirjastasid siseminister Jüri Pihl ja Euroopa Komisjoni infoühiskonna ja meedia volinik Viviane Reding memorandumi, mille kohaselt liitub ka Eesti riik eCalli süsteemiga.

Siseministeeriumi pääste- ja kriisireguleerimispoliitika osakonna juhataja Lauri Lugna selgitusel on eCalli eesmärk tagada liiklusõnnetusse sattunud inimeste kiirem abistamine. „Asulavälistel teedel või öisel ajal juhtub üsna tihti liiklusõnnetusi ning liiklusõnnetustesse sattunutel pole mitte alati võimalust endale abi kutsuda. Kuid eCalli puhul on tegemist automatiseeritud süsteemiga, mis aitab abi kutsumisel säästa aega," selgitas Lugna.

Kokku hindab Euroopa Komisjon eCalli ellurakendamisel saadavaks kasuks umbes 2500-3500 inimelu, mis kiirema abisaamise korra päästetaks.

Eesti statistika kohaselt jõuab päästemeeskond või kiirabi liiklusõnnetuse paika keskmiselt 11 minutiga. Ometi on igal aastal ka Eestis liiklusõnnetusi, mis avastatakse tunde pärast toimumist.

Tallinna kiirabi peaarsti Raul Adlase sõnul kiirendaks eCall kiirabi kohalejõudmist märgatavalt eriti maapiirkondades. „Sageli on inimesed õnnetuse järel nii suures paanikas, et nad ei oska oma asukohta määrata. Kui seda teeks seade, jõuaks kiirabi kiiremini õigesse kohta," lisas

Kõigest päev pärast memorandumi allkirjastamist hakkasid inimesed aga siseministeeriumi pommitama kirjadega, milles avaldati kahtlust, et Eesti riik kavatseb eCalliga liitudes asuda tulevikus Eesti autojuhte jälgima.

Siseministeeriumi pääste- ja kriisireguleerimispoliitika osakonna nõuniku kt Tarmo Lai selgitas, et eCalli süsteem rakendub kas automaatselt või manuaalselt ainult siis, kui inimeste ja sõidukiga on juhtunud liiklusõnnetus. Muul ajal ei ole võimalik sõidukiga ühendust võtta.


Kuidas eCall töötab?

• eCalli seade paigaldataks auto armatuurlaua külge ja see aktiveeruks liiklusõnnetuse puhul, kui avanevad sõiduki turvapadjad.

• Aparaat saadab pärast õnnetuse toimumist häirekeskusse teate, milles on kirjas sõiduki asukoht, õnnetuse toimumise aeg ning sõiduki marki ja värvust puudutav teave.

• Aparaadil on ka kõlar ja mikrofon. Häirekeskusel on võimalik seadme abil suhelda õnnetuse läbi teinud sõidukis olevate inimestega, et teada saada, mis täpselt juhtus. Kui õnnetuse ohvritega kontakti ei saada või soovivad kiirabi saabumist autos viibivad inimesed, saadab häirekeskus välja operatiivsõidukid.

• Aparaadil on küljes ka alarmnupp, mille aktiveerimise korral saab sõidukist samuti kontakti häirekeskusega.

Refereeritud artikli originaaltekst Eesti Päevaleht Onlines