20 aastat tormituult trotsinud kapten tugeva tuulega merel sõita ei karda

 (65)
Tallinn - Helsingi - Tallinn 02.01.2019
Tallinna–Helsingi laev täna Soome lahelFoto: Madis Veltman

Roland Lemendik on Tallinki laeva Baltic Queen kapten ja üks neist, kes tormiga nii möödunud kui ka eeloleval ööl Läänemerel tuult ja laineid trotsimas. 21-aastase staažiga kapteni sõnul mandril segadust külvav põhjatuul aga Läänemerel seilavat Baltic Queeni väga ei mõjuta.

Olete oma pika staaži jooksul ilmselt suurematki tormi ja tuult pidanud trotsima kui tänane.

Tuul ei ole selline, mida saaks mõõta sammastega, et üks on kõrgem ja teine lühem. Tuule puhul on määravaks suund; kui kaua ta puhub ja millise lainega see tuul meie randa jõuab. Minu puhul kaptenina, kes sõidab Tallinna–Stockholmi liinil, on määrav see, kas tuul ja laine on teel Stockholmi või kuidas nad on suunatud laeva suhtes.

Täna öösel siis laev küljelt küljele ei kõikunud?

Meil oli eelis, et Läänemerel sõites põhjatuul meid väga ei kõiguta, lääne- ja lõunatuulega on hoopis teisiti, palju hullem. Täna öösel Stockholmist välja sõites tulime mööda saarestiku äärt. Reisijad, kes meiega sõitsid, ilmselt suurt midagi ei tundnud. Tuul oli küll 35-37 m/s, aga lainetus oli mõõdukas.

Mida tähendab teie kui kapteni jaoks tormiga merel sõitmine? Kas peate olema kogu aeg tekil või aeg-ajalt meeskonda kokku kutsuma? On teil lisakohustusi?

Olete asjast õigesti aru saanud, see ongi kapteni töö. Kõik algab sellest, et laev ja meeskond peavad pidevalt tuult ja tormi trotsima, teeme täiendavaid toiminguid ja ettevalmistusi, sest laev peab olema mere ja tormi jaoks valmis. Meeskond peab juba eelnevalt selle jaoks valmistuma ja seetõttu ongi meil näiteks tormirühm, kes käib ja jälgib, et laeva kõikumisel ei hakkaks midagi liikuma.

Seotud lood:

Kaptenina on oluline olla tormi ajal kaptenisillal kohal, sest see annab kindlustunnet nii tüürimeestele kui on ka mu enda jaoks vajalik. Kui tormise ilmaga mingid navigatsioonilised olukorrad muutuvad, siis olen vahetus läheduses ja saan kohe reageerida. Kaptenil on kohustus olla kohal, hinnata olukorda ja vajadusel võtta vastu otsuseid.

Teie olete see mees, kes võtab vastu otsuse, et kuskil ei peatuta või sadamast ei väljuta nagu näiteks täna öösel Ahvenamaal Mariehamni sadamas ei peatutud?

Jah, Tallinkis on väga selgelt paigas põhimõtted, millega laeva opereeritakse. Kui omanik on paika pannud sõidugraafikud, siis lähtuvalt sellest langetab kapten otsuseid. Kui ilm ja tuul segavad, siis meil on õigus lükata väljumisaega edasi või võtta vastu otsuseid, et siseneda või jätta sisenemata mõnda sadamasse. Sellest teavitame piisava ajavaruga nii reisijaid, meeskonda kui sadamaid.

Olete ka varem tormisel Läänemerel pidanud sõitma?

Eks meil on töögraafik selline, et saab pisut sättida ka, aga on ette tulnud küll. Vahel on ka tormid, millest mandril ei räägita, aga mis merel tekitavad paksu pahandust ja on hoopis teistmoodi tunnetatavad.

On teil endal ka tormiga hakanud kõhe ja seest keerama?

Seest hakkas keerama siis, kui olin veel noor kursant ja õppelaevaga Põhjamerel käisime. Merehaigusega on üldsegi kaks varianti: kas põed selle läbi ja enam tulevikus see sind ei tülita või kui hakkabki halb, siis peab lihtsalt enda jaoks läbi mõtlema, kas meri on see koht, kus olla.

Milline on prognoos tänaseks?

Kõik Läänemerele sõitma tehtud laevad on võimelised trotsima tuult ja tormi. Kõigil on vastav klassifikatsioon ja kui need on tehniliselt korras, siis ei ole torm midagi ebatavalist. See, et kõik päevad ei alga või lõppe päikesetõusu või -loojanguga ja pole vaiksed ega ilusad on kahjuks paratamatu, millega tuleb meretranspordi juures arvestada.

Tänasest rääkides, siis tsüklon liigub intensiivselt üle Eesti ida poole ehk see kõige suurem ja tugevam tuulepuhang oli täna öösel, kui me Mariehamni juurest mööda sõitsime. Õhtuks on tuul juba vaibunud ja kokkuvõttes ega siis ükski tsüklon jää valitsema rohkemaks kui üheks päevaks.