"Ukrainas Odessa lähistel juhtus õnnetus Eesti ettevõttele kuuluva, ent Panama lipu all sõitva kaubalaevaga. Juhtumi asjaolud on endiselt segased ning pole täpselt teada, mis uppumise põhjustas," öeldi välisministeeriumist Delfile.

Aluse peal oli kuus meeskonnaliiget, kes välisministeeriumile teadaolevalt kõik päästeti. Laevameeskonna liikmete seas ei olnud Eesti kodanikke.

Aluse uppumist kinnitas Reutersile firma juht Igor Ilves. Ta nentis, et laev võis sõita miini otsa.

Delfi võttis firmaga ühendust, aga öeldi, et hetkel nad ühtegi lisakommentaari ei jaga. "Tegeleme olukorraga," märgiti napilt.

Sotsiaalmeedias levib helisalvestis, kus üks meeskonnaliige uppumise ajal olukorda kirjeldab. "Minuga on ka kokk Plato. Loodan, et ülejäänud jäid pardale, sest laev läks pooleks, kuid alus jäi veel vee peale," kirjeldas ta.

"Läksime parve vette laskma ja läksime kreeni. Ülejäänud olid teises parda otsas. Meie saime parvele ja ülejäänud loodetavasti jäid pardale. Seal peaks levi olema, loodan, et nende telefonid on terved ja nad saavad nüüd ühenduse," märkis ta.

"Alus on endiselt vee peal. Tulekahju pole," rõhutas ta, ent lisas, et ei mõista, miks keegi pardalolijatest ühendust ei võta.

"Kõik, Helt läks täiesti põhja. Päästjad ei pääse välja, sest Venemaa blokeerib sadamat," jätkas ta seejärel. "Ma ei tea, kuidas see kõik lõpeb, aga tean, et kõiges on süüdi Venemaa. Nad alustasid sõda ja pommitasid ka Helti. See on kõik... See on põhja läinud... Proovime parvega vastu lainet sinna piirkonda sõuda, äkki on keegi jäänud. Püüame sõuda, aga see on umbes pool miili või miil. Aerutame vastu lainet."

Sellega salvestis lõppes.

Mainitud laev ehitati 1985. aastal ning hetkel seilas see Panama lipu all, ent nagu eespool öeldud, kuulub Eesti firmale. Daily Mail viitab, et tihti sõidavadki säärased laevad teise riigilipu all, et ei peaks järgima kodumaa ranget seadusandlust.

Laev ületas uudisekünnise 2017. aastal purupurjus kapteni "vägiteo" tõttu. Ta oleks peaaegu karile sõitnud, kirjutas Marinetime Executive. Viimasel hetkel pöördus laev kaldast eemale. Kui alus oli turvaliselt Helsinborgi sadamasse jõudnud, kontrollisid patrullid meeskonna üle. "Me sisenesime kabiini ning tundsime kohe tugevat alkoholilõhna. Kapten istus diivanil," kirjeldati hilisemas raportis. "Ta oli selgelt joobes – silmad punased, näost õhetav ja ta hingeõhk lehkas alkoholi järele." Patrullid panid laevakapteni puhuma ning tuvastasid tal 1,83-promillise joobe. Pikemalt saab lugeda SIIT.

Taktika, kus eludest ei hoolita

Eile andis Ukraina merevägi teada, et Venemaa rakendab Mustal merel taktikat, kus kasutab tsiviillaevu endale katte tegemiseks, põhimõtteliselt elavateks kilpideks. Laevu sunnitakse minema ohutsooni (miinid ja muu taoline), ähvardades muidu laeva pihta tule avada. Vene alused saavad sellistele tsiviillaevadele järgneda.

Nõnda läks ka Heltiga, vahendas merevägi ja nimetas Venemaa käitumist 21. sajandi piraatluseks.


Jaga
Kommentaarid