Milline on olukord pensioni kojukannete hilinemisel täna, 10. veebruaril? Ning kuidas olukorrast välja kavatsetakse tulla? Delfi küsimustele vastas sotsiaalkindlustusameti finantsjuht Signe Uustal.

Kui suur arv inimesi tänase seisuga pensionit ootama jääb?

Praegu on meil info, et 460 makset on sellised, kus meil ei ole õnnestunud inimesi esimestel kojukande päevadel kätte, kuid me üritame jätkuvalt nendega kontakti saada, et hüvitis üle anda.

Millise vanusegrupiga on peamiselt tegemist?

Me viime pensioneid, hüvitisi ja toetusi inimestele vanuses 27-105. Koju viiakse peamiselt pensione ja puuetega inimeste sotsiaaltoetusi ning vähesel määral peretoetusi. Kõige enam on kojukande teenuse saajaid vanaduspensioniealiste vanusegrupis.

Mis laadi põhjustel neil kodukannet tarvis on?

Põhjuseid on erinevaid: näiteks inimesel puudub arvelduskonto, ta elab piirkonnas, kus ei ole pangakontorit või tal on liikumisraskused. Liikumistakistusega inimestele või neile, kes elavad hajaasustusega piirkondades ning kellele pangateenus on raskesti kättesaadav, viiakse pensionid, toetused ja hüvitised koju tasuta.

Kuidas tagatakse, et nendel inimestel oleks seni kõik korras, et pensioni hilinemine ei tekitaks probleeme (kulud eluasemele, ravimitele jne)?

Oleme teinud siin koostööd kohalike omavalitsuste sotsiaaltöötajatega ja teenuseosutaja on ka ise teinud koostööd nii sotsiaaltöötajate, kohaliku omavalitsuse kui ka politsei- ja piirivalveametiga.

Kellel lasub tolle olukorra võtmes vastutus?

Inimestele pensionite, toetuste ja hüvitiste kojukande teenuse toimimise eest vastutab sotsiaalkindlustusamet.

Kuidas tulevikus oleks võimalik sarnaseid olukordi vältida?

Meil on kahju, et selline olukord on tekkinud. Tegeleme hetkel igapäevaselt selle lahendamisega ning suhtleme inimestega, et kõik aadressid ja telefoninumbrid oleksid korrektsed. Lisaks teeme teavitustööd, et inimesed pöörduksid enda kontaktandmete muudatuste puhul meie poole.

Meiega saab ühendust infotelefonil 612 1360, meie kontorisse tulles või kirjutades info@sotsiaalkindlustusamet.ee. Kui meiega ühenduse võtmine osutub keeruliseks, siis tuleks paluda pereliikme, lähikondse, naabri või sotsiaaltöötaja abi, et kontrollida, kas riigile esitatud andmed on kõik õiged.

Mis ajaks on mõeldav kodukannete teostamine neile, kes hetkel sellest ilma on jäänud?

Kõikidele inimestele, kes on kodus, saab kojukanne teostatud selle nädala jooksul. Kui inimene oli näiteks kojukande perioodil vahepeal hospitaliseeritud või mingi sarnane olukord, siis ka neile jõuab kojukanne sel kuul.

Sotsiaalkindlustusameti täiendus 10. veebruari õhtul
10. veebruari tööpäeva lõpu seisuga on jäänud veel 200 inimest, kellele on makse hilinenud ning seda minnakse veel reedel ja laupäeval ära viima.

Tavapärane on, et kojukande klientide puhul on igas kuus ligi 70 makset, mida ei õnnestu inimeseni viia. Praeguseks on sarnaselt varasemaga teada 60 inimest, keda sotsiaalkindlustusamet üritab lähedaste ja teiste kontaktide kaudu üles leida ning seejärel saavad ka nemad makse kätte. Sotsiaalkindlustusamet maksab igakuiselt välja 100% kõik pensionid, hüvitised ja toetused.
Sotsiaalkaitse minister Signe Riisalo märkis, et ükski põhjus ei vabanda pensioni kojukandes sellise vea tekkimist.
Signe Riisalo: minu sügav vabandus kannatanute ees
Sotsiaalkaitse minister Signe Riisalo märkis Delfile, et ta tegeleb juhtumi detailide väljaselgitamisega.


"Minu sügav vabandus kõigi ees, kes pidid kannatama. Viivitusele võib leida küll objektiivseid põhjendusi, aga ükski neist ei vabanda riiki selles olukorras välja," sõnas Riisalo. 

Kuigi kodukande klientuurist puudutas probleem pigem väiksemat protsenti isikuid, märkis Riisalo, et absoluutselt iga hilinenud pensionisumma on kahetsusväärne.


Riisalo tõdes, et olukorra eest on vastutav sotsiaalkindlustusamet (SKA). Minister märkis, et uurib juhtumi tagamaid - muuseas ka tuumpõhjust: mis põhjusel SKA otsustas kojukande partnerit vahetada?
Loe hiljem
Jaga
Kommentaarid