Erakorralised ilmastikutingimused põhjustasid eilsel hilisõhtul Vantaa lennujaamas erandliku olukorra - nimelt kell 1.15 libises lend AY 1963, mis pidi suunduma Dubaisse, üle lennuraja.

Lennuk startis tegelikult tunni võrra hiljem kui algselt plaanis oli, kuna Vantaa lennujaam oli ajavahemikus 22.00-12.30 raskete ilmastikutingimuste tõttu täielikult suletud. Sellest tulenevalt tuli suunata mitukümmend Helsingile lähenevat lendu Tallinna, Stockholmi, Turu ja Tampere asenduslennuväljadele.

Helsingi-Vantaa lennujaama viimistlusdirektor Jani Elasmaa märkis Ilta-Sanomatile, et lähiajaloos pole sarnast ilma sealkandis olnud. Lennujaama ei pandud niisama naljalt kinni - eilsed ilmastikutingimused sundisid sealseid töötajaid säärast otsust kaalutletult vastu võtma. Viimati suleti Helsingi lennujaam ajutiselt liiklusele aastal 2003 - toona küll tugeva lumesaju, mitte jäävihmasaju ega rahe tõttu.

Lennurajal libisema läinud Dubai lend pidi algselt startima kell 23.35. Tunni võrra hiljem ettevõetud tõus läks parimatest kavatsustest hoolimata aga luhta - aeglase hooga sõitma hakanud lennuk libises ruleerimisrajalt välja.

Miks?

Jäävihma tõttu oli hõõrdumine maapinna ja lennuki rataste vahel väga väike. Sadu kestis väidetavalt ka siis, kui lennuk üritas õhku tõusma hakata. Kokkuvõtvalt hilines Dubai lend oma sihtkohta tervelt viis tundi.

Jäävihm on lennunduses väga väljakutsuv olukord. See muudab kõik pinnad libedaks ning suurendab libedusetõrje vajadust. Lisaks tuleb mootoreid sulatada, kuna jääkülm vihm jäätub miinuskraadidega pinnale langedes pea koheselt.