Hinnatõusuga kipub kaasnema lumepalliefekt

Põhjused, miks globaalne olukord teie taskuid üha jõhkramalt tühjendab, on keerulised. Pandeemia-aastal surus lumepalli mäetipust alla ülemaailmne kaos logistikavaldkonnas. Kaose käigus jäid kaubad seisma ja nende transpordihinnad tõusid mitte ainult osaliselt, vaid isegi mitmekordselt.

Pöörlev lumepall kasvas, tekitades ülemaailmse kaubapuuduse. Mõnede kaubakategooriate tooted, näiteks selliste elektroonikahiiglaste nagu Apple tooted, ostetakse pärast turule paiskamist kohe ära. Oma panuse andis ka tooraine ja kaupade lisatarvikute, peamiselt elektroonikaseadmete tarvikute, hinna tõus. Meeletu kiirusega veerev ja pidevalt paisuv lumepall põrkas lõpuks kokku inflatsiooniga, mille näitajad löövad eurotsoonis selle kümnendi rekordeid. On selgemast selge: raha ostujõu vähenemisega on kauplejad üle maailma sunnitud tootmishindu tõstma.

Nähtus: tavatoode eestlasele kõrge hinnaga

Kõik ülalmainitud hinnatõusuga seotud väljakutsed ei lasu kusagil mujal kui tavatarbijate õlul. Sellises olukorras seisavad eestlased silmitsi ka fenomeniga: nad maksavad oma riigis tavakaupade eest sageli kõrgemat hinda. Pole saladus, et näiteks Eestis võivad kleidid ja sallid rahvusvahelistes rõivabrändide kauplustes maksta kordades rohkem kui identsed kaubad Ameerika Ühendriikides, Ühendkuningriigis või Saksamaal. Seega kulutavad eestlased lõpuks vaatamata valitsevatele ühistele majandus- ja turutendentsidele rohkem kui teiste riikide kodanikud.

„Miks me peame kaupade eest rohkem maksama? Lihtsalt sellepärast, et me oleme sellega nõus ja maksame. Eestlased peavad leidma alternatiivseid viise (sellised võimalused on tõesti olemas) ja lõpetama samade toodete eest kallima hinna maksmise, kui seda teevad ameeriklased, sakslased või inglased. Loomulikult mõjutab hindu ka konkurents ja turu suurus,” nendib kohalik turundusstrateegia spetsialist.

Meie vestluskaaslase sõnul on eestlased sõnul on eestlased sageli nõus kallimat hinda maksma just mugavuse tõttu. „Inimesed ei muuda oma harjumusi ja tahavad aega kokku hoida ning on nõus selle eest maksma. Kuni hindade vahe on enam-vähem rahuldav, pomiseme omaette „Kui kallis kõik on!” ja ikka maksame edasi. Kui hinnaerinevus ei ole enam vastuvõetav, läheme arvuti taha ja ostleme veebis, kust leiame identseid kaupu soodsama hinnaga ja üldiselt ka selliseid asju, mida Eesti kauplustes lihtsalt ei ole saada. Eesti ei ole suur riik, kus oleks kõike müüa.”

On olemas tõelised allahindlused, kuid peate need üles leidma

Nagu turundusekspert kinnitab, mõjuvad müügikampaaniad Eesti, USA ja Lääne-Euroopa hinnatasemetele erinevalt (kohati isegi drastiliselt). Kahekümne seitsme aastase töökogemusega ekspert kirjeldab teatraalselt, kuidas tekivad allahindlused tootmis-kaubandusahelas ja miks tõuseb allahindluste lõppedes toote tavahind.

„Oleneb tööstusest, tootekategooriast, aga proovime seda põhimõtet lihtsa näitega defineerida. Tendentsid on sarnased, eriti kiiresti liikuvate toodete puhul. Kujutagem ette, et tehas X tahab 100 000 euro eest maha müüa 1000 pesumasinat. Pesumasinaid saab müüa aasta ringi hinnaga 100 eurot. Osa neist võidakse müüa soodushinnaga hinnaga 75 eurot, kuid ülejäänud masinate hind tuleb vahe katteks tõsta kuni 125 euroni. Ja see on võimalik ainult siis, kui pool kogu tootesarjast müüakse soodushinnaga. Kui müüakse 700 pesumasinat odavamalt, tõuseb ülejäänute hind veelgi. Järelikult on Eestis toote tavahind juba kõrgem kui identse toote oma Saksamaal,” ütleb ekspert.

Ka nišiettevõtted kolisid internetti

Ei taha rohkem raha maksta? Sel juhul peaks turunduseksperdi hinnangul olema tähelepanelikkus sinu pidev kaaslane ja erinevate poodide pakkumiste võrdlemine muutuma igapäevaseks tavaks.

„Jõuluallahindlustega toimub huvitavaid asju. Jõuluehteid või kaunistusi on raske ilma allahindluseta osta: need tulevad tihti müügile juba allahindlusega. Mõnes välisriigis kehtivad seadused, mis reguleerivad, et toodet tuleb teatud aja müüa tavahinnaga, alles hiljem allahindlusega. See hoiab ära pseudosoodustused,” märgib ekspert.

Eriti mugav on internetis võrrelda erinevate supermarketite pakkumisi. Viimase osas on pandeemiaperiood internetikauplemise reeglid üldiselt ümber kirjutanud. Ka väikesed nišipoed on kiiresti virtuaalsesse ruumi kolinud, mis näib olevat mitte ainult turvalisem, vaid ka ostuprotseduuride jaoks mugavam.

Seda illustreerib 2020. aasta novembrikuu Black Friday ehk musta reede ja Cyber Monday ehk küberesmaspäeva palavik, mis purustas kõigi aegade veebimüügirekordeid. Eepiline ostuhullus võib juba sel aastal jõuda nende ostjateni, kes tellivad soovitud kauba otse USAst ja ootavad, et nende allahindlused tõusevad sama kõrgeks kui soliidne Empire State Buildingu pilvelõhkuja.

Prioriteet on antud Ameerika kaupadele

Shipzee ostuplatvormi esindaja Mantas Ribelis kiidab heaks, et musta reede ja küberesmaspäeva ajal tormavad Baltikumi kodanikud, nende hulgas ka eestlased, kaupa otsima ja ostma just teiselt poolt Atlandi ookeani.

„See on loomulik: tohutu konkurentsi tõttu on USA-s tooted palju odavamad ja allahindlused suuremad ning soodusmüükide ajal müüvad Ameerika kaupmehed oma kaubad välja tegelikult vaevu mõistetavate allahindlustega. Selliseid soodusmüüke meil Baltikumis ei ole ja ilmselt ei tule ka kunagi, sest kohalikud kauplejad kipuvad paljudel juhtudel vanadest kollektsioonidest kasu lõikama või vahel isegi soodusmüügiga manipuleerima, tõstes hindu kunstlikult,” räägib Delfile Shipzee esindaja, kes vahendab USA e-poodide tooteid ka Eesti klientidele.

Ribelise arvates mõjutab atraktiivset hinnakujundust Ameerikas tihe konkurents ja tohutu pakkumine, sagedasemad soodusmüügid ning isegi soodne dollari kurss: „Näiteks USAst populaarse Apple iPhone 13 ostmisel võib säästa kuni 200 eurot. Mõnikord juhtub nii, et teatud kaubad müüakse lao „puhastusmüügi” käigus 90-protsendilise allahindlusega.”

Ratsionaalne analüüs õhtul – hommikul pohmelli pole

Turundusstrateegia spetsialist soovitab soodusmüügipalavikus osalejatel eelnevalt kodutöö vastutustundlikult ära teha.

„Pead põhimõtteliselt teadma, mida ja kust ostad, ning tegema analüüsi. Must reede on minu meelest igati õigustatud asi, kui ostad internetist ja vajad seda kaupa – siis võidad tõesti raha kokku hoides, ei pea öö läbi poe ukse taga külmas ootama, et hommikul massidega poodidesse sisse rabeleda. Soovitaksin vältida impulsiivset ostlemist – et pärast musta reede oste üle vaadates ei tekiks tunnet, nagu oleksid ärganud tugeva pohmelliga,” räägib ekspert.

Tulevaste ostude analüüs pole ainus kodutöö, mille ekspert Delfi lugejatele soodusmüügi eelõhtul annab. Eriti neile, kes ei tunne end veel internetimaailmas täiesti julgena: „Palun hoidke silm peal oma kontode paroolidel ja pangaparoolidel. Parool, mille saad kergesti meelde jätta, on liiga nõrk. Radikaalsemalt öeldes on hea parool see, mida paberilehelt arvutisse tippides esimesel katsel õigesti sisestada ei õnnestu. Kasutage paroolidraivereid – see pole raketiteadus. Mõnikord on inimestel hirm, kas nende ost on teele pandud, õigel ajal ja kahjustamata ja ega pangakaardilt raha rohkem maha ei võeta. Pealegi kõik ei tea, et nad saavad Mastercardilt raha tagastamist taotleda, seda vääramatu jõu korral. Enne ostlemist tasub sisse lülitada loogiline mõtlemine ja annus skeptitsismi. Lugege veebipoodide arvustusi, kuid pidage meeles: näiteks Amazonis on terve hulk sisseostetud arvustusi.’’

Varjatud tasud tulevad päevavalgele

Logistikaprobleemide vältimiseks ja müügi ühtlaseks jaotamiseks alustavad kauplejad sel aastal musta reede soodusmüüki tavapärasest tunduvalt varem ja ostlejate pidupäev kestab sel aastal suisa terve novembrikuu. Pärast musta reedet jätkatakse nädalapikkuse küberesmaspäeva soodusmaratoniga.

Leedu idufirma Shipzee on koostanud ostuspikri, mida kasutades saad teada, kuidas Ameerika Black Friday ja Cyber Monday soodusmüügist nutikalt ja märkimisväärselt kasu lõigata. See on kasulik neile eestlastele, kes sarnaselt 57 protsendile küsitluses osalenud ameeriklastele jahivad veebist parimaid pakkumisi, mitte ei trügi ostukeskustes.

“Tuleks eraldada terad sõkaldest ja mõista, et hinnaerinevused määrab tugevalt ka kauplus, mille kaudu ostad. Näiteks sellistes veebipoodides nagu Amazon või eBay pakuvad kaupu paljud suured ja väikesed müüjad ning pärast nende kaudu ostmist pead saatmise, maksude ja tolliprotseduuride eest individuaalselt ise hoolt kandma. Sel juhul pole must reede mingi ime”, märgib Ribelis.

„Kõik hinnas” pakett

„Kui klient esitab tellimusvormi kaudu lingi soovitud kaubale mis tahes USA elektroonika-e-poest, saadetakse e-kiri lõpliku hinnapakkumisega, mis sisaldab juba kõiki vahendus-, saatmis- ja imporditasusid. Teeme koostööd USA ühe suurima laevafirmaga, seetõttu on meie saatekulud oluliselt madalamad kui kauba üksikult saatmisel. Lisaks kasutame mitmesuguseid säästumeetodeid, millele tavatarbijatel pole juurdepääsu, partnerlusprogramme Ameerika kaupmeestega ja kaupade konsolideerimist tarnimisel. See võimaldab osta ja transportida kaupu teistest odavamalt ja kiiremini,” selgitab Shipzee ekspert.

Ribelise sõnul on Leedu internetikasutajate ihaldatuimate toodete hulgas olenemata aastaajast elektroonika, rõivad, kosmeetika, aksessuaarid firmadelt Apple, Lenovo, Tommy Hilfiger, Calvin Klein, Guess, Sephora, Michael Kors. Sellegipoolest toimuvad peamised allahindlusjahid kaneeli- ja apelsinilõhnalisel pühadeajal just musta reede ja küberesmaspäeva sooduskampaaniate raames. Nende soodukate jaoks loob vahendusplatvorm igal aastal originaalseid Ameerika kingispikreid, mis esitlevad hoolikalt valitud kingitusi naistele, meestele ja lastele.