Akrüülamiid võib ohustada tervist, kuna teadaolevalt on sel vähki tekitav ja DNAd kahjustav toime. Seetõttu tasub selle sisaldus toidus hoida madalal.

Suuremas koguses akrüülamiidi on leitud süsivesikurikastest toitudest, sealhulgas kartulitoodetest (näiteks ahjukartulid, friikartulid ja kartulikrõpsud) ning teraviljatoodetest (pagari-, saia- ja leivatooted ning hommikusöögihelbed), aga samas ka kohvist ja kohviasendajatest.

Rohkem akrüülamiidi leidub üleküpsetatud toidus, eeskätt selle kõrbenud või tugevalt pruunistunud osades.

Akrüülamiidi teket pole võimalik täielikult vältida, kuid selle sisaldust toidus saab vähendada.


Kuidas vähendada toidu akrüülamiidisisaldust?

  • Küpseta toitu vaid kuldkollase värvuseni. Nii väldid küpsetades, praadides või röstides toidu üleküpsetamist, ülemäärast krõbedust ja kõrvetamist.
  • Säilita kartuleid jahedas ja pimedas, võimalusel temperatuuril üle 6 °C. Ära hoia neid külmkapis ega valguse käes. Külmkapis või valguse käes hoiustamine suurendab kartulis komponentide hulka, mis soodustavad akrüülamiidi teket küpsetamisel, röstimisel või praadimisel.
  • Pea kinni tootjate soovitustest valmistusaja ja -temperatuuri kohta. Kui valmistad eelpakendatud friikartuleid või pagaritooteid kodus, siis järgi kindlasti tootja valmistusjuhendit. Nii oled kindel, et ei küpseta toitu ülemääraselt ega liiga kõrgel temperatuuril.
  • Valmista kodus toitu erineval viisil. Uuringud näitavad, et akrüülamiidi ei teki, kui valmistad toitu keetes, aurutades, mikrolaineahjus kuumutades ja madalatel temperatuuridel.
  • Toitu mitmekesiselt. Mitmekesine ja tasakaalustatud toitumine aitab vähendada võimalust, et mõne toiduga satub organismi akrüülamiidi väga suures koguses.