Turvavarustus

Kannan elektritõukerattaga sõites kiivrit ja olen teistele liiklejatele nähtav.

Alla 16-aastane noor peab sõites kandma kiivrit. Elektritõukerattaga liiklemise kiirused on sarnased jalgrattaga liiklemise kiirustega ja enda turvalisuse pärast on kiivri kandmine väga vajalik. Sõitma minnes soovitame valida erksavärvilised riided, et olla teistele liiklejatele hästi nähtav. Ka suvisel ajal tuleb halva nähtavuse korral (paduvihm, udu) ja pimedal ajal liigeldes kanda helkurit või valgusallikat, näiteks pealampi.

Sõiduki kontroll

Kontrollin enne sõidu alustamist, kas sõiduk on tehniliselt korras.

Enne sõidu alustamist on vajalik kontrollida aku taset ja läbi mõelda, kas sellest piisab, et sihtpunkti jõuda. Elektritõukerattal peavad olema töökorras pidurid ja signaalkell. Ootamatuste korral võivad õigeaegne reageerimine ja korras pidurid õnnetusest päästa. Tõukeratas peab teistele liiklejatele hästi silma paistma ja sellepärast peavad elektritõukeratta külgedel olema helkurid ning põlema esi- ja tagatuled. Esituli on valge ja tagatuli punane nagu kõikidel sõidukitel.

Sõiduoskus

Harjutan sõidu- ja pidurdusoskust ohutus kohas väikesel kiirusel (kuni 10 km/h).

Harjutamine teeb meistriks! Elektritõukerattaga kohenemine ja sõiduvõtete õppimine vajab aega. Sellepärast soovitame harjutada manööverdamist ja pidurdamisoskust sellises kohas, kus ei takistata ega häirita teisi liiklejaid.

Teekonna valik

Planeerin oma teekonda ja valin sõitmiseks kõnnitee või kergliiklustee.

Elektritõukerattaga liiklemiseks on sõiduautodest eraldatud jalakäijatele ja jalgratturitele mõeldud teed. Sihtkohta jõudmiseks soovitame valida sellise teekonna, kus on vähem lõikumisi sõiduteega (ristmikud). Ohutus ja sõidurahu nautimine on olulisemad kui kiirustades kõige lühemat teed pidi sihtpunkti jõudmine.

Liiklusreeglid

Tean, et elektritõukerattal tohin sõita üksi.

Elektritõukeratas on ühe inimese püstises asendis liiklemiseks mõeldud sõiduk, sellepärast ei tohi tõukerattal mitmekesi sõita. Mitmekesi väiksel sõidukil liikumine võib kaasa tuua tasakaalukaotusi ja õnnetuid kukkumisi või teistele liiklejatele otsasõite.

Paiknen alati tee paremas servas ja enne jalakäijast möödasõitu vähendan kiirust ja hoian külgvahet

Elektritõukerattaga liiklemiseks sobivad jalakäijatele ja jalgratturitele mõeldud teed või teeosad: kõnni- või jalgtee, jalgratta- ja jalgtee, jalgrattatee. Juhid peavad alati arvestama jalakäijatega ja tegema kõik, et teisi liiklejaid mitte ohustada. Enne jalakäijast möödasõitu tuleb kiirust vähendada ja võimalusel anda signaalkella. Möödu eesliikujast vasakult ja aeglase kiirusega ning hoia külgvahet. Eriti tähelepanelik tuleb olla väikestest lastest möödumisel, sest nad võivad ootamatult käituda.

Võtan sõiduteele lähenedes aegsasti hoo maha: PEATUN, VAATAN ja VEENDUN, et autosid ei tule või nad on seisma jäänud, ning seejärel ületan tee jalakäija kiirusega. Kõige ohutum on teed ületada jalakäijana, elektritõukeratast käekõrval lükates.

Õnnetused juhtuvad tihti sellistes kohtades, kus saab kokku palju liiklejaid, näiteks teede lõikumiskohtades. Elektritõukerattaga tohib sõites teed ületada vaid jalakäija kiirusel (u 3–7 km/h). Sõidutee ületamisel tuleb vältida teiste liiklejate järel automaatset liikumist, kuna on raske hinnata, kas nad enne teele astumist ohutuses ikka veendusid.

Keskendun 100% liiklemisele ega tegele kõrvaliste tegevustega.

Tõukerattajuht ei tohi juhtimise ajal tegeleda selliste tegevustega, mis takistavad liiklust jälgimast ja tajumast. Kõrvaklappidest muusika kuulamine ja telefoni kasutamine sõidu ajal on keelatud.

Tulen enne raudteeülekäigukohta tõukerattalt maha ja veendun, et rongi ei tule, ning ületan raudtee jalgsi.

Rong on alati peateel ja kõik liiklejad peavad liikuvale rongile teed andma. Ülekäigu kaudu raudteed ületades peab tõukerattalt maha tulema ja ületama raudtee jalakäijana. Tõukeratta väikeste rataste tõttu on sõites rööbaste ületamine ohtlik ja võib kaasa tuua kukkumisi väga ohtlikul alal.

Ära unusta kiivrit kanda!

Artikli koostas Transpordiamet.

Projekt valmib Delfi, Teeviit.ee, Haridus- ja Teadusministeeriumi ning Haridus- ja Noorteameti koostöös.

Jaga
Kommentaarid