Möödunud nädalal parvlaev Estonia hukupaigas alanud uurimistööd andsid täna esimese šokeeriva avastuse. Varasemalt on korduvalt dokumenteeritud ning mitmel korral ka jäädvustatud olukord, kus laeva vööriramp on olnud pea täiesti suletud. Laeva autotekile viiva rambi ja laeva vahel on olnud ainult üsna väikene pragu, mis pole võimaldanud autotekki uurida. Värske sukeldumine näitab aga, et vööriramp on laevalt täiesti eest ära ja pääs autotekile on avatud.


Ohutusjuurdluse keskuse juhataja Rene Arikas kommenteeris tänaste uurimispäeva kokkuvõttena:

"Annan ülevaate 14. juuli uuringute tulemustest. Täna tuvastasime, et Estonia sõukruvid ja sõuvõllid on vigastusteta. Sõukruvide labad on nullasendis, samuti on vigastusteta mõlemad roolilehed. Erinevates kohtades on näha tuukrite poolt lõigatud avausi. Ahtrirambid on kinnises asendis ja samuti ei ole laeva stabilisaatorid laevas ehk need on tõmmatud laevakere sisse. Vrakist põhja pool ehk siis paremas pardas on pikk süvend laiusega 5–7 meetrit. Süvendi põhjas on liiv, osalt ka suuremaid ja väiksemaid kive. Süvendi sein on suhteliselt järsk, mis koosneb arvatavalt savi ja moreeni segust. Tuvastasime, et paremas pardas on vähemalt üks rebend, mis algab esimeselt tekilt ja läbistab põrkeprussi ja edasi liigub allapoole pinnase sisse. Seetõttu ei ole võimalik tuvastada selle rebendi täpset pikkust. Rebendi ümbrus on sisse muljutud ebaregulaarse keha poolt. Samuti on näha väga palju erinevaid muljumise jälgi välisplaadistusel. Vööriramp lebab paremas pardas, toetudes osaliselt laevakerele. Võimalik on näha autoteki sisemusse, kus on autoteki lael palju erinevaid materjale."

Selline olukord on täielikus vastuolus seniste teadmistega. Ka viimasel teadaoleval sukeldumisel, mille viis läbi Rootsi režissöör Henrik Evertsson, oli ramp veel suletud asendis. Seda sai näha ka Evertssoni saatesarjast "Estonia – leid, mis muudab kõike". Evertssoni juhitud võttegrupp saatis sukeldusmisroboti vraki juurde 2019. aasta sügisel. Toona avastati ka augud laeva keres, mida varem teada polnud.

Mis põhjustel vööriramp on laevast eraldunud ja kas see on sealt eemaldatud pärast 2019. aastat inimjõu abiga, jääb praeguses uurimisfaasis veel segaseks.

Kunagine valitsuse Estonia huku uurimise komisjoni esimees Margus Kurm kommenteeris täna Õhtulehele, et dokumenteeritult on ramp olnud laeva küljes ja pea suletud asendis nii 1994., 2000. kui ka 2019. aastal.

„Ma ei tea, kas ma ei oska või ma ei taha midagi rääkida…“ ohkas ta täna kuuldud uudise peale.