Valgevene võimud blokeerisid riigi vanima ajalehe portaali ja korraldasid mitme kohaliku väljaande toimetustesse reidi, kirjutab Raadio Vaba Euroopa.

Mullu augustis toimunud presidendivalimisi ja sellele järgnenud meeleavalduste lainet kajastanud väljaanne Naša Niva teatas eile, et riigi julgeolekujõud tungisid väljaande kontorisse ja võtsid peatoimetaja Jahor Martsinovitši vahi alla.

Naša Niva oli meeleavalduste ajal avaldanud jõhkrat politseivägivalda kajastavaid videosid. Mullustest valimistest saadik on võimud pitsitanud ajakirjanikke, inimõiguslasi ja meeleavaldajaid. Sellest ajast alates on vahi alla võetud rohkem kui 35 000 inimest, paljud aktivistid ja opositsioonipoliitikud on repressioonide kartuses riigist lahkunud.

Valgevene ajakirjanike liidu kinnitusel võeti ülekuulamiseks kaasa ka Naša Niva ajakirjanikud Andrei Skurko ja Andrei Dõnko ning väljaande raamatupidaja Volha Rakovitš.

Mais võtsid võimud sihikule sõltumatu uudisportaali Tut.by - blokeerisid väljaande veebilehe ja võtsid 12 ajakirjanikku vahi alla. Lisaks korraldas Valgevene mais Ryanairi lennuki kaaperdamise, mille pardal oli ajakirjanik Raman Pratasevitš. Ateenast Vilniusesse teel olnud õhusõiduk pidi Minskis hädamaanduma, Pratasevitš ja tema tüdruksõber Sofia Sapega arreteeriti.
Kinni võetud ajakirjanik Raman Pratasevitš möödunud kuu alguses Valgevene võimude avalikustatud videol.

Naša Niva asutati aastal 1906 ja tegu on riigi vanima ja mainekama väljaandega. Veebis loeb seda rohkem kui 100 000 inimest.

Valgevene riikliku julgeolekuameti KGB ametnikud otsisid läbi ka kahe kohaliku väljaande kontorit: Bresti linnas tungisid nad Brest Gazette'i toimetusse, Orša linna võtsid uudisportaali Orsha.eu toimetaja Ihar Kazmertšaki vahi alla. Bobruiski linnas arreteeris KGB sõltumatu portaali Bobr.by ajakirjaniku Alesja Latsinskaja.

Leedus elav Valgevene opositsionäär Svjatlana Tsihhanovskaja teatas eile Twitteris, et võimud üritavad demokraatliku opositsiooni häält summutada.

„Režiim jätkab sõltumatu meedia mahasurumist. See tunneb tõe ees sellist hirmu, et rünnaku alla on sattunud rohkem kui 20 tut.by sarnast suurt meediaväljaannet," sõnas Tsihhanovskaja.

„Naša Niva ei kujuta endast vaid veebilehte, tegemist on Valgevene vanima väljaandega, mida mainitakse igas Valgevene ajalooõpikus. Nii kohtleb režiim siis meie ajalugu. See üritab meid vaigistada ja varjata pettusega läbi viidud presidendivalimiste, vägivalla, piinamiste ja repressioonide kohta tõtt."

Loe hiljem
Jaga
Kommentaarid