Instagramis kutsuti Sputnik V kontol inimesi saatma endast fotosid, et võita reis Venemaale. YouTube’is postitatakse pseudouudistebülletäänide näol regulaarselt teateid selle kohta, kui palju riike on Kremliga Sputnik V ostmiseks lepingu sõlminud. Twitteris võeti sihikule Lääne poliitikud, kes on Sputnik V-d kritiseerinud.

Üks sotsiaalmeedias tähistatud võit oli 30. märtsi telefonivestlus Venemaa presidendi Vladimir Putini, Prantsusmaa presidendi Emmanuel Macroni ja Saksamaa liidukantsleri Angela Merkeli vahel, kus arutati vaktsiine. Sputniku sotsiaalmeedias kujutati seda suure võiduna.

Politico teatel on Sputnik V-ga seotud jõupingutused sotsiaalmeedias osa ulatuslikust kuudepikkusest desinformatsioonikampaaniast. Kremli toetatud meediaväljaannete kaudu on levitatud valeväiteid Lääne vaktsiinide kohta, upitades samas oma konkureerivat vaktsiini tihti just arengumaades, mis püüavad meeleheitlikult oma kodanikke pandeemia eest kaitsta.

„Esimene eesmärk on lõhestada, see ei ole Venemaa poolt üllatav,” ütles Atlandi Nõukogu digitaalse uurimislabori uurija Jakub Kalenský. „Nad kasutavad iga teemat, mis võib tekitada lahkhelisid, ja promovad Kremli oma huve. Et pinged on COVID-19 asjus nii suured, leiab vältimatult elanikkonna osa, mis õhutab riike Sputnik V-d kasutama.”

Venemaa Otseinvesteeringute Fondi juhtiva Kirill Dmitrijevi sõnul on aga hoopis Sputnik V olnud „paljude inforünnakute sihtmärk”.

„Meie usume, et seda tehakse konkurentsi kaalutlustel mõnede inimeste poolt, kes tahavad Venemaad tagasi hoida, Sputnikut tagasi hoida,” ütles Dmitrijev Politicole.

Venemaa internetitaktika on Politico teatel muutunud üha keerukamaks. Kasutatakse Kremli meediaväljaandeid koos nende suure tarbijaskonnaga üle maailma ning Sputnik V ja teisi Venemaa riiklikke kontosid sotsiaalmeedias.

Vene vaktsiini ametlik Twitteri konto avati mullu augustis ja nüüdseks on selle jälgijate arv kasvanud 240 000-ni. Saatkondadel riikides, mis on juba Sputnik V ostmiseks lepingu sõlminud või kus Moskva moosib kohalikke poliitikuid sama tegema, on sotsiaalmeediakontode jälgitavus samuti võimsalt kasvanud, selgub Saksa Marshalli Fondi andmetest.

Politico kontrollis neid Sputnik V jälgijaid Twitteris ja leidis vähe võltskontosid. Sotsiaalmeedia ja desinformatsiooni uurijad ütlevad aga, et sellised jälgijate arvude kasvud näiteks sellistes riikides nagu Mehhiko ja Ungari ei ole valitsuste kontode puhul normaalsed.

Alates esimeste vaktsiinide kasutuselevõtust sügisel on Vene vaktsiini sotsiaalmeediakontod kombineerinud otsest läänevastasust varjamatute katsetega veenda riikide poliitikuid Sputnik V-d kasutama, märgib Politico.

Jaanuaris levitas üks Sputniku konto väiteid, et Pfizeri/BioNTechi vaktsiini kasutamine tuleks peatada väidetava suure suremuse tõttu. Ähvardati ka Sputnik V Euroopa Liidu turult välja tõmmata ja nõuti avalikku vabandust Euroopa ravimiameti (EMA) juhilt Christa Wirthumer-Hochelt, kes ütles, et riikide ravimiametitel ei ole tark Vene vaktsiinile ise luba anda.

„Suure farmaatsiaäri lobi ja Venemaa-vastased bürokraadid päästsid Sputnik V vastu valla propagandasõja juba enne, kui see registreeritud on,” kirjutati Sputnik V kontol 31. märtsil. Seda postitust jagati üle 500 korra.

Kui EMA ametnikud valmistuvad hiljem sel kuul Venemaale sõitma, et Sputnik V-le hinnang anda, on selle sotsiaalmeediakontol võetud leplikum toon. On teatatud, et Euroopa Liit on partner ja et Kreml tahab Euroopa Liiduga vaktsiini kasutusele võtmisel koostööd teha.

Euroopa Liidu reeglite järgi ei ole ravimifirmadel lubatud oma tooteid tarbijatele otse reklaamida. Selle asemel keskendutakse kaudsele positiivsele sõnumile, näiteks patsientide tervenemislugudele.

„Ravimifirmad on selles ruumis äärmiselt ettevaatlikud. Nad mängivad kindla peale,” ütles palju ravimifirmadega koostööd tegeva Brüsseli avalikkussuhete agentuuri Rud Pedersen partner Steffen Thejll-Moller.

Sputnik V kampaania kohta ütles ta: „Ma ei ole midagi sellist näinud. See on lihtsalt pööraselt populistlik.”

Venemaa agressiivne lähenemine – teiste vaktsiinitootjate mahategemine ja enda vaktsiini upitamine – on ainulaadne ja see võib olla Euroopa Liidu karmide reeglitega ravimitootjatele ka vastuolus.

„Võiks väita, et see, mida Sputnik teeb, ei ole reeglite järgimine,” lisas Thejll-Moller. „See ei tundu millega ärilisena. See tundub poliitilise kampaaniana.”

USA Texase osariigis Houstonis asuva Baylori meditsiinikolledži rahvusliku troopilise meditsiini kooli dekaan Peter Hotez nimetab seda relvaks muudetud tervishoiukommunikatsiooniks.

Hotezi sõnul tehti Lääne ja endise Nõukogude bloki vahel külma sõja ajal alati vaktsiinide valdkonnas koostööd. Näiteks arendati ühiselt lastehalvatusevastast suu kaudu manustatavat vaktsiini ja rõugete vastast süsti.

Hotez ütles, et ei sea kahtluse alla oma Vene kolleegide käitumist, aga ta on mures selle pärast, kuidas Kreml võitleb Sputnik V eest, võrreldes Lääne rivaalide ja nende vaktsiinidega.

„Need vaktsiinid võivad olla head vaktsiinid, aga need on nagu mööda läinud kogu traditsioonilisest ülemaailmsest juhtimisest, mis meil vaktsiinide ümber on,” ütles Hotez. „Venemaalt on tulnud tõesti ebaväärikat käitumist.”

Loe hiljem
Jaga
Kommentaarid