Viimasesse valitsusse sind ei kutsutud, sa ei maksa liikmemaksu või oled Jüri Ratase usalduse kaotanud?

Liikmemaksu olen ikka usinasti maksnud. Sa jätsid küsimata, kas ma olen tahtnud. Vastus on, et ma ei ole tahtnud. Ma ei arva, et Eesti on ainus hea töökoht olla valitsuse liige. Teisi on ikka ka. Sina teed näiteks saadet, see on ilmselt sama tore.

Tahtmine tahtmiseks, isegi Karilaidu kutsuti. Isegi Koit Toomet kutsuti! Sinul on vähemasti valitsuskogemus olemas.

2019 valitsust moodustades Jüri Ratas siiski palus, et ma jätkaksin. Siis ma loobusin ja me rääkisime need jutud selgeks: mõnda aega ma valitsusse minna ei soovi.

Tol korral tahtsid sa ju teist portfelli, enda meelest sobisid rahandusministriks paremini.

See on huvitav, kuidas pealkirjad hakkavad oma elu elama. Argo Ideon küsis, kas oleks olnud mõni portfell, mis oleks mind erakordselt motiveerinud, ja siis ma vastasin, et rahandusministri oma oleks olnud põnev.

Kuula siit.

Miks sa arvad, et sa hea rahandusminister oleksid?

Ma ei arvagi. Ma töötasin rahandusministeeriumis aasta aega, need inimesed olid väga armsad ja on siiamaani. Rahandusministeerium on kõige toredam Eesti ministeerium.

Mis su suurim saavutus oli riigihalduse ministrina? Mul ei tule ühtegi meelde.

Eestis on umbes kakssada praegu elus olevat ministrit. Kui hakkaksime kõigi üksikuid saavutusi üles lugema, siis neid palju polegi.

Ma küsin ainult sinu omade kohta.

Ega iseenda saavutuste hindamine ongi tegelikult vale. Eesti riik on nii hästi juhitud, et keegi ei panegi tähele, kes seal parasjagu see minister on, kes seda haldusala haldab või allkirju annab.

Ühesõnaga, mida erilist ei olnud. Pealegi selle koha võib ära kaotada – mõnes valitsuses riigihalduse minister on, mõnes pole.

Sa ei ole asjadega hästi kursis. Riigihalduse ministri haldusalas töötab umbes seitsesada inimest. Rahandusministeeriumis töötab umbes 400 inimest, neist 170 riigihalduse ministri haldusalas. 170 inimest – kui neid keegi kõrgemal tasemel ei juhiks, see ei oleks päris adekvaatne.

Tõstetakse teise ministri haldusalasse ja kogu moos.

Kui mõni ministriportfell ära kaotatakse, juhtub paraku nii, et need inimesed liiguvad mõnda teise ministeeriumisse. Tööd tehakse ikka edasi. Millise ministeeriumi koosseisus, ei mängi olulist rolli.

Ma ei ole näinud kedagi teist peale sinu, kes oleks ministri näo ühe päevaga – hops! – ette tõmmanud. Kas see käis ära sama kiiresti?

Sain aru, et olen nüüd teises rollis. Kui sa mängid näiteks komöödias – mida enamik ajakirjandusest siiski etendab –, kirjutaid kolumneid või teed seda saadet siin, siis on üks retoorika. Kui pead mängima tragöödias, siis natuke teine.

Aga küsimus oli, kas mask tuli ära sama kergesti kui ta ette läks.

Ma arvan, et mul ei olnud maski ja ei ole täna ka – emotsionaalses, mõttes, kuigi füüsiliselt, jah, on. Kõik mõistlikud inimesed suudavad matusel käituda ühtemoodi, pulmas teist- ja sünnipäeval kolmandat moodi, olles ikka seesama inimene.

Kaja Kallasele sa vist nõu ei anna. Millest ent tuleb see, et peaminister ja kõrged riigiametnikud kõnelevad viimasel inimestega, nagu oleksid need debiilikud? Terviseamet juht Üllar Lanno ähvardas suve ära jätta, Kallas liikus samas vees. Mis lahti on?

Ma ei tea, kas see nii hull on. Siis, kui me intervjuud kokku leppisime, küsisin, kas Kaja Kallast kiita tohib, ja sina ütlesid jaa. Nii et kõigepealt: ma arvan, et Kaja on tubli ja püüdlik ning ennast selleks tööks pikalt ette valmistanud – tipp-poliitiku tööks, võib-olla mitte konkreetselt peaministri omaks. Mart Helmega tuleb nõus olla: loomulikult ongi meil etturite valitsus. Mart unustas ühe asja ära: vankrist või ratsust ei saa kunagi lippu, inglise keeles siis queen, kuninganna – aga etturist võib saada! Mina küll ei ole kindel, et Kaja Kallasest ei või kunagi lipp ehk kuninganna saada. Ta elab oma rolli sisse, õpib selle töö ära, mida ta praegu piisavalt ei oska. Sest sinu hinnangutega tuleb nõus olla, nii see asi paistab. Mis ei tähenda, et see niimoodi on.

Kui ma mõtlen selle peale, mida Kaja Kallas või valitsus valesti teeb, siis nad ei paista olevat aru saanud järgmisest: iga sõna peab olema valitud. Iga esinemine peab olema sündmus. Facebookis chattimine pole ilmselt selles konkreetses rollis kohane.

Kui neid väljaütlemisi sõna ja lause kaupa lugeda, ei ole justkui midagi valesti. Ehk on viga osalt ka kuulajas? Meil kõigil on pandeemiast kõrini, ehk mõjub faktide üleslugemine või uuringutele viitamine juba ähvarduse, dotseerimisena?

Juba eelmisel kevadel pandeemia esimese laine ajal muutusid valitsuse liikmed liiga pressiesindajalikuks: andsid igal pool intervjuusid, selgitasid. Ain Hanschmidt, Tallinki omanik küsis, et kas valitsuse liikmed ikka peaksid pressiesindaja rollis olema, see kriitika oli põhjendatud. Ma hakkasin ka mõtlema, kas nad põhitööd üldse teha jõuavad. Kui sa kogu aeg tulistad, siis tuleb ka palju rumalat ja tühja juttu. Iga sõnavõtt olgu sündmus. See olgu oodatud. Kasuta oma mõjujõudu ära.

Kas sa Jüri Rattale rääkisid seda, kui ta iga päev pressikonverentsi tegi koos teiste asjameestega?

Jüri Ratasele olen ma igasugu asju öelnud, ka neid, mis pole talle väga meeldinud. Ja mis meeldib, see jääb perekonda. Perekonnas suhtled ikka natuke avatumalt.

(Ebasiiralt.) Keskerakond on sulle nagu perekond, kui armas!

No sõbrad. Jüri Ratase kohta julgeksin seda vähemasti enda poolt küll öelda. Sõpradele ütled ikka rohkem kui inimesele tänavalt.

Kui jutt juba Keskerakonna peale läks – Keskerakonda vaevavad korruptsioonikahtlused. Mis saab siis, kui need saavad süüdistusteks? Keskerakond on korra juba kriminaalkorras süüdi mõistetud, miks pole sellest midagi õpitud?

Laiendada ühe, kümne või ka enama süüdistust erakonna kõigile liikmetele pole õige. Erakondade vahelisi piire ka samahästi kui ei ole.

Janek, palun, vasta küsimusele. Mis saab siis, kui korruptsioonikahtlustest saavad süüdistused?

Keskerakonnal on valija olemas.

Teda korruptsioon ei mõjuta?

Ja juhid võivad ju vahetuda.

Sa viitad sellele, et äkki saab Jüri Ratasest president ja erakonda juhtima hakkab keegi teine?

Ei. Minul oleks isiklikult väga kahju, kui Jüri Ratasest saaks president. Ma arvan, see oleks väga igav töö peaministri omaga võrreldes. Peaministrina oled energiat täis, saad langetada otsuseid. Poliitika on otsustamise kunst. Lihtsalt ilus olla – see ilmselt Jüri Ratasele ülemäära ehk ei sobigi.

Keskerakonna rahakott on ikka räpane, miks Ratasel nende Augeiase tallide puhastamine ei õnnestunud?

Mida sa täpselt mõtled?

Kõik need Keskerakonnaga seotud kahtlustused on tulenenud rahapuudusest: see Hillar Tederi miljon, ERJK lugematud ettekirjutused ja muud asjad.

Keskerakonna rahaasjade suhtes olin algusest peale kriitiline. Lahendusi otsiti liiga aeglaselt. Kulusid on küll kokku hoitud, aga mõne asja oleks võinud juba kolm aastat tagasi ära teha.

Aga miks sa siis sõber Jüri Ratasele selgeks ei teinud, et see on võtmeküsimus?

Erakond on selle nimel väga palju vaeva näinud.

Aga välja tuli nagu alati.

Ei, ei! Vahepeal on jälle valimised, siis on vaja teistega konkureerida, reklaami tellida. Seal on sellised objektiivsed paratamatused.

Mitu klienti sa valitsuses olles sealt juurde said? Kõik ju potentsiaalsed sinu kunded.

Ettevõtlusse tagasi tulin erakordselt äraootavalt. Olime saanud kõvasti räsida, juhukliente oli palju vähemaks jäänud. Aasta aega puhkasin. Valitsuses olles ei teinud ma midagi sellist, mis mulle ei meeldinud või mis oleks nõudnud erakordset pingutust. Kogu töö, mis ma tegin, oli tore, vaimustav. Valitsuse liige olla on väga tore.

Oot, mida sa tahtsid praegu öelda: et valitsuse liikmena ei tegelenud sa suhtekorraldusega? See on ju elementaarne?

Jaa. Tulin äraootaval positsioonil ettevõtlusse tagasi. Mõtlesin, kas suudan üldse ettevõttega jätkata. Selgus aga, et saime palju uusi ootamatuid kliente. Teen praegu sama palju tööd kui 2005-2008, kui pingutamist oli erakordselt palju ning kahekümnetunnised tööpäevad ei olnud haruldased. Praegu alustan kaheksast, vahel lõpetan ka enne kaheksat.

Sul on seal eksministrid Marko Pomerants ja Andres Anvelt, miks sa pole firmale Yes Minister nimeks pannud?

Arvan, meie praegune kaubamärk ütleb kõik.

Millega Andres Anvelt praegu üldse tegeleb peale Hubert Hirve ees vabandamise?

Andresel on päris mitu ägedat tööd. Andres on tugev intellektuaal...

Aga mis tööd need tal on?

Ma peaksin tema kliendiportfelli avalikustama või?

Ma oleksin väga huvitatud.

Aga ma ei ütle. Pärast saadet võin rääkida.

Marko Pomerants tegeleb endiselt Huawei asjadega?

Jaa, eks me kõik tegeleme mingil määral Huawei asjadega ja kõigi teiste klientidega ka. Kõik on hästi koormatud, eriti võrreldes aastataguse ajaga, mil mõtlesime, kuidas uuesti käima minna. Ettevõttel läheb väga hästi.

Kui ma meenutan seda lugu, kuidas Marko Pomerants osales Isamaa fraktsioonile korraldatud infotunnis, mille korraldasid välisluureamet ja riigikantselei, hakkas mul sees keerama. Mis riik see säärane on, kus sellised asjad toimuvad? Teil endal natuke imelik ei olnud?

Seal Postimehe saates, kus ma pool tundi lobist rääkisin ja mida sa kahjuks näinud ei ole, selgitasin ma seda natuke. Rohkem kui aasta tagasi oli Marko suhtekorraldajana ikkagi veel algaja, poliitikuna aga täisproff. Tänaseks on ta professionaal mõlemas vallas. Mina ei oleks sinna sattunud. Natuke õhinapõhine asi oli selle konkreetse juhtumi taga.

Sul tookord natuke piinlik ei olnud? Sellised juhtumid ei heida varju mitte ainult riigile, vaid ka sinu firmale?

Marko ei teinud midagi salajast või nurgatagust. Ta küsis, kas ta võib sinna koosolekule tulla, fraktsioonikaaslased ütlesid: jaa, loomulikult. Ta oli ikkagi Isamaa eestseisuse liige. Ma ei näe, et see väike tööõnnetus oleks midagi käekirjalaadset – ei ole.

Pomerants on Isamaa liige edasi ja sina Keskerakonna liige. Andres Anvelt astus sotsidest välja, aga ma jään igavesti mäletama, et sinna kuulus. Praegu kuluks teile vist aga hoopis mõni Reformierakonna taustaga eksminister ära? Andres Sutiga äkki Pomerantsil erilist mõistmist pole?

Huvitav on, et kõik need inimesed on koos töötanud. Ega valitsuses ei kakle inimesed kogu aeg omavahel, nagu nad vahel ajakirjanduses teevad. Kõik sotside ja Isamaa ministrid olid väga meeldivad inimesed, mäletan valitsuse ajast. Erakonna piir on kunstlik. Ma võin helistada Reformierakonna, Isamaa ja sotside poliitikutele, nendega suhelda ja isegi sõber olla.

Kas sinul või Pomerantsil Huawei asja ajades eetilised markerid natuke sügelema ei hakka?

Ei hakka. Kui piirang tuleb, on Eestis peamine kahjusaaja ikkagi Elisa, osaliselt Soome riigile kuuluv ettevõte. Konkurendid võivad neile küll öelda, et olete valesti investeerinud. Loomulikult ei suuda me siin rahvusvahelist poliitikat mõjutada. Välisajakirjandust jälgin hoolega.

Huawei kohta kirjutatu võtab kohati hinge kinni.

Rohkem Hiina kohta kirjutatu. See on kaubandussõda. Hiinast on saanud maailma kõige võimsam majandus, sellest tulenevad julgeolekuohud, nagu The Economist kirjutas. See ongi peamine sõja põhjus.

Mõni sõna ka hiljuti kokku lepitud lobi heast tavast. Seadusega pole tegu ja täitmist ei kontrollita, mis mõte sel sellisena on?

Justiitsminister Maris Lauri ütles õigesti, et see on esimene samm, võib-olla tuleb seadus ka. Juba vist kolmapäeval on ministri juures virtuaalne tutvustav üritus, kuhu olen kutsutud. Tahetakse luua korda, mis on kõigile üheselt arusaadav.

Asja mõte võiks olla ka see, et sinusugused ei liiguks ministriametisse ja sealt suhtekorraldusse tagasi, hips-hops?

Vastupidi, ma sain just aru, et mul on seda teha kordades lihtsam kui varem. Varem Vilja pahandas minuga, et kuidas sa niimoodi teed, dokumendi järgi on aga oluline, et sa ei läheks valdkonda, milles oled varem kedagi esindanud. Kui ma tahaks näiteks kaitseministriks saada, siis on oluline, et ma pole ühtegi kaitseteemalist tööd teinud – ja kui ma olen, siis ei peaks ma seda portfelli võtma.

Seal oli ju ikkagi viide aastase pausi vajalikkusele?

Sellisel juhul, kui oled selles valdkonnas tööd teinud. Kui ma näiteks olen esindanud ravimifirmat, peaksin enne aasta puhkama, kui minust saab sotsiaalminister. See on üks täiesti vale arusaam, justkui elaks valitsus kuskil kosmoses. Valitsuses töötades võid absoluutselt iga päeva kinga saada. Sellest valitsuses, kus mina olin, ei ole tänases valitsuses mitte ainsatki ministrit. Valitsuses olemise peale ükski adekvaatne inimene oma karjääri üles ehitada ei saa.

Riigikogu liikmete see hea tava ei laiene, miks?

Nagu Maris Lauri ütles: valitsus ei saa riigikogule reegleid kehtestada. Riigikogu kehtestab reegleid valitsusele.

Sinu kolleeg Andreas Kaju leiab, et lobistamise hea tava sellisel kujul oma eesmärki ei täida. Oled nõus?

Ei ole. Mõistan, mida ta mõtleb. Minu meelest aitab see paber kaasa arusaamisele, mis see lobi on ja kuidas seda tuleks teha. Võib-olla tegime enne samamoodi, aga sina saad selle paberi läbi lugeda ja mina saan, ja me saame asjadest natuke rohkem ühtemoodi aru, kuigi elame erinevates inforuumides.

Kuni sellel paberil seaduse jõudu ei ole...

Et kedagi vangi ei panda?

Hea tava ei kohusta kedagi otseselt millekski. Seda võib järgida, aga ei pruugi.

See võiks olla korruptsiooni vältimise eesmärgiga tehtud dokument, aga kõik sellekohased regulatsioonid on juba olemas. Kui tegeled korruptsiooniga – näiteks kui sina saad tasu selle eest, et keegi su saates käib – siis saab sind vastutusele võtta ikkagi.

Paljudes Euroopa riikides on lobistamine siiski eraldi seadusega reguleeritud. Meil selleni jõutud pole, mis võiks põhjus olla?

Meil ei ole olnud piisavat huvi seda seadust luua. Meie ühiskond on nii läbi põimunud, kõik tunnevad kõiki. Adekvaatset regulatsiooni on raske teha. Keegi ei saa meil keelata teineteisele sina ütlemast.