220 000-tonnine Ever Given on põhjustanud aastakümnete suurima seisaku maailma ühes olulisimas kaubateede ristumispunktis. Seetõttu ei saa praegu kanali kaudu liikuda enam kui 200 laeva ning lisanduvad laevad suunatakse juba ümber Aafrika lõunatipu, mis võib pikendada sõiduaega kuni kahe nädala võrra.

Aluse lasti mahalaadimist, mis oleks massiivse, aeganõudev ja kulukas ettevõtmine ja mis võimaldaks laeva hõlpsamini vabastada, peetakse viimaseks abinõuks muude jõupingutuste kõrval, vahendab The Hill.

Suessi kanali administratsiooni juht Osama Rabie ütles pühapäeval, et president al-Sissi käskis ametnikel alustada ettevalmistusi konteinerite eemaldamiseks, juhuks kui senised jõupingutused laeva lahtisaamiseks pinnase süvendamise ja puksiiride abiga ei anna tulemusi.

"Tema kõrgeausus on andnud korralduse, et me ei peaks ootama esimese ja teise stsenaariumi ebaõnnestumist, et hakata mõtlema kolmanda [mahalaadimise] rakendamisele," ütles Rabie.

Hiiglasliku kaubalaeva omanikfirma Shoei Kisen tunnistas laupäeval, et ettevõte on kaalunud laevalt raskuse vähendamiseks konteinerite eemaldamist, kuid tegu on äärmiselt keerulise toiminguga. Firma lisas, et variant pole lõplikult laualt maas, kuid enne peaksid teised laeva liikuma saamise katsed nurjuma.

Suurbritannia laevanduskoja president John Denholm märkis, et see tähendaks taas eritehnika, sealhulgas enam kui 60 meetri kõrgusele ulatuva kraana kohale toomist. "Kui me kergendamisprotsessi läbi teeme, siis kahtlustan, et räägime nädalatest," ütles ta.

Võime süvendustöödega abistava Hollandi firma Boskalis tegevjuht Peter Berdowski märkis, et laeva näol on tegemist "nii-öelda ühe väga raske vaalaga rannal" selle pardal on 20 000 kaupa täis konteinerit. "See tähendab, et liivapõhjale surub tohutu raskus, nii ees kui taga," ütles Berdowski.

Tema sõnul võidakse laevast veel enne lasti mahalaadimist eemaldada vesi ja õli, et selle kaalu võimalikult palju vähendada. "Aga mida tugevamini laev kinni istub, seda kauem operatsioon kestab. See võib kesta päevi kuni nädalaid. Mõelge ka kogu materjali kohaletoomisele, mida meil vaja on, see ei ole seal ümber nurga," hoiatas Berdowski.

Hiidlaev sisenes Suessi kanalisse teisipäeva hommikul lõunast. Pärast vaid kuue kilomeetri läbimist kanalis keeras alus end järsku põiki. Ninaga puuris laev end sügavalt kanali idapoolsesse kaldasse. Teatati, et aluse tõukas kursilt kõrvale tormi-iil, samuti oli juttu halvast nähtavusest liivatormi tõttu. Kohalikud võimud aga pole sellega päri. "Tugevad tuuled ja ilmaolud polnud peamiseks põhjuseks, miks laev madalale sõitis, tegemist võis olla tehnilise rikke või inimliku veaga," ütles kanali administratsiooni juht laupäeval.