Naine nimega Lana, kes palus oma perekonnanime mitte avaldada, ütles, et sai 17. jaanuaril Edinburghi lennuväljale Frankfurdi lennule registreeruma saabudes uudist kuuldes närvivapustuse.

Lana sõnul kontrollis ta kaks päeva varem Lufthansalt ja Saksa piiripolitseilt järele, kas tal lubatakse reisida.

Lennujaamas öeldi Lanale aga, et ta ei saa Brexiti tõttu reisida.

Hiljem teatati Edinburghi lennujaama kaudu, et Saksamaale lubatakse ainult Saksa kodanikke.

28-aastane Lana oli sunnitud vaatama matuseid videoühenduse kaudu, olles kulutanud 700 naela (üle 800 euro) Edinburghi reisimiseks ja seal hotellitoa võtmiseks.

Veelgi rohkem tuska tekitas Lanale Lufthansa, mis pakkus 423 naela (ligi 500 euro) suuruse piletiraha tagasimaksmist „hea tahte žestina”, kuigi ta oli ostnud hüvitatava pileti ja oli raha tagasimaksmist oodanud juba kaks kuud.

Sel nädalal sai Lana raha tagasi (sellest oli maha arvatud 63 naela administratiivtasu), aga alles pärast seda, kui The Scotsman oli selle kohta Lufthansalt aru pärinud.

Lennufirma ei vabandanud ega pakkunud ka mingit hüvitist.

„Nende vastus oli, et arvuti olevat „ei” öelnud,” ütles Eesti aukonsul Aberdeenis, kes Lana eest sekkus, rääkides telefoni teel lennujaama personaliga, kui Lanat lennule ei lastud.

„Põhjus, mis mulle öeldi, miks ma Saksamaa kaudu lennata ei saa, oli Brexit,” ütles Lana. „Ametlik immigratsiooni veebileht andis aga kinnituse, et transiit on sellest hoolimata hädaolukorras võimalik. Saksamaa immigratsiooniministeerium kinnitas e-posti teel samuti, et transiit läbi Saksamaa on võimalik.

Kui imelik, et Eesti, seega ka Euroopa kodanikul ei lubatud läbi teise Euroopa riigi Eestisse ema matustele sõita. Eesti kodanikul, kellel on reisimiseks kõik vajalikud dokumendid ja kes pani oma tervise ohtu, reisides läbi Šotimaa, et siis tagasi saadetud saada.

Mõni päev hiljem sain ma informatsiooni, et minu transiit on tegelikult võimalik ja Eesti saatkond kinnitas, et mind oleks tulnud lennule lubada.

Ma tunnen, et keegi peab vastutama oma tegude eest, et ei lasknud mind, Eesti kodanikku, reisida oma kodumaale, et jätta viimast korda hüvasti oma emaga. Kui mulle öeldi, et ma ei saa mingil juhul lennukile, sain ma närvivapustuse ja mul kästi eest ära minna, sest ma takistasin pardale minekut.

Keegi ei tulnud mind kontrollima, ükski personali liige ei pakkunud mulle mingit vaimset abi.

Kui Lufthansa või Saksa piiripolitsei oleksid öelnud mulle kaks päeva varem, kui ma neile helistasin, et ma ei saa läbi Saksamaa reisida, oleksin ma läinud Londonisse ja otselennule Eestisse.

Lennufirma ei maksa mulle raha tagasi mitte heast tahtest, vaid sellepärast, et mul on õigus sellele tagasimaksele, sest ma maksin kõige kallima pileti eest – Economy Flex – millega mul on lubatud lend tühistada ja raha tagasi saada. See on neist täielikult šokeeriv.”

Lana elab ja töötab Shetlandil, on õppinud Šoti ülikoolis, on abielus šotlasega ja tal on Suurbritannias alalise elaniku staatus.

„Lana helistas mulle Edinburghi lennujaamast ja selgitas, et teda ei lasta lennule, hoolimata sellest, et tal on kõik vajalikud reisidokumendid ja ta on järginud kõiki reisieelseid reegleid,” rääkis Eesti aukonsul Simpson Buglass.

„Ta andis telefoni ühele lennujaama töötajale, kes kordas, et nende instruktsioonid on mitte lasta kedagi pardale, kes ei naase Saksamaale, ja et see on kuidagi seotud Brexitiga.

Ma selgitasin, et Lana on transiitreisil Eestisse ning Eesti passi omaniku ja Euroopa Liidu kodanikuna on see kehtivate reeglite järgi lubatud. Mulle öeldi, et nende instruktsioonid on mitte lasta pardale reisijaid, kes ei naase Saksamaale. Ma selgitasin, et ta on järginud kõiki reegleid ja nii palju, kui mina tean, on tal õigus koju lennata. „Arvuti ütleb „ei”,” oli nende vastuse sisu.

Mul on väga kahju, et ma ei suutnud Lanale rohkem abi pakkuda, võttes arvesse tema reisi põhjust.”

Lufthansa esindaja vastus oli järgmine: „Selle konkreetse kliendi puhul reageeris Lufthansa vastavalt seaduslike võimude kehtestatud reeglitele. Lufthansa edastab reisijale oma kaastunde ja tagastab hea tahte žestina tema piletiraha. Alates pandeemia algusest on Lufthansa soovitanud kõigil reisijatel kontrollida enne reisi reisi- ja sisenemisnõudeid koos nende lennu andmetega.

Edasi on Lufthansal eraldi lehekülg, mis on mõeldud reisijatele informatsiooni andmiseks reisimise ja piirangute kohta, ning Lufthansa saadab reisijatele enne lendu e-kirja, milles tuletab meelde, et nad nõudeid kontrolliksid. Need nõuded määrab täielikult kindlaks iga riik, mitte kunagi lennufirma, mistõttu on immigratsioonivõimudel alati viimane sõna selle kohta, mis puudutab reisijate pardale lubamist, isegi kui Lufthansa on kohustatud kontrollima dokumente nende eest.

Üldreeglina on iga reisija vastutav oma reisidokumentide ja sisenemisnõuete kontrollimise eest vastava sihtriigi saatkonnas või konsulaadis.

Lufthansa grupp austab ja järgib kõiki reegleid ja annab endast parima ohutu reisimise tagamiseks.”

Edinburghi lennujaam teatas, et reisija oli lennufirma vastutusalas.