Poolamets Keskerakonna ja Reformierakonna valitsuskoalitsioonile pikka iga ei ennusta.

Kõigi eelduste kohaselt satub EKRE riigikogus valitsusest vähemalt kuni järgmiste valimisteni opositsiooni. Mida see teie jaoks muudab?

Koalitsiooni pink on sedavõrd lühike, et läbirääkijatena figureerivad põhiliselt korruptsioonisüüdistustega seotud isikud. See muudab valitsuse nõrgaks ning rünnatavaks.
Reformierakonna korruptsiooniskandaalid võimendavad ka Keskerakonna omi.

Kuigi Tallinna Sadama protsess on lõputult veninud, võib sealt kinnitust leida Reformierakonna osalusele raha kantimisel. Samuti võib rahapesu uurimine paljastada poliitikute seoseid rahapesuga, eeldusel, et USA asjatundjaid uurimisest välja ei lülitata. Raske korruptiivse taagaga alustamine, hirm rahvahääletuste ees, homoabielude jõuline pealesurumine, immigratsiooni soodustamine, peenhäälestav suhtumine majandusse – need on koalitsiooni märksõnad.
Opositsioonis olemine tähendab järelevalvet valitsuse tegevuse üle.

EKRE hoidub opositsioonis Reformierakonna ja sotsiaaldemokraatide meetoditest, mis kahjustasid riigikogu mainet. Uus valitsus ei pruugi järgmiste valimisteni vastu pidada ning Reformierakond võib Keskerakonna üle parda visata.

Abielureferendumi kunstlik peatamine on tekitanud suurt pahameelt, mille üheks indikaatoriks on rekordiline arv EKREga liitujaid. Hulk uusi liikmeid ja erakonna hea majanduslik seis, võrreldes konkurentide võlgade ja kuhjuvate süüdistustega, annab EKREle hea lähtepunkti kohalikeks valimisteks.

EKRE oli kaks aastat valitsuserakond. Kuidas seda kogemust hindate?

Juba koalitsiooni luues lendas prügikasti katse jätkata peenhäälestusega tegelevate kartelliparteide võimutsemist ning vasakliberaalse agenda ühiskonnale peale surumist. EKRE tõestas end valitsuses muudatuste ja arengu vedurina. Vaatamata opositsiooni arutule tegevusele suudeti tähtsaid lubadusi, eriti majanduses, ellu viia.

Ei tulegi meelde, millal viimati selliseid hinnalangusi võis näha, ning ka pensionireformi ei julge uus valitsus tagasi pöörata. Viimane oli ühtlasi EKRE valimislubadus. Esimest korda tõmmati pidurit võõrtööjõu kontrollimatule sissetungile. Abielu rahvahääletuse küsimus osutus valitsusele saatuslikuks, mis näitab selle küsimuse tohutut ideoloogilist kaalu teistele erakondadele, kuigi avalikkuses väidetakse vastupidist.

Näib, et kui muud meetodid, sealhulgas obstruktsioon, läbi kukkusid, pidid kastanid tulest välja tooma kaitsepolitsei ja riigiprokuratuur, ajastades valitsuskriisi tekitava korruptsioonisüüdistuse päevale enne rahvahääletuse otsuse langetamist. Kui see vastab tõele, siis on Jaak Valge arvates tegemist mitte koalitsiooni vahetumisega ehk võimupöördega, vaid eriteenistuste tugi või nõue valitsuse vahetuseks tähendab riigipööret.

Keskerakond on teinud kavala poliittehnoloogilise manöövri peaministri tagasiastumisega, saavutades kaks ühes: loobumise koalitsioonileppes lubatud referendumist ja välismaalaste seaduse muutmisest ning avalikkusele selle kui eetiliselt küllaldase sammu esitlemisega, et täie hooga valitsuses jätkata.

Paljud EKRE liikmed samastavad erakonda 1930ndate vapside liikumisega. Kas te ei karda, et kordate vapside vigu, kuna isiklikud rünnakud teiste erakondade juhtide vastu välistavad tulevikus võimule pääsemise?

Tõerääkimine ja korruptsiooni kritiseerimine toob vaenlasi. Jaak Valge on põhjalikult lahti kirjutanud, kuidas 1920ndate suurkorruptsioon mõjutas hilisemaid sündmusi. Vabadussõjalased ei olnud nõus Laidoneri kahtlaste võlgade kustutamise ning muude põhjuste tõttu teda enda presidendikandidaadiks võtma. Hirm valimiskaotuse ja korruptsioonisüüdistuste ees viis Laidoneri Pätsi leeri.

Kui vastab tõele, et EKRE soovimatus korruptsioonisüüdistuste all oleva Mailis Repsi ametisse jäämist toetada viis ahelreaktsioonina valitsuse lagunemiseni, siis järelikult on korruptsioon jätkuvalt eesti poliitika liikumapanev jõud. 1930ndatega võib tuua paralleele ka jõustruktuuride poliitikasse sekkumise osas. EKRE toetajate hulgas on vähe neid, kes usuvad, et korruptsioonisüüdistuste avalikustamine just päev enne rahvahääletuse otsust oli juhuslik.

Riigikogu sai juurde uue partei prokuratuuri näol, kelle pingutuste tõttu pandi pausile tähtis põhiseaduslik instrument – rahvahääletuse võimalus. Jõuametkondade sekkumine oma varjatud eesmärkide saavutamiseks võib olla mõjuvõimu kuritarvitamine kõige suuremas mastaabis. Uus koalitsioon kavatseb vastu võtta vihakõneseaduse, mille eesmärk on rahvuskonservatiivide suukorvistamine, trahvimine ning karistamine.

Isamaa, Keskerakonna ja EKRE juhid teadsid suurepäraselt, et nende valijad valdavas osas kooseluseadust heaks ei kiida. Milleks oli tarvis jännata „rahvaküsitlusega”?

Kooseluseaduse tühistamine, mille rakendusaktid olid jäänud vastu võtmata, oli EKRE jaoks üks olulisemaid eesmärke. Kuna koalitsiooniläbirääkimistel selles osas kokkulepet ei saavutatud, leiti lahendus rahvahääletuse näol. Keskerakond on vähemalt sõnades olnud rahvahääletuste poolt ning seetõttu läks koalitsioonileppesse kirja ka rahvaalgatuslike referendumite seadustamine.

Nii abielureferendumi kui ka rahvaalgatuse seadustamise osas näitas Keskerakond hiljem üles huvipuudust. Miks, see jääb nende enda teada. Keskerakond oli mingi hetkeni valmis abielu rahvahääletust läbi viima, kuigi samal ajal taotlesid nad ka EKRElt, et häälte parema kokkusaamise huvides võiks ühtlasi kooseluseaduse lõplikult vastu võtta.

Keskerakonna täielikku kahestumist näitas nende saadikute ja sotsiaaldemokraatide poolt juba rahvahääletuse üle otsustamise päeval perekonnaseaduse muutmise eelnõu menetlusse andmine, mis seadustaks homoabielud. Keskerakond lausa põgenes saalist, et ühtki häält mitte anda abielureferendumi poolt.

Ei maksa unustada, et Keskerakond on olnud Brüsseli ALDE fraktsiooni tugeva surve all ning see näib neile olevat palju tähtsam, kui nende valijate toetus loomulikule abielule.