Hiljuti viidi Harku vallas läbi reid mille tulemusena avastati, et kaheksast koolibussist kuus ei vastanud nõuetele.

Vallavanema sõnul on tegemist väga kahetsusväärseks juhtumiga, seda enam, et siseliine teenindava ATKO Liinid OÜ-ga on neil probleeme olnud ka varem.

"See ei ole ju kogu liini probleem, vaid pigem nende koolibussidega. Sinna nad on pannud miskipärast kehvemad bussid kui hange ette näeb," rääkis Sandla.

Koolibusside osas teeb koostööd MTÜ Põhja-Eesti Ühistranspordikeskusega(ÜTK), mis 2015. aastal sõlmis hankelepingu ATKO Liinid OÜ-ga.

Bussifirmaga sõlmitud lepingus on ettekirjutised busside tehnilise seisukorra ja vanuse kohta, kuid neid on firma vallavanema sõnul kindlasti rikkunud.

"Juba teine kord on rikkumisi. See on tõsisem asi," ütles Sandla ning lisas, et sellises olukorras on bussifirmaga lepingu lõpetamine ainuõige samm.

Kontroll ei olnud juhuslik

Harku vaalavalitsusele ja Põhja-Eesti ÜTK-le esitati jaanuari keskpaigas mitmeid pretensioone seoses siseliinibusside tehnilise korrasoleku ning busside graafikus püsimise kohta.

Seega paluti maanteeametil ja politsei- ja piirivalveametil 30. jaanuaril viia läbi terve päeva kestev kontrollreidi väidetavate rikkumiste väljaselgitamiseks.1. veebruariks jõudsid vallani ka kontrolli esialgsed tulemused, mis kinnitasid paljusid rikkumisi.

Eelmisel nädalal algatati nii väärteomenetlust (maanteeamet ja PPA) kui ka hankelepingu rikkumise menetlust (ÜTK).

Ühtlasi kohtusid valla esindajad Põhja-Eesti ÜTK-ga ning arutleti selle üle, kas bussifirmaga on võimalik leping üles ütelda ning kooliliinide leida teenindama uus teenusepakkuja.

Probleem juba varem

Harku vallal oli probleeme ATKO Liinid OÜ-le kuuluvate bussidega juba mullu. Augusti lõpus tuvastati bussidel, mis pidid 1. septembris liinile minema, mitmeid likvideerimist vajavaid vigu.

Toona ei saanud lepingut lõpetada, sest rikkumisastmed ei olnud nõnda tõsised, selgitas Sandla. Siis pääses bussifirma trahviga.

Bussifirma Atko Grupp teatas ERRi uudisteportaalile saadetud kirjalikus kommentaaris, et eelmisel nädalal politsei ja maanteeameti korraldatud kontrollreidil busside ülevaatuse tulemusena koostatud korduva ülevaatuse kontrollaktid on ettevõte vaidlustanud kohtus ja eelnevast tulenevalt ei ole praegu võimalik teemat kommenteerida.

Delfi korduvatele päringutele ei ole AS ATKO Grupp vastanud.

Ühistranspordiseaduse järgi on on ÜTK pädevuses teostada järelevalvet ainult avaliku teenindamise lepingus sätestatud nõuete täitmise vallas (nt bussi peal olevad logod, sõidukites olev teavitus, liinide numbrid, iste- ja seisukohtade arv, piletimüügiseadmete olemasolu/kasutamine, sõidugraafikutest kinnipidamine).

Sõidukite tehnilise järelevalve teostamise õigus ÜTK-l ning ka kohalikul omavalitsusel puudub ja see on maanteeameti ning politsei- ja piirivalveameti pädevuses.