Keskerakonna juhatuse liikme, riigikogulase Toomas Vitsuti sõnul on aeg teha otsustav samm tasuta ühistranspordi laiendamisel ja pakkuda tasuta sõitu Tallinnas lisaks pealinlastele ka kõigile teistele Eestimaa inimestele. „Keskerakonna eesmärk saab olema tasuta ühistranspordi võimaldamine kõikidele Eestimaa inimestele nii Tallinnas kui ka teistes omavalitsustes, kus on või saab olema tasuta ühistransport,“ selgitas Vitsut.

Ta lisas, et kõigi Eesti inimestele tasuta ühistranspordi kasutamise võimaldamisel tuleb riigil välja töötada saamata jääva tulu kompenseerimise mehhanism omavalitsustele, kes otsustavad tasuta ühistranspordi kasuks. „Riik ja kohalikud omavalitsused peavad astuma ühte sammu ning kokku leppima tasuta ühistranspordi ühtse süsteemi rakendamises üle Eesti,“ leidis Vitsut.

Aktuaalsem on küsimus hetkel pealinnas, kus 2013. aastast rakendunud ühistransport on tasuta ainult pealinlastele. Vitsuti sõnul on tasuta sõidu õiguse andmine kõigile oleks panus nii nende inimeste toetamisse, kes Tallinnasse tööle käivad, kui ka Eesti majandusse tervikuna. „Kui praegu kulub paljudel Tallinnasse tööle sõitvatel inimestel ühistranspordile proportsionaalselt suur osa palgast, siis tulevikus jääks see kulutus tegemata. Maksumaksja raha jõuaks kõige otsemat teed pidi sinna, kus seda kõige rohkem vaja ning väldiksime bürokraatlikku ümberjaotamist,“ tõi endine Tallinna linnavolikogu esimees välja.

Vitsut sõnas, et Keskerakond peab ühistranspordi jõulist arendamist oluliseks kogu Eestis, mitte ainult Tallinnas. „Seepärast on püütud tasuta sõidu õigust rakendada kõikjal Eestis. Kasutajate poolt on maakondlik tasuta ühistransport leidnud kogu Eestis suurt toetust. Selle vastu sõdimine tõotab aga lõppeda nii, nagu see edumeelsete ideede puhul on lõppenud: ühiskond areneb edasi, progressiivsed ideed võetakse omaks ja aja möödudes ei taha nende vastu võidelnud enam ise ka mäletada, et nad vastu olid,“ tõdes Vitsut.

Tänaseks on tasuta maakondliku ühistranspordi ideega kaasa tulnud 11 maakonda, samas kui nelja maakonna ühistranspordi keskused ei pidanud seda vajalikuks. Tallinn otsustas 2013. aastal panustada ühistranspordi kasutamisse ja muutis ühistranspordi registrijärgsetele tallinlastele tasuta. Tallinn on järjest soetanud uusi busse, trolle ja uuendanud trammiparki. Aasta aastalt on vähenenud ühissõidukite keskmine vanus ning on võrreldav ühistransporti soosiva mistahes Euroopa linnaga.