“Kasvunumbrid on muljetavaldavad. Ma ei uskunud, et saame niipalju inimesi bussi,” ütles Kirke Williamson täna toimunud maakondliku tasuta ühistranspordi foorumil, kus tehti vahekokkuvõte tasuta bussisõidu esimesest viiest kuust.

Maakondlikel liinidel sõitis selle aasta juulist novembrini 32 protsenti rohkem inimesi kui mullu samal perioodil. Võrreldes möödunud aastaga tehti kokku enam kui kaks miljonit sõitu rohkem.
Tasuta bussiliinide tulekuga tekkinud avalikkuse huvi mõjus positiivselt ka Harjumaa busside täituvusele, kuigi seal jäi ühistransport tasuliseks.

Williamson sedastas kokkuvõttes, et nüüd käiakse maakonna kaugemast nurgast sagedamini maakonnakeskusesse. Samuti on eakad aktiivsemaks muutunud ja lapsed sõidavad rohkem.

Seega on vähemalt osaliselt täitunud algne eesmärk võimaldada väiksema sissetulekuga inimestele suuremat mobiilsust ja suunata inimesi oma reise tegema säästvamal viisil.

Sööklast toodud ühepajatoidu aroomid ja purjus inimesed

Williamson tõdes, et rahvarohkusega kaasnevad omakorda probleemid, millega nüüd rinda pistetakse. Esiteks tõi ta välja, et inimestele valmistab meelehärmi asjaolu, et bussid on sageli puupüsti täis. "Eeldasime, et Harjumaa ja Ida-Virumaa bussid lähevad täis, aga muret tekitab see, et me ei suuda juurde panna niipalju uusi väljumisi, nagu reisijad soovivad."

Teiseks on ühistranspordi osakonna juhataja sõnutsi inimestel seoses ühistranspordi korraldusega ebareaalsed ootused. Siinkohal mängib olulist rolli Lux Expressi kehtestatud standard, mida inimesed on hakanud normiks pidama. Lisaks soovitakse igasse väiksemasse kohta bussiliini ja kommertsliini selle kõrvale.

Inimeste kolimine bussi on pannud löögi alla mitmed eraettevõtted, kes on pidanud oma tegevust koomale tõmbama — hingusele läks näiteks Kuressaare-Valga liin. Samuti on paljud rongireisijad bussi eelistama hakanud, mistõttu on Elroni rongide kasutajate arvu kasv mõnevõrra hoogu maha võtnud.

Tasuta teenus tähendab, et transporti tuleb jagada veel laiema läbilõikega ühiskonnast. “Probleemiks on mitte just kõige kainemad ja viisakamalt riides olevad kodanikud,” viitas Williamson purupurjus inimestele, kes teisi häirivad, ja asotsiaalidele, kellel on samuti õigus tasuta bussiga liigelda, kuid kelle isiklik hügieen jätab soovida.

Kurioosse, kuid päriselt eksisteeriva probleemina tõi Williamson välja, et maakondlikku bussi on rohkem kasutama hakanud ka sööklas töötavad inimesed, kelle töölt kaasa võetud toidumannergust eritub erinevaid aroome kõigile reisilistele.

Ronnie Kongo: meil bussisüsteem ja rongisüsteem, aga pole ühistranspordisüsteemi
Elroni müügi- ja arendusjuht Ronnie Kongo tõdes, et kui selle aasta esimeses pooles kasvas rongireisijate arv kaheksa protsenti, siis teise poolaasta kasvunumber küündis vaid kahe protsendini. "Kahjuks on positiivne kasvutempo läbi saanud."


Kehv teine poolaasta on otseselt maakondliku tasuta ühistranspordi tulemus. Kui enamikes piirkondades Elroni reisijate arvu kasv aeglustus, siis läänesuunal, kus asuvad Saue, Keila, Vasalemma ja Paldiski, pöördus kuueprotsendiline kasv sama suureks languseks.


Lahenduseks pakkus Kongo kolme varianti: võimalik on liine sulgeda; vähendada peatusi, et seeläbi kiiremat teenust pakkuda, või riigipoolsete toetust suurendada.


Lisaks rõhutas Kongo, et kõige problemaatilisem on tervikliku ühistranspordisüsteemi puudumine. "Meil on bussisüsteem, meil on rongisüsteem, aga meil pole ühisstranspordisüsteemi. Meil on paralleelsed süsteemid ja täna valitseb olukord, kus buss rongijaama ei sõida.