Süüdi olevat paljuski riigihanked, kus vaadatakse vaid hinda, ka bussijuhi "hinda" ja selle palga eest normaalseid ei leiduvatki - need on Soomes või mujal parematel kohtadel.

Üks variant on selline, et tuleb teha muutused riigihanke seadustes. Bussijuhtidele (ja ka muudele sama vastutuskoormaga ametitele) kehtestada oma palk, näiteks 2000 bruto normtundide eest, ei vähem ega rohkem, üle Eesti kehtiv.

Hankepakkumistes on see rida eraldi, sest see on kõigil pakkujatel üks, see on pakkumise konstantne osa, millega ei mängita ega kombineerita. Ettevõtja kalkuleerib oma bussidega, küttega, organiseerimisega, efektiivsusega - ehk siis kõigega peale bussijuhi palga.

Hankepakkumised näeksid siis välja nii, et koosnevad konstantsest ettekirjutatud osast ja siis sellest teisest osast, mis määrab kogu hinna. Seda tuleb täita, st selle alusel ka bussijuhtidele maksta.

Ja tulemus? Ma loodan, et tekib konkurents ja ainult parimad saavad rooli. Seda võiks me ju tahta, et roolis oleks parimad ja kained? Samas tuleks üks asi ka kohe kokku leppida, et see saaks normiks ja ühiskonnas aktsepteeritavaks. Me ei saa ikkagi unustada, et ka bussijuht on inimene ja eksija. Ütleme, et on hommik ja bussijuht on eilsest peost veidi vintis, mis saab edasi?

Asi võiks olla nii, et kui mees helistab töökohta, surub oma ego alla (võib-olla elus esimest korda tööluus joomise tõttu) ja ütleb a la "vabandust, aga olen tõesti juua täis, tööle ei saa tulla, rooli ei julge minna", siis karistus selle eest on olemas, aga suurusjärgu võrra väiksem, kui joobes juhtimisel.

Eesmärk on ju selge - esiteks läbi hea palga see, et mehed on kindlad ja alkohol tööd ei sega ja kui siiski juhtub "pidu pikaks minema", siis meestel on kupli all teada, kuidas peab käituma ja kuidas ei tohi. Veel parem oleks see kõne teha juba eelmisel õhtul, aga siis tavaliselt arvatakse "küll hommikuks kaineks saab". Aga nagu näha, tihti ei saa.