„Uurisin praegu oma telefoniarvet ja üritasin mõista, mis erihinnaga numbriga ma 20 minutit ühenduses olen olnud,“ rääkis Delfile naine, kes helistas veebruaris sotsiaalkindlustusameti infotelefonile kahel korral. Ta oli väga üllatunud, kui sai aru, et too erihinnaga number oligi sotsiaalkindlustusameti infotelefon.

Naise kaks kõnet kestsid kokku veidi üle 20 minuti, minutihinnaga 23 senti, mis tegi nende eest küsitavaks summaks 4,82 eurot. Teiste kõnede puhul on minutihind üks sent, nii et tavapärase hinna korral oleks ametile võetud kõnede eest kokku küsitud üksnes 21 senti.

Sotsiaalkindlustusametisse helistavad nõu saamiseks erinevad abivajajad, peamiselt tegeleb amet pensionäride, puuetega inimeste, töövõimetute, süüteo ohvrite ja elatisabi saajatega. „Sinna helistad puudetoetuse pärast näiteks,“ märkis naine. Teda paneb imestama, et abi ja kaitset vajavate inimeste kõnede eest esitatakse sääraseid arveid.

Erihind on naise jaoks seda hämmastavam, et selle eest ei hoiatata kusagil: ei kodulehel ega kõne alguses. Kodulehel on kirjas vaid, et „infotelefonile helistades kehtib teie operaatori hinnakirjapõhine tariif“. Mida see aga täpselt tähendab? Kõne alguses teatatakse kõrgema hinna eest hoiatamise asemel, et kõne salvestatakse.

Selgub aga, et amet lühinumbrile helistamise eest esitatud telefoniarvesse otseselt ei puutugi. „Sotsiaalkindlustusamet ei ole kehtestanud mingit lisahinda helistamisel lühinumbrile,“ kinnitas ameti kommunikatsiooninõunik Regina Salmu.

Lühinumbritele helistamise tariifid määrab hoopis sideoperaator, nii et asi on pigem selles, et naine on endale valinud mobiilioperaatori, kust lühinumbritele helistada ongi kallis. „Nii näiteks on Tele 2-l 0,23 senti, Elisal 0,21 ja Telial paketi tavahind,“ sõnas Salmu. Seda, kas lühinumbrile helistavad haavatavad ühiskonnagrupid, ja seda, kas number, kuhu helistatakse, on hädasolijate aitamiseks, mobiilioperaatorid muidugi ei jälgi.

„Meie kodulehel on tegelikult õige info, et infotelefonile helistades kehtib „operaatori hinnakirjapõhine tariif“. Eksitav oleks see siis, kui oleks „kasutatav paketipõhine hind“,“ lisas Salmu selgituseks.

Ometi oli kõne sedavõrd kõrge hind sotsiaalkindlustusametiga suhelnud naise jaoks ehmatav ja ootamatu. Kas amet täiendab kodulehel kirjas olevat infot, et oleks paremini aru saada, et helistades ameti lühinumbrile tuleb arvestada sellega, et kõne hind võib olla tavapärasest kõrgem?

„Täna ma ei oska sellele vastata, aga me arutame seda esimesel võimalusel koos klienditeeninduse inimestega,“ kinnitas Salmu.

Selleks, et kõrget lühinumbrihinda vältida, tuleks sotsiaalkindlustusametisse helistada lauatelefoninumbril 612 1360.