"Antud juhtumi puhul on tegu kaitseväe välise süsteemi ilmse veaga, kus Prantsusmaalt Avignonist Sankt-Peterburgi Venemaal teel olnud lennuki Cessna 560XL Citation-i Flightradar24.com rakenduses kuvatud lennutee (artikli piltidel nähtav joon) võis haakuda Tapa lähistel Ämarist kaitseväe harjutusalale treeningule startinud USA ründelennuki A-10 külge," vahendas õhuväe teabeohvitser Alar Laats õhuseiredivisjoni ametlikku selgitust.

Ta lisas, et radaripildilt on näha, kuidas A-10 oma treeninglendu sooritas ning Ämarisse tagasi suundus. "Õhuseiredivisjonil sellist arusaamatust oma süsteemis tekkida ei saa ning mõlemad lennud oli selgelt tuvastatud ning järgisid korrektselt oma lennuplaani," kinnitas Laats, ja nentis, et Flightradar24.com rakendus on põnev abivahend lennundusentusiastidele, kuid ei kajasta täpset olukorda reaalses lennuliikluses.

"Õhuseiredivisjoni õhuoperatsioonide juhtimiskeskuse operaatorid jälgivad ööpäevaringselt (igal ajal, k.a. pühade ajal) meie õhuruumi ning kõik selles viibivad õhusõidukid on meile teada ehk tuvastatud. Kui mõne õhusõiduki kohta puudub terviklik informatsioon (ei ole lennuplaani, töötavat transpondrit või siis kahepoolset raadiosidet piirkondliku lennujuhtimisüksusega), käivitub NATO õhuturbeoperatsioon õhusõiduki visuaalseks tuvastamiseks," lisas Laats.

Õhuseiredivisjon ei kasuta oma tuvastatud õhupildi loomiseks Flightradar24.com põhiseid andmeid, vaid tugineb kaitseväe seiresüsteemidelt saadud informatsioonile, mis on täiustatud lennuliiklusteeninduse AS-ilt saadud lisainfoga.

Vaata, missugused näevad välja USA A-10 ründelennukid:

Eile õhtul kella 17 ajal tiirutas Eesti kohal tundmatu lennuk, vahendas Flightradar24.com. Radari andmetel alustas lennuk sõitu Lõuna-Prantsusmaalt Avignoni linna lähistelt, suundus otsejoones Eestisse ning tiirutas Tapast põhjapool. Lennuk tegi üha madalamaid lende ning suundus seejärel Ämari kohale, tehes seal mõne tiiru ning suundus seejärel Paldiski poole. Järgmine märge oli lennukist Soome lahe kohal, seejärel kadus radaripilt ning kogu lennuki liikumisinfo. Eesti õhuruumis viibis lennuk vähemalt kaks tundi.

Vaata süsteemivea tõttu tekkinud kummalist lennutrajektoori: