Ligi kaks nädalat pärast seda, kui Airbus A321 31. oktoobril õhus purunes, on enamik lennuki tükke mööda kõrbe laiali, kuigi need võivad anda kriitilise tähtsusega andmeid, teatab Wall Street Journal.

Endiselt valitseb suur segadus selle kohta, kes hakkavad kuuluma uurimiskomisjoni.

Egiptuse võimud on alustanud esialgseid konsultatsioone USA valitsuse lennuõnnetuste ekspertidega lennuki mootorite kohta, kuid Kairo ei ole neid eksperte siiski uurimise täieõiguslikeks osalisteks kutsunud, teatas USA rahvusliku transpordiohutusameti (NTSB) esindaja Eric Weiss.

„Me vastame mõnedele küsimustele ja püüame olla abivalmis,“ ütles Weiss. „Selline on praegusel hetkel tegevuse tase.“

Lennukatastroofi uurimisel on mõju rahvuslikule julgeolekule ning see võib ebasoodsalt mõjutada ülemaailmset turismitööstust. Ometi saadab uurimist segadusseajav ja vastuoluline informatsioon. Juurdluse läbipaistmatu iseloom on pingestanud suhteid Egiptuse ja lääne valitsuste vahel, märgib Wall Street Journal.

Esimese mainekujundussammuna pärast lennukatastroofi tegi Egiptuse president Abdel Fattah al-Sisi kolmapäeval etteteatamata visiidi Sharm el-Sheikhi rahvusvahelisse lennujaama, et enese sõnul kinnitada investoritele, et kuurort on ohutu.

Naeratav Sisi poseeris koos turistide ja lennujaama töötajatega. Samas väljendas ta pettumust lennuõnnetuse põhjuste kohta käivate spekulatsioonide üle.
Abdel Fattah al-Sisi Sharm el-Sheikhi lennujaamas

Egiptuse võimud on keeldunud avalikult arutamast lennuõnnetuse kohta tõendite kogumise plaane. Ühe lennundusametniku sõnul on võimud hakanud viima lennuki tükke Siinailt Kairosse. Allika sõnul pole mitmeid lennuki tükke seni leitud.

Ohutusekspertide sõnul on lennuki tükkide kokkukogumine ja uurimine otsustava tähtsusega, et teha kindlaks, kas lennuki kukutas alla lõhkeaine.

Vene ja Egiptuse võimud on olnud kidakeelsed ka selle kohta, kas ohvritele on tehtud lahkamised.

Egiptuse tervishoiuministeerium keeldus kommenteerimast, kas lahkamised toimusid enne või pärast surnukehade Venemaale toimetamist. Informatsiooni avaldamise juurdluse kohta olevat keelanud Egiptuse peaprokurör.

Lahkamise kohta pole midagi öelnud ka Vene ametnikud. Tervishoiuminister Veronika Skvortsova ütles, et surnukehad on DNA proovide järgi tuvastatud.

Plahvatusele võib viidata reisijate vigastuste tüüp. Vigastuste ja reisijate istekohtade kõrvutamine võib uurijatele kätte juhatada, kus võimalik pomm asus ja millest see koosnes.

Lennuki mustad kastid ja mootorid olid toodetud USA firmades. United Technologies Corpi mootoritootja Pratt & Whitney üksuse esindaja ütles, et firma jätkab võimudega koostöö tegemist, et olukorda hinnata, ning suunas edasised küsimused NTSB-le.

Veel üks põhjus, miks lennukatastroofi põhjus püütakse kiiresti selgeks teha, on kinnitada teistele lennufirmadele, et lennukitüübil pole avastatud ohtlikke mehaanilisi või ehituslikke probleeme.

Kairo on seni keeldunud heaks kiitmast lennukitootja Airbusi avaldust, et esialgsed andmed ei viita vajadusele laialt levinud lennukitüübi A321 juures kiireid parandusi teha.

Kokpiti häälesalvesti kohta on Egiptuse juhitud juurdlus avalikustanud vaid seda, et informatsioon on edukalt kätte saadud, kuid mingeid üksikasju pole teatatud.

Asjaga kursis olevate allikate sõnul ei rääkinud lennuki meeskond enne lennuki purunemist õhus mingitest probleemidest.

„Uurijad oleksid kindlasti pidanud avalikult ütlema, et mingit ebatavalist juttu ei salvestatud,“ kommenteeris Wall Street Journalile USA endine sõjaväe ja tsiviillennunduse õnnetuste uurija Alan Diehl. „See on faktiline asi, mitte järeldus.“