„Esietendust ei ole veel olnud, aga juba on aru saada, mis meid või teid või, mis peamine, vaatajaid – pihkvalasi – ootab,“ öeldakse kirjas, mis kirjutati veidi enne kultuuriministri visiiti Pihkvasse, vahendab TASS.

Kirja autorite sõnul on näidendi idee arusaadav ja suurepärane – dokumentaalnäidend tänapäeva pihkvalastest, mille jaoks materjali koguvad arvukate intervjuude abil koos pealinnast pärit lavastajaga näitlejad ise.

„Aga kokkuvõttes muutub näidend ise tänapäevale väga tüüpiliseks „moodsa kunsti“ ettearvatavaks ilminguks, mis on oodatav ja meie tänases kultuuritegelikkuses arusaadav,“ märgivad näitlejad, selgitades, et vaatajad kuulevad ebatsensuurset sõnavara ning „kindlaks intriigiks gurmaanidele saab oma monolooge ühiskondlikus saunas esitavate näitlejannade alastuse aste“.

„Teile peaks loomulikult juba nüüd olema analoogiate järgi ilmselge, et pihkvalastest rääkiva näidendi peategelane on praegusel juhul kannatav väike inimene, andekas ja süsteemi poolt rõhutud, kes lõpetab halvasti. Loomulikult on meie linna tüüpilised esindajad „dokumentaalnäidendis“ kaks prostituuti, traagilise lapsepõlvega orb, naisuurija ja lipnik, on teada, milliseid on meil lipnikud. Loomulikult on ahne ja primitiivne saunaülem ning kõige selle kohal esineb kerge etüüdiga loomulikult „kogu kurjuse esmane põhjus ja kannatuste tekitaja“ - kääbustsaar,“ kurdetakse kirjas.

Näitlejad rõhutavad, et nad on vastu igasugustele ideoloogilise sisuga riiklike ülesannete vormidele, nad ei taha esitada näidendeid õigetest kangelastest. „Aga me ei taha olla lavastaja ambitsioonide ja poliitiliste eelistuste pantvangid, ei taha olla nilbuste tahtmatud toetajad suurte efektide pärast,“ selgitavad kirja autorid.