Kõik toimis ideaalselt. Keskmine kiirus oli 50 kuni 80 Mbps alla. Arusaadav, et üle õhu on 100 Mbps ideaalne kiirus ja reaalselt seda kogu aeg ei ole.

Hiljem kolisin olude sunnil Tallinnasse Mustamäele ja võtsin selle internetiühenduse kaasa. Peagi avastasin, et kiirus on ikka väga lahjaks jäänud. Mõõtmine andis tulemuseks 5 kuni 10 Mbps alla, helgematel hetkedel ka natuke üle kümne.

Läinud septembris esitasin Elisale selgitustaotluse ja soovi lõpetada leping, kui nad ei suuda garanteerida lepingujärgset teenust. Ainult 5 kuni 15 protsenti võimalikust kiirusest ei saa lugeda normaalseks.

Vastuseks tuli, et nende poolt on kõik korras – näevad, et andmed liiguvad, ja kui on probleem, siis tuleb netipulgale panna külge lisaantenn. Teine soovitus oli võtta lahjem pakett, aga see mulle ei sobinud, kuna oli mahupiiranguga.

Tellisin läbi tuttava kohale Elisa tehnikud, et nad mõõdaks ära kohapeal reaalse kiiruse. Nende kommentaar:

Käisin mõõtsin Akadeemia tee XX aadressil (maja ees, sisse ei läinud). Kiirused ongi ca 10-15 Mbps alla ja 20 Mbps üles. Rohkem ei tule, sest kasutusel on LTE 800 MHz töötav sagedusvahemik, kus maksimaalne allalaadimise kiirus on 60 Mbps. Kui siia lisada aga kliendi asukoht, mõned kasutajad lisaks juurde, siis 10-15 Mbps ongi reaalne tulemus.

Kliendi asukoht jääb mitme sektori teenindusalasse ja puudub üks konkreetne (domineeriv) signaal – see on peamisi põhjuseid, miks klient "vaid" sellised kiirused kätte saab. Käisin mõõtsin eraldi ära ka heas levis klienti peamiselt teenindava sektori (KadakaD2) – siis sain kiiruseks 53 Mbps alla ja 25 Mbps üles – üsna ootuspärane ja hea tulemus.

Ka suundantennist ei pruugi kliendil antud aadressil väga palju kasu olla, kuna kliendi ja tugijaama vahele jääb kaks suurt kortermaja. Tänane 10-15 Mbps antud aadressil on ootuspärane tulemus. Et siis seal väga jah kahjuks midagi teha ei ole hetkel. Tean, et Tallinnas vahetatakse veel selle aasta jooksul kogu 4G võrk välja, mis pidi kiirusi ja levi tõstma. Äkki sellest on siis abi.

Oktoobris saatsin selle hinnangu nende klienditeenindusele. Sain vastuseks, et Elisa on nõus lõpetama lepingu, kui maksan 100 eurot käsitlustasu. Ei saanud kuidagi sellega nõus olla, sest viga oli ju ikkagi Elisas endas.

Kuna Elisa jaoks muud varianti ei eksisteerinud, pöördusin oktoobri lõpus abi saamiseks Tarbijakaitseameti poole. Tarbijakaitseameti kaudu tegi Elisa detsembri keskel uue ettepaneku, et lõpetavad lepingu, aga pean tasuma internetipulga eest 68,33 eurot. Mina ei olnud nõus ja ütlesin, et annan selle tagasi.

Kuna Elisaga kokkuleppele ei saanud, soovitas Tarbijakaitseamet viia asi tarbijakaebuste komisjoni ette. Komisjoni aeg sai määratud 14.01.2015. Kaks päeva enne komisjoni toimumise aega saatis Elisa Tarbijakaitseametile kirja, et nad on nõus lõpetama lepingu ilma igasuguseid tasusid nõudmata. Kui aga tütar läks lepingut lõpetama, nõudis teenindaja temalt ikkagi 68,33 eurot tasu selle Minti pulga eest!

Teatasin tarbijakaitsesse, et ikkagi soovin komisjoni, sest Elisa ei ole oma jonni jätnud. Selle peale tuli ruttu Elisa tähtsalt otsustajalt kiri, et tegemist oli teenindaja teadmatusega meie "erakorralise" lepingu lõpetamise asjus. 12.01.2015 sai siis see leping viimaks lõpetuse. Elisa-poolne selgitus oli "ELISAPOOLSED VEAD". Septembrist kuni jaanuari keskpaigani pidin aga iga kuu selle puuduliku teenuse eest maksma.

Eraldi tahan välja tuua Elisa selgituse:

Tarbija liitumislepingus märgitud elukohas XX küla, Tori vald, Pärnumaa on nii 4G kui 3G levitingimused väga head. Tarbija ja Elisa vahelises kirjavahetuses märgitud asukohas Akadeemia Tee XX, Tallinn on levitingimused nii 4G kui 3G võrgus väga head. Tarbijat teenindavatel tugijaamadel puuduvad rikked ning need on tehniliselt töökorras. Viimati nimetatud asukohal on teenindavaks 4G võrgus tugijaam sagedusvahemikus 800Mhz, mis garanteerib parima võimaliku levi siseruumides. Antud sagedusvahemikus on maksimaalne allalaadimise kiirus 60Mbit/s.

Toome välja, et mobiilne internet on jagatud ressurss ning kui sama tugijaama all on kasutajaid rohkem kui üks, siis allalaadimiskiirused ongi keskmiselt 10-15Mbit/sek. Võttes arvesse eespool välja toodud asjaolusid leiab Elisa, et tarbijale osutatav mobiilse interneti teenus vastab liitumislepingu tingimustele ning seega puudub alus liitumislepingu ja soodushinnaga vara müügilepingu lõpetamiseks käsitlustasu nõudmata.

Seega, kui tarbite mõnda mobiilteenust, näiteks mobiiltelefoni või mobiilset internetti, siis Elisa meelest piisab, kui "tarbija liitumislepingus märgitud elukohas" on asi korras – sealt ära liigute omal vastutusel.

Kommenteerib Elisa suhtekorraldusjuht Marika Raiski:

"Elisa pakub ainsana operaatoritest piiramatut internetipaketti arvutisse ja tahvelarvutisse. Selle paketi üks olulisi tegureid on muidugi kiirus, ent eeskätt on tegemist paketiga, mis eristub kõigist piiramatu andmemahu poolest. Nagu ka klient ise välja tõi: teised paketid talle mahu tõttu ei sobinud, ehk siis mahtu sai ta piiramatult kasutada ning ühegi teise operaatori juures ei ole seda võimalik teha.

10-20Mbit/s on lisaks piiramatule andmemahule päris korralik kiirus, millega saab suure osa toimingutest internetis mugavalt ära teha. Ka kliendi mahukasutus näitab, et internetti sai klient kasutada suurel määral (30-45 GB igakuiselt). Pakkusime kliendile võimalust paketivahetuseks madalamaks, mida ta aga ei soovinud," ütleb Raiski.