1.      Kas Tarbijakaitseamet on uurinud ABC Kinga reklaame, kus muuhulgas võrreldakse omaniku naise ja sekretäri kingi?

Oleme tutvunud ABC Kinga (AS TKM King) reklaamidega ning praegusel hetkel saab öelda vaid seda, et nimetatud kampaaniat tuleb analüüsida tervikuna, kas antud reklaam rikub üldisi moraalinorme, alavääristab naissugu, kas reklaam sisaldab halvustamist sotsiaalse seisundi tõttu või annab valeteavet jm. Tarbijakaitseamet lisab ABC Kinga kampaania oma järelevalveplaani, küsib kõik kampaania reklaamkujundused välja ning rikkumise tuvastamisel algatab menetluse.

2.      Kas selline, varalist kihistumist ja soorolle rõhutav reklaam on lubatud?

Reklaamiseadus otseselt varalist kihistumist ei reguleeri, kuid selle seaduse kohaselt ei tohi reklaam olla vastuolus heade kommete ja tavadega. Reklaam ei tohi eirata soolise võrdõiguslikkuse põhimõtet soolise võrdõiguslikkuse seaduse mõistes, alavääristada üht sugu ega kujutada üht sugupoolt domineeriva või allutatuna.

Lisaks ei tohi reklaam kutsuda üles käituma õigusvastaselt või rikkuma üldisi moraalinorme, õigustada õigusrikkumist ega alavääristada õiguskuulekat käitumist. Reklaam ei tohi otseselt ega kaudselt alavääristada või muul viisil halvustada isikut, tema nime, kaubamärki, geograafilist tähist, tegevust, tegevusala, kaupa, teenust ega üritust.

Reklaam ei tohi sisaldada halvustamist ega diskrimineerimist rahvuse, rassi, vanuse, nahavärvuse, soo, keele, päritolu, usutunnistuse, poliitilise ega muu veendumuse tõttu, samuti varalise, sotsiaalse seisundi ega muude asjaolude tõttu. Samuti ei tohi reklaam ei tohi esitada valeteavet.

3.      Kui tihti saate te kaebusi just soolise võrdõiguslikkuse põhimõtte eiramisele?

Ametisse on laekunud vaid üksikud kaebused seoses soolise võrdõiguslikkuse põhimõtte eiramisega.

4.      Kui tihti saate te kaebusi viitega sellele, et reklaam rõhutab varalist kihistumist ehk vaesed ostavad ühte toodet ja rikkad teist?

Selliseid pöördumisi ei ole ametisse esitatud.

5.      Millised on kummagi näite puhul viimatised juhtumid?

Üks viimaseid pöördumisi on seoses Tele2 Eesti AS reklaamikampaaniaga „Too tagasi!". Muuhulgas küsis amet antud reklaami kohta arvamust Reklaaminõukojalt, (Tarbijakaitseameti juurde moodustatud ekspertkomisjonilt), kelle ülesandeks on nõustada ametit reklaamialastes küsimustes. Samuti annab Nõukoda hinnanguid üksikutele reklaamijuhtumitele, milliste osas on tarbijakaitseamet algatanud menetluse.

Reklaaminõukoja seisukoht oli järgnev: reklaamis ei eirata soolise võrdõiguslikkuse põhimõtet soolise võrdõiguslikkuse seaduse mõistes ning ei alavääristata naissugu. Reklaamis on tasakaal, seega ei kujutata üht sugupoolt domineerivana või allutatuna.

6.      Kui palju tuleb teile kaebuseid sobimatust reklaamist?

Kalendrikuus tuleb keskmiselt paar sellist pöördumist, milles leitakse, et reklaam ei ole pöörduja  hinnangul kooskõlas heade tavade/kommetega, valeteave, sobimatu alastus jne. Ameti pädevuses on selliste juhtumite osas alustada järelevalvemenetlust, vajadusel võtta lisaks eksperthinnanguid ning langetada seejärel lõplik otsus,  kas reklaam on kooskõlas reklaami  üldnõuetega ning kasutada sanktsioonivõimalusi (ettekirjutus, väärtegu).

Reklaamialaseid pöördumisi on Tarbijakaitseametis käesoleval aastal olnud 324.

7.      Kes on tavaliselt kaebuse esitajaks?

Tarbijakaitseametisse saadavad reklaamialaseid pöördumisi nii tarbijad, keda mõni reklaam häirib või küsitakse ameti seisukohta, kas üks või teine reklaam on reklaamiseadusega kooskõlas. Samuti pöörduvad ameti poole ettevõtted, kes planeerivad reklaamikampaaniat ning soovivad enne selle avalikustamist veenduda, et kampaania on seaduspärane. Tarbijakaitseametisse saavad reklaamialaseid pöördumisi ja vihjeid saata kõik soovijad.

8.      Mida tarbijakaitseamet tavaliselt teeb, kui reklaam on ebasobiv?

Tarbijakaitseamet teostab reklaamiseaduses ning ka tarbijakaitseseaduse üle järelevalvet. Juhul kui tuvastame reklaami (kas järelevalve käigus või saabunud pöördumise alusel), mis vastavaid nõudeid rikub, alustame menetlust. Reklaamiseaduse rikkumise eest on vastutus ette nähtud nii reklaami tellijale, teostajale kui ka avalikustajale ning see on karistatav rahatrahviga. Menetluse raames kohustab amet reklaami nõudeid rikkuva reklaami avalikustamist lõpetama ning ettevõtja soovi korral nõustab amet, kuidas kujundada õiguspärane reklaam.