Ukraina lennukatastroofi kohta on ajapikku selgunud mitmeid šokeerivaid üksikasju
Neljapäeval Ida-Ukrainas allatulistatud Malaisia reisilennuki saatuse kohta on päevade jooksul selgunud üha rabavamaid üksikasju. Soome ajaleht Ilta-Sanomat kogus kokku kümme asja, mis on šokeerinud või hämmastanud.
1. Surnukehi sadas katustele ja aedadesse
Muu hulgas NBC News ja CNN teatasid lennuõnnetuse ohvritest, kes sadasid pärast lennuki purunemist õhus majade katustele. CNN-i videos on ajakirjanik kohas, kus lennuõnnetuse naisohver kukkus läbi katuse. Pereema sõnul oli tema poeg parajasti kodus.
Koht asub umbes kümneminutilise autosõidu kaugusel kohast, kuhu lennuk kukkus. Naise surnukeha viidi perekonna teatel minema alles kaks päeva pärast katastroofi.
Teine kohalik rääkis NBC Newsile, et üks ohver kukkus tema aiamaale.
Grabove küla lähedalt leiti kümneid surnukehi ja lennukitükke.
2. Ohvreid ei koheldud austusega
Paljusid on šokeerinud ka see, kui aeglaselt on surnukehi sündmuskohalt ära toimetatud. Pealtnägijate sõnul olid surnukehad jõudnud lageda taeva all juba lagunema hakata, enne kui need külmutusvagunitesse paigutati.
Lisaks sellele on väidetud, et surnukehi pole sündmuskohal koheldud piisava austusega.
Malaislased on vihased ka selle peale, et ei ole saanud matta oma lähedasi moslemite kombe kohaselt viivitamata.
Alles esmaspäeva õhtul tuli teade, et rong lennukatastroofi ohvritega viiakse Harkivisse, kust surnukehad lennukiga Hollandisse viiakse.
3. Separatiste süüdistatakse ohvrite isiklike esemete varastamises
Ukraina valitsuse teatel on varastatud hukkunute isiklikke esemeid, kuid kindlaid tõendeid selle kohta ei ole. Valitsuse teatel on kadunud näiteks ohvrite krediitkaarte.
Ukraina valitsus on lisaks väitnud, et mässulised viisid 38 surnukeha Donetski linna surnukuuri.
4. OSCE vaatlejaid segati
Separatistid ei lasknud Euroopa julgeoleku- ja koostööorganisatsiooni (OSCE) vaatlejaid reedel üldse lennuki allakukkumispaika. OSCE esindajad nimetasid sel ajal seal viibinud relvastatud meeste käitumist väga ebaviisakaks ja väga ebaprofessionaalseks. Osa arvati olevat purjus.
5. Briti ajakirjanike tegevus šokeeris vaatajaid
Telekanali Sky News reporter Colin Brazier sorteeris otseülekandes hukkunud reisijate isiklikke esemeid. Sellest tõusis skandaal.
6. Putin on vait olnud
Suurbritannia peaminister David Cameron ärritus, kui sai telefoniühenduse Venemaa presidendi Vladimir Putiniga alles pärast kolmepäevast üritamist. Ta hoiatas Putinit, et kui Venemaa president ei tee lennukatastroofi uurimisel koostööd külmutatakse Londonis tema miljardäridest semude varad.
Mitmed lääneriigid on nõudnud Putinilt, et ta avaldaks separatistidele survet rahvusvaheliste uurijate ja päästetöötajate laskmiseks sündmuspaigale. Putin pöördus esmaspäeval Ukraina konflikti osapoolte poole, et need laseksid rahvusvahelistel uurijatel rahus töötada.
USA luureandmete järgi kukutas lennuki alla Ida-Ukrainast tulistatud rakett. USA riigisekretär John Kerry on kindel, et Venemaa on separatistid välja õpetanud arenenud raketisüsteemi kasutama. Kindlaid tõendeid selle kohta pole avalikult esitatud. Putini sõnul poleks seda katastroofi juhtunud, kui relvarahu oleks edasi kestnud.
7. Venemaad kahtlustatakse separatistide relvastamise jätkamises
Ukraina rahvusliku julgeoleku- ja kaitsenõukogu esindaja on väitnud, et Venemaa jätkab Ida-Ukraina separatistide relvadega varustamist. Väidetavalt on separatistidele antud ka raskerelvastust.
Ukraina võimud usuvad, et Venemaa on separatistidele andnud ka õhutõrje raketisüsteemi Buk, millega Malaisia reisilennuk alla tulistati.
8. Vähemalt üks napilt pääsemine
Kopenhaagenist õhku tõusnud Singapore Airlines reisilennuk oli Malaysia Airlinesi lennukist vaid saja sekundi kaugusel, teatas Aftonbladet laupäeval. Lennukite kaugus teineteisest oli ilmselt vaid 25 kilomeetrit.
9. Ka teisi lennukeid oli ohutsoonis
Ka mitmed teised lennukid lendasid samas Ida-Ukraina piirkonnas enne ja pärast Malaisia lennuki allatulistamist. Meedia andmetel lendas samas piirkonnas 55 lennukit.
Euroopa õhuruumi kontrolliv Eurocontrol kehtestas Ida-Ukrainas lennukeelu alles neljapäeva õhtul.
10. Finnair rääkis segast juttu
Reisilennuki allakukkumine pani meedia kiiresti huvi tundma, kas ka Soome lennukid katastroofipiirkonnast läbi lendavad. Finnair tekitas neljapäeva õhtul hämmastust, kui väitis, et üle Ukraina lendamine lõpetati juba kevadel.
Veebilehelt Flightradar24 selgus aga, et Ukraina õhuruumis lendas Finnairi lennukeid veel Malaisia lennuki allatulistamispäevalgi. Alguses väitis Finnair, et veebilehe andmed on ebatäpsed, kuid muutis oma juttu reede varahommikul: kuigi Krimmi kriisipiirkonda on välditud, lennati üle Lääne-Ukraina kuni neljapäevani.