Rahandusministeeriumi plaanid ametiautode käibemaksustamise osas on südamepõhjani ära pahandanud nii automüüjad kui ametiautode kasutajad, kelle sõnul rikub see Eesti ettevõtluskliimat. Rahandusministeerium aga imestab, miks ostavad ettevõtjad ametiautodeks keskmisest kallimaid masinaid. Rahandusministeeriumi kahtlus on, et kallite autode ostmise põhjuseks on ametiautode madalam maksustamine, mistõttu kas täielikult või osaliselt erasõitude tegemiseks ostetakse just uhke ja kallis "ametiauto".

Ametiauto ost ja auto ülalpidamiskulud on praegu Eestis käibemaksuvabad, rahandusministeerium soovib käibemaksuvabastust piirata, lootes nii teenida riigieelarvesse 24 miljonit eurot. Tuleks siiski ka märkida, et kui palgatöötaja saab osta auto palgaraha eest, mille pealt on enne makstud ka sotsiaalmaks ja tulumaks, siis ettevõtja jaoks need maksud puuduvad, mis muudab ametiauto ostmise veel soodsamaks.

"Ratsionaalsetel ettevõtetel ei ole tarvilik suurema tootlikkuse saavutamiseks teha suuri kulutusi autopargile, mis viitab sellele, et nn maksusoodustust käibemaksu mahaarvamise näol kasutatakse laialdaselt kallimate sõidukite ostmise eesmärgil," nentis rahandusministeerium seadusemuudatuse seletuskirjas.

Probleemi olemasolule viitab ka asjaolu, et 2013. aasta alguse seisuga oli Eestis 5600 ettevõtet, kus aastane käive 2012. aastal oli alla 1000 euro, kuid mille omanduses oli keskmiselt 1,3 sõiduautot. Kehtiv liikluskindlustus viitab sellele, et autod on ka kasutuses.

Auto soetamine on erineva maksukoormuse tõttu eraisikule oluliselt kallim kui ettevõttele. "Seetõttu on Eesti ettevõtluses suhteliselt suur osakaal justnimelt sõiduautodel. Meil on ettevõtluses kasutusel umbes 81 500 sõiduautot, samal ajal kui näiteks Lätis on selliseid veidi alla 70 000. Rahvaarvu võrreldes ei tundu see loogiline," nentis rahandusministeerium.

Rahandusministeeriumi arvutuste kohaselt võib ametiauto ostmisel rahaline võit säästetud maksude pealt ulatuda kümnetesse tuhandetesse eurodesse ja sääst on seda suurem, mida kallim auto ostetakse.

Rahandusministeeriumi oletused ametiautode kasutamisest peamiselt erasõitudeks tulenevad lisaks Eesti autostatistikale ja teiste riikide kogemusest. Euroopa komisjoni tellimusel tehtud uuringu järgi tehakse näiteks Belgias muuks otstarbeks 67 ja Hollandis 78 protsenti sõitudest. Inglismaa ja Itaalia on ise erasõitude määraks hinnanud 60 protsenti sõitudest.