Esimesed probleemid Tallinna reisijateveo hankega said alguse juba tänavu mais, kui vaid mõni nädal pärast hanke avaldamist ning kolm tööpäeva enne hanke pakkumiste avamist ehk sisuliselt viimasel hetkel sai riigihangete vaidluskomisjon (VAKO) vaidlustuse Wipestrex Grupp AS-ilt.

Äriregistri järgi avalikkuse ees erinevate afääride ja uudistega figureerinud kütuseärimehe ja bussifirma omanikule Aivo Pärnale kuuluv firma heitis toona vaides linnale ette, et riigihankest ei ole nõuetekohaselt ette teatatud ja vaidlustas hanke alusdokumentide tingimusi nagu näiteks lepingugarantii kinnituskirja vormi nõuet, lepingugarantii suurust ja tähtaega, liiniläbisõidu tariifi arvutamise valemit jne. Komisjon võttis asja arutuse alla ja tegi 13. juunil otsuse, kuid rahuldas vaide vaid osaliselt ehk 14 nõudepunktist neli.

Kuna nüüd oli vaidlus läbi, siis planeeriti hanke avamine uuesti 18. juulile. 12. juulil ehk siis jällegi kolm tööpäeva enne avamist (mis on viimane tähtaeg hankedokumentide vaidlustamiseks - toim.) esitati aga uuesti komisjonile vaie. Seekord tehti see aga ühe Tallinna advokaadibüroo OÜ Õigusbüroo Viirma & Saar poolt. Kusjuures saladusliku büroo nõuded puudutasid jällegi garantiikirja kestust ja vormi, vormiriietust, läbisõidutariifi arvutamise valemit jne.

Komisjon jättis nõude aga oma 2. augustil tehtud otsusega täielikult rahuldamata, mille peale esitas büroo kaebuse Tallinna halduskohtusse, kes aga jättis oma septembrikuu viimastel päevadel tehtud otsuses samuti advokaadibüroo kaebuse rahuldamata. Kuna aga büroo kaebas otsuse edasi, siis ei lükkub ka praeguse seisuga 28. oktoobrile plaanitud pakkumiste avamine jällegi edasi.

Salapära vaidlustajate ümber

Selle hankemenetluse juures on aga ehk üks huvitavamaid aspekte hanke vaidlusatajate motiivid. Nimelt on transpordiamet juba esimese vaide puhul väljendanud enda arusaamatust selle kohta, et vaidlustuse esitajad on tundmatud sõitjateveo teenuse osutajad ning teise vaidlustuse esitaja, ehk õigusbüroo, isegi ei avalda ühispakkujate ringi ja ei tundu omavat ühtegi seost transpordiäriga. Samuti leiab amet, et lisaks on enamik vaidluse põhjuseid pigem otsitud.

"Antud juhul on esimene vaidlustus rahuldatud ülekaalukalt vaidlustaja kahjuks väga formaalsetes punktides. Teisel juhul ei ole vaidlustaja kaebusi kummalgi korral rahuldatud. Seega näitab ka vaidlustuste kulg, et hankedokumendid on korrektselt koostatud. Lihtsalt kaebeõigus on põhiseaduslik õigus, mida ei saa kelleltki ära võtta ja pahatahtlikkuse korral võib hankemenetlus jäädagi venima, kuna vaidlustusi võib esitada lõputult, mis omakorda seiskab hankemenetluse," leiab transpordiameti juht Andres Harjo.

Kui tegelikult on ettevõtja Aivo Pärna motiivid ilmselgelt seotud tema huvidega veoäris, siis täiesti selgusetuks jäävad kunagi ärimees Oliver Kruudale kuuluvas AS-is Tere õigusalaste nõustajatena tegutsenud Janno Saare ja Allan Viirma mullu asutatud büroo motiivid. Kas nad esindavad kedagi? Või on neil mängus isiklikud huvid? Miks nad vaide esitasid?

Vastused nendele küsimustele aga jäidki praegu saamata, sest büroo esindaja Janno Saar juhtis tähelepanu vaides esitatud selgitustele (mis on seotud väga õiguslike terminitega ning millel näikse sisuline tähendus justkui puuduvat - toim.) ja ütles, et rohkem põhjenduseks tal lisada ei ole.

Leping keskerakondlasega võib jõusse jääda

Selle hanke juures tuleks tähelepanu juhtida ka asjaolule, et juhul, kui nüüd aga peaks keegi hankele uuesti vaide esitama ning selle menetlemine võtab aega rohkem kui aasta lõpuni, mil lõpeb linnal leping praeguse teenusepakkujaga, siis pikendab linn transpordiameti juhi Andres Harjo sõnul automaatselt lepingut praeguse kauaaegse teenusepakkujaga ning keskerakondlasele Rein Vinnile kuuluva firmaga AS MRP Liinid.

"Ühistranspordiseaduse kohaselt on veo tellijal õigus sõlmida liini seni teenindanud vedajaga uus avaliku teenindamise leping. Seda seaduse sätet on Eestis praktiseeritud erinevates omavalitsustes juba mitmeid kordi," põhjendas Harjo keskerakondlasega lepingu pikendamise otsust.

Hetkel on MRP Linna Liinide hallata praegu veel Tallinna bussiliinid nr 2, 12, 13, 20, 20A, 49 ja 65. Selle firma juht Rein Vinni kuulub aastast 2007. Keskerakonda ning viimati oli mees avalikkuse tähelepanu all, kuna võttis sisuliselt otse vangikongist ühte enda firmasse nõunikuna tööle ekslinnaametniku Ivo Parbuse.