Sisekaitseakadeemia innovaatiliste haridustehnoloogiate keskuse poolt välja töötatud ja 2012. aasta põhjamaade innovatsiooni peaauhinna võitnud virtuaalsimulatsiooniga on võimalik operatiivteenistujate tööd efektiivsemaks muuta, imiteerides võimalikke kriisiolukordi virtuaalmaailmas, teatab akadeemia pressiesindaja.

Nüüd on akadeemia välja töötanud interaktiivsel arvutimängul baseeruva õppeprogrammi, mille eesmärgiks on tutvustada gümnaasiumiõpilastele päästjate, kiirabi, politsei ja teiste teenistujate igapäevatööd. Praktilise harjutuse käigus õpivad noored ka ohuolukorras kiiremini mõtlema ja tegutsema.

Üldjuhul puudub tavapraktikas võimalus luua reaalne kriisikeskkond – ja isegi siis, kui see on võimalik, kaasnevad õppustega ebamõistlikult suured kulutused. Simulatsiooniprogrammidega on võimalik minimaalsete kuludega läbi mängida erinevaid kriisisituatsioone, mis meie igapäeva elus ette võivad tulla. Näiteks gaasiplahvatused, autoavariid, suured lennukatastroofid või muu sarnane.

Antud metoodika on oluliseks läbimurdeks operatiivtöötajate töö paremaks muutmisel, kuna läbimängitavad virtuaalsed situatsioonid võivad aset leida kohtades, kus reaalseid õppusi on raske või võimatu läbi viia nagu veekogud, piiripunktid, sadamad, rahvarohked kohad.

Sisekaitseakadeemia innovaatiliste haridustehnoloogiate keskuse juht Marek Link leiab, et tegemist on õpilaste jaoks erakordselt kasuliku võimalusega.

„Kui innovaatilised õpikeskkonnad on loodud selleks, et meie operatiivteenistused saaksid harjutada suurõnnetuste- ja kriiside juhtimist võimalikult realistlikus olustikus, siis nüüd pakume seda võimalust ka gümnaasiumi õpilastele. Viimsi kooli gümnasistidel on esimestena erakordne võimalus harjutada kadunud isiku otsinguid virtuaalselt loodud metsas, kasutades selleks vajalikku operatiivtehnikat ja tunnistajate ütlusi. Kindlasti on selline õpikogemus noortele väga kasulik ja arendav ning samas saavad nad ka elamuse võrra rikkamaks.“

Õppetegevuses arvutimängu kasutamise eeliseks on seegi, et uus meetod võimaldab arendada nii õpetajat kui õpilasi. Lisaks sellele, et õpilased saavad läbi rollimängu tundma õppida päästjate igapäevatööd, õpivad nad ka ise ohuolukorda paremini hindama ja lahendama. Tuginedes teaduslikele uuringutele tekib õppijate peas mentaalne kujutis õpitust, mistõttu nad on võimalikuks kriisiolukorraks paremini ettevalmistatud ning suudavad reaalses situatsioonis õigeid otsuseid langetada.

Viimsi Gümnaasiumi 11. klassi õpilase Raino sõnul on õppeprotsess väga huvitav, kaasahaarav ning ennekõike informatiivne. „Antud üritus andis ettekujutuse sellest, millega sisekaitseakadeemias tegeletakse, mida õpitakse ning kuidas päästjad, politseinikud ja kiirabid õnnetusjuhtumite paremaks lahendamiseks harjutavad. Juhul, kui peaksin ise kunagi kriisiolukorda sattuma, siis aitab see kindlasti tulevikus rahu säilitada. Lisaks tõestab see mäng veelkord ka seda, kui tähtis on inimeste omavaheline suhtlemine ja üksteise mõistmine. Eriti nende puhul, kes pole samas ruumis, vaid peavad kogu töö tegema raadiosaatjate vahendusel.”