Kõigepealt Ott Tänaku saavutusest. Kui veel alles südasuvel pidi Ott ilmselt igalt nõuandjalt kuulma isalikke soovitusi a la „kallis poeg, aeg on ennast kokku võtta“, siis viimased võistlused on näidanud, et „kalli poja“ peas on hakanud nii mõnedki asjad paika loksuma. Ja eks seda ole nüüd tunnistanud ka Ott ise.

Itaalia ralli tulemus polegi minu meelest tähelepanuväärne saavutus mitte koha enese tõttu, vaid kuidas Ott selleni jõudis. Ehk teisisõnu – protsess oli olulisem, kui koht ise. Tänak kerkis kolmandale kohale juba teise võistluspäeva õhtuks, kui sõidetud oli kogu kiiruskatsete distantsist alles pool. Hooaja varasemate etteastete põhjal oleks võinud seejärel ennustada peatset „kraavikülastust“, aga võta näpust, noormees püsis kindlalt teelt kuni finišini. Just see, et ta ei „ehmatanud“ oma karjääri seni kõrgeimale kohale tõusmisest, vaid suutis hoida pea külmana ja sõita piisavalt heas, aga mitte hullumeelses tempos, vääribki ennekõike kiidusõnu.

Fordi valesti ajastatud otsus

„Sa oled täpselt nii hea, kui su viimane tulemus“ on klišee, mida korratakse tihti paljudel elualadel, aga autospordis paraku kehtib see vääramatu jõuna. Esiteks aitab see sportlast ennast, eriti Tänakut praeguses faasis, sest hea tulemus annab enesekindlust järgmise hooaja künnisel. Teisalt, just nüüd, hooaja lõpufaasis saavutatud kõrge koht aitab Tänakul leida parim võimalik töökoht järgmiseks aastaks, olgu see Fordis või kusagil mujal. Kui see koht oleks saavutatud millaski kevadel, ja viimased võistlused oleksid aia taha läinud, ei mäletaks keegi varasemaid häid kohti.

Nüüd aga Fordist. Rallimaailma lähemalt tundvad inimesed teavad, et Ford pole viimased poolteist aastakümmet toimetanud ise oma rallitiimi ja –autodega, vaid on maksnud nende toimingute eest võistkonnale M-Sport. Veel eelmise aasta lõpul uuendas Ford lepingut M-Sportiga, väidetavalt vähemalt kaheks aastaks. Just seetõttu mõjuski autotootja uudis antud rahastamise lõpetamisest väikese šokina.

Poolnalja ja pooltõena võiks tõdeda, et Fordi otsus on eriti valesti ajastatud, sest just nüüd, mil nende senine suurim takistus loorberitele ehk Sebastien Loeb on lahkumas, oleks neil parimad võimalused võita taas tiitleid. Aga mis parata, autotootjad ei osale autospordis mitte sporditegemise enese, vaid ikka oma tavatoodete ehk autode parema turundamise eesmärgil. Igaüks teeb omad kalkulatsioonid ja kui see talle ära ei tasu, siis lõpetatakse see turundusprojekt ning leitakse uus ja tasuvam.

Tänaku tulevik Fordis küsimärgi all

Tänavu osalesid MM-sarjas kaks M-Sporti poolt opereeritavat tiimi: Fordi tehasetiim ja noortest sõitjatest, Ott Tänakust ja Jevgeni Novikovist koosnenud M-Sporti nn noortetiim. M-Sporti omanik Malcolm Wilson on öelnud, et kindlasti jätkatakse Fordi autodega osalemist ka tuleval hooajal, aga tänaseni pole selge, kas nad suudavad jätkata kahe võistkonnaga või piirduvad ainult ühega. Ka Ott Tänaku tulevik Fordis sõltub palju just sellest, ja lisaks ka ülejäänud tippsõitjate tegemistest. Näiteks Fordi esinumber Jari-Matti Latvala kolib uueks aastaks Volkswagenisse, aga mida teevad Petter Solberg või hetkel MM-sarjas kolmandal kohal püsiv Mads Östberg, on veel lahtine.

Seetõttu peamegi Ott Tänaku tuleviku osas varuma veel kannatust ja hoidma pöialt, et sujub vastavalt meie ja Tänaku enda lootustele.