Et asja tuuma mõista, tuleks esmalt vahet teha, mis on püramiid ja mis võrkturundus. Püramiid on äriskeem, milles olijad teenivad raha ainult uute liitujate arvelt. Toodet, kui sellist ei ole, müüakse nö õhku. Ostad ühe ühiku, müüd selle kolmele edasi. Püramiid kukub kokku siis, kui lõpuks enam õhule ostjaid ei leita. Ja see kõver kasvab kiiresti. Viimastel liitujatel ei ole isegi mitte teoreetiliselt võimalik oma raha tagasi teenida ja viimaseid liitujaid on skeemi olemusest tingituna valdav enamus. Püramiidskeem on paljudes riikides keelatud ja selle pärast ma püramiidil pikemalt enam ei peatu.

Mille poolest erineb võrkturundus? Sarnasesse skeemi kuulub lisaks võrgustikule ka toode, mis vähemalt teoorias jätab võimaluse, et ahel kusagil katkeb. Kuidas? Keegi ostab oma tuttava käest stabiilselt toodet, soovimata sellelt ise teenida, sest toode on lihtsalt nii hea.

Vaadakem nüüd hüpoteetilist olukorda, et terve Eesti liituks ühe eriti õnnestunud tooteskeemiga, kuid kõik tahaks lisaks tarbimisele ka teenida. See oleks ju võimatu, eks? Joonis hakkab jälle vägagi püramiidi meenutama. Samamoodi juhtub siis, kui toode on nii nõrk, et suur osa sellest on õhu müümine. Sestap väidangi, et piir kahe mõiste vahel võib olla hägune.

Tinglikult võiks võrkturundust ju ettevõtluseks nimetada, kuid:

1) Kui seod end võrkturundusega, ei ole Sul teise alustaja ees mitte ühtegi eelist, kui inimeste mõjutamise oskus välja arvata. Suurepäraseid liidreid on vähe, enamik on inimeste mõjutamises üsna keskpärased. Ja mõtle nüüd järgi - kas Sa sooviksid alustada ettevõtlusega, kus oled heal juhul keskpärane ja kus Sinu konkurendiks võiks olla terve riik? mina soovin end siduda ettevõtlusega, kus mul on võrreldes teistega ka mingid eeldused...

2) Sa teed väga kallist turundustegevust praktiliselt tasuta. Kuidas nii? Kui kirjutaksid kõik reklaamkanalid paberilehele ja nende taha kontakti ligikaudse hinna, näeksid et need ei maksa tühjagi, võrreldes sellega, milline on Sinu otsene ja kaudne kulu inimeste ükshaaval mõjutamisele. Miks see tähtis on? Võrkturunduse üks peamisi argumente on, et toode müüakse eripakkumisena, ilma turundus- ja reklaamikulutusteta - vahelülideta. Kuidas ilma? Sina ju parasjagu neid just teedki. Kõige intensiivsemalt ja odavamal viisil, kõige kallimat tööd - iga tootja unistus.

3) Võrkturundus keerleb toote ümber. Seda ülistatakse, kummardatakse, kiidetakse, pakutakse - mida iganes... Et see saaks toimida, peaks toode olema midagi erakordset! Kui toode seda aga pole, leiame end olukorras, kus püüame müüa ja mis veelgi raskem - motiveerida teisi müüma, keskpärast toodet ülikõrge hinnaga. Kui me enne võrkturundusega alustamist hindaksime, kui suured tootetundjad me tegelikult oleme. Mitte eriti, eks? Me lähme firma esitlusele. Mis te arvate, mida me seal kuuleme?

4) ehkki võrkturunduses väidetakse pidevalt, et ei ole tähtis, millal võrguga liitud, ei ole see ometi nii. miks? iga turg on lõplik. alati on teatud osa inimestest, kes toodet potentsiaalselt ostaks ja suurem osa, kes ei ostaks. tõsi, osa nendest, kes ei ostaks on veel suuremate turunduskuludega võimalik ostjateks veenda. Kui võrk on vana, nagu näiteks GNLD, siis on enamik inimesi oma pakkumise liituda juba saanud (mina küll olen). Mõelge nüüd ise, kas uuesti pakkuma minnes on variant suurem, kui esimesel korral, või väiksem, et nad liituksid? Neil, kes tahtsid võrguga liituda, on selleks juba piisavalt aega olnud ja neid, kes ei taha... kas see on just maailma parim töö - veenda ümber neid, kes seda ei taha?

5) Igal Sinu potentsiaalsel kliendil on võimalus osta toodet kellegi teise käest. Miks see oluline on? Me eeldame siin, et toode on nii hea, et palju inimesed lihtsalt kasutakski seda, ilma soovita edasi müüa. Selliseid kasutajaid peab olema valdav enamik - muidu ei jätkuks võrgule raha. Oletame hetkeks, et nii ongi. Sel juhul kaupled Sa põhimõtteliselt inimsuhetega. Toonitan veelkord: ainuke teoreetiline võimalus, kuidas võrk tõesti töötaks, on, kui leiduks väga suur tarbijaskond tootele, kes seda pidevalt kasutaks ja ostaks, kuid kes ise ei sooviks tootelt teenida. Usun, et sellist klientuuri ka leiab, ma ise ostan 2-3 võrkturunduse toodet ühelt tuttavalt, kuid olen talle selgeks teinud, et pole vaja mulle helistada, helistan ise, kui lisa soovin. Kuid kindlasti ei ole see lisasoov kord kuus. Pigem poolaastas...

Kokkuvõtvalt: kas on hea idee teenida raha sellega, kus Sul ei ole mitte ühtegi konkurentsieelist? ja kui Su inimeste mõjutamise ja suunamise oskus on tõesti nii fenomenaalne, kas suudaksid lüüa paremini läbi seal, kus Sul on lisaks veel kompententsi-, hankeahela- vms eelis.

Tootjale on see tõesti suurepärane diil - ta saab müüa kalli hinnaga toodet, tema tootele tehakse kõige intensiivsemat võimalikku sotsiaalset reklaami, ta garanteerib "ettevõtjate" kaudu oma toote müügi igal juhul, riskivabalt. mõelge nüüd ise, kelleks te tootja jaoks osutute, kui "ettevõtlus ei tulnud välja" sest turg on juba täis? ideaalne suurtarbija!

Aga eks lõplikud valikud teeb igaüks ise. Edu!