Tuukriekspeditsiooni peamine eesmärk on ergutada Rootsi valitsust algatama laevahuku põhjuste uut uurimist, teatas ekspeditsioonil osalev Saksamaa filmikompanii Top Story Filmproduction esmaspäeval BNS-ile.

Bemise sõnul on võimalik, et kaheksa kuni kümme päeva kestev ekspeditsioon aitab algatada uut juurdlust laevaõnnetuse tegeliku tausta selgitamiseks. Tuukriekspeditsiooni korraldaja teatel on tema tegevus vrakile sukeldumisel seaduslik, kuna tuukrid ja abimeeskond on ameeriklased ja sakslased, nende riikide kodanikud, kes pole ühinenud Eestonia hukukoha puutumatuse kokkuleppega.

"Saksa ja Ameerika Ühendriikide kodanike kohta see seadus ei kehti ja Estonia vrakk asub rahvusvahelistes vetes," teatasid ekspeditsioonil osalejad BNS-ile.

Tuukriekspeditsiooni korraldava ameeriklase Gregg Bemise hallatav laev väljus esmaspäeva hommikul Norrast ja jõuab teisipäeva ööseks laeva hukkumiskohale.

Rootsi rannavalve avastas Bemise ekspeditsioonilaeva One Eagle esmaspäeva hommikul Bornholmi saarest põhja pool, kursiga Estonia uppumispaigale, teatas STT.

Laeval on tuukrid, Saksa filmigrupp ja abimeeskond.

Esmaspäeval alustab teekonda Estonia hukkumispaika ka rühm Eesti OÜ Videomeedia võtterühm ja Postimehe ja Eesti Päevalehe ajakirjanikud. Ekspeditsiooni filmimiseks on OÜ Videomeedia rentinud merekaatri, mis on kohal kuni Bemise uuringute lõpuni.

Rootsi rannavalve teatas, et saadab oma laeva Estonia hukkumispaigale, et jälgida tuukriekspeditsiooni. Rannavalve kavatseb soodsa ilma korral haakuda uurimislaeva One Eagle parda külge ja jälgida ekspeditsiooni vahetust lähedusest.

"Me tahame informeerida teda (Bemist — BNS) kõigist asjaoludest ja kui ilm lubab, kavatseme minna laeva pardale ja soovitada vrakile sukeldumine ära jätta," ütles Dan Thorell Rootsi veeteede ametist agentuurile TT. "Kuid meil pole võimalik kasutada mingeid vahendeid, et sundida teda ekspeditsioonist loobuma."

72-aastane ameeriklane Gregg Bemis põhjendab uut tuukriekspeditsiooni reisiparvlaeva Estonia vrakile vajadusega uurida uuesti 852 inimese elu nõudnud laevaõnnetuse põhjusi. Bemis on teatanud, et kahtleb Estonia hukku uurinud rahvusvahelise komisjoni järeldustes ning soovib tuukriekspeditsiooni abil kontrollida ka teisi laevahuku versioone.

Bemise organiseeritud ekspeditsioon kavatseb teha Estonia vrakil ka filmi, mida kavatseb koos Saksa teleajakirjaniku Jutta Rabega maha müüa eri riikide valitud telekanalitele.

Ametliku versiooni kohaselt hukkus Estonia 1994. aasta 28. septembri öösel teel Tallinnast Stockholmi tormise ilma, suure kiiruse ja vööriluugi konstruktsioonivea tõttu. Uurimiskomisjoni aruandes kahtlejad väidavad, et laeva võis uputada pommiplahvatus või auk allpool veepiiri.

Eesti kavatseb saata Rootsi rannavalvelaeva pardale kaks piirivalveohvitseri, kes jälgivad Bemise ekspeditsiooni kulgu. Soome on teatanud, et saadab ekspeditsioonikohale oma patrull-laeva.

Esimese tuukriekspeditsiooni Estonia vrakile korraldas Rootsi tellimusel Norra firma Rockwater 1994. aasta detsembris, toona töötasid tuukrid laevavrakis üle 60 tunni, neid juhendasid Rootsi kriminaalpolitsei ja veeteede ameti asjatundjad.