Hiljutine skandaal väidetavalt Hesburgeri rohelises salatis pesitsevate ussikestega on pigem kaval reklaamitrikk kui toitlusprobleem. Sest nii kohtuvad massikultuur ja rämpstoit linnalegendide ja turundusblondidega. Et eestlaste peale neid turundusmänge veel eriti mängitud ei ole, siis on tark veidi tausta uurida.

Teisipäevane Postimees teatas Facebookis: “Eile hakkas sotsiaalmeedias levima Hesburgeri siselistis liikunud kiri, milles soovitati töötajatel hoolikalt kontrollida Icebergi salateid ning seal olevad ussikesed välja korjata. Ettevõtte esindaja kinnitusel on tegu lisakontrolliga.”

Asi jõudis Baltic Business Newsi vahendusel ka Lätti ja Leetu ning koguni Euroopa Liidu vastavatesse “organitesse”. Harjumaa veterinaarkeskuse juhataja Vladimir Vahesaare ütles portaalile E24: “Teavitame tervet Euroopa Liitu läbi selleks loodud pädevate asutuste vahelise elektroonse kiirteavitamise süsteemi RASFF (rapid alert system feed and food).” Kiirelt reageerisid uudisele ka juhtivad meediakanalid Postimees, ERR, Reporter, Buduaar.ee, E24 ja teised.

Internet kubiseb ussikestest

Kes viitsib vähegi internetis ringi vaadata ja sisestab otsingusse sõnad "burger" ja "worms" (ussikesed), see leiab terve arhiivi jao linnalegende ja lugusid hamburgeritest ning ussikestest. Väidetavalt algas ussikeste ja hamburgerite seostamine juba 70ndatel aastatel USAs, kui hakkasid ringlema jutud, et McDonald's lisab hamburgerikotlettidesse odavat proteiini vihmausside kujul.

Kõlakas sai nii suured pöörded, et ühes või teises kohas oli restoranide läbimüük vähenenud 30 protsenti. Viimaks pidi McDonald'si toonane omanik televisioonis kinnitama, et vihmausse kotlettides ei kasutata. Ja õige ka, sest seda tingib juba ainuüksi terve majanduslik mõtlemine. Nimelt on vihmaussikasvanduste toodang palju kallim kui veisehakkliha, millest kotlette tehakse.

Kuid vihmaussidega legendid ei piirdunud. Aegade jooksul on levinud lood sellest, et kotlettidele lisatakse veiste silmamunasid või laboratooriumis aretatud mutantide liha, (silmamunad on aga samuti kallim produkt kui hakkliha, kuna neid kasutatakse teaduslike eksperimentide jaoks).

Sellistele juttudele tõepära andmiseks lisatakse tihti ka telesaate nimi, mis paljastuse teinuvat. Näiteks kuulus CBSi saade “60 minutit”, mis siiski kunagi sellist teemat pole käsitlenud.

Tänavakingadega salatikausis

Kuid mis ühele on silmavesi, see teisele on naljaasi. McDonald's on globaalne ettevõte, mis oma peresõbralikku kuvandit hoolega hoiab. Jõulisema kuvandiga USA kiirtoidukett Burger King ei karda ussi- ega muid jutte ja on teinud nendest terve viraalsete reklaamide platvormi.

YouTube'ist võib leida hulganisti Burger Kingi turundajate toodetud võltsuudiseid, mis räägivad mingist tõsisest hügieenirikkumisest mõnes Burger Kingi sööklas. Lavastatud stseenis näidatakse väidetavalt töötajate käest lekkinud fotot, kus töötaja seisab välisjalanõudega salatikaussides, mis kohe-kohe letti välja pannakse. Või mida iganes turundajate lennukas fantaasia välja mõelda suudab. Järgmine tase on nende viraalide paroodiad, mis justkui on juhuslike amatööride tehtud, kuid tegelikult samuti Burger Kingis turundatud ja toodetud.

See sarnaneb juba üsnagi meie kohalikule Hesburgeri uudisele. Vaatajad saavad aru, et tegu on laheda väljamõeldisega ja Hesburger on noortepärane ja mõnus koht, kus saadakse naljast aru ja osatakse iseenda üle nalja visata. Tulemusena on Hesburger taas tähelepanu pälvinud ja kuvandit värskendanud.

Igal asjal on muidugi oma piir. Kui Hesburger hakkab nüüd tõsimeeli vaidlema, et “nende” ussid on tõelised, mitte välja mõeldud ning et mingit reklaamitrikki ussikestega ei ole olnud, siis tõmbavad nad ise endale vett peale. Hoolimata sellest, kas ussid olid ehtsad või mitte.