Siseminister Ken-Marti Vaher saatis aga riigikantseleile kirja, milles on selle ülesande siseministeeriumile andmise vastu, sest Vaher hindab seda liiga keeruliseks.

Kuna DASAdele tohivad annetada vaid need välismaised MTÜd ja sihtasutused, mille eesmärgid pole vastuolus Eesti põhiseadusliku korraga, siis eeldab selle kontrollimine Vaheri hinnangul rohkem tööd kui vaid formaalset kontrolli. See oleks aga väga mahukas.

Eelnõu võimaldaks annetada kokku 34 riigi MTÜdel ja sihtasutustel, mistõttu siseministeeriumi hinnangul võib MTÜde ja asutuste koguhulk ulatuda vähemalt 8900ni, mille üle siseministeeriumil võib tekkida kontrollimise vajadus. Välismaalt nende kohta info hankimine võib aga Vaheri hinnangul osutuda keeruliseks.

Nende kontrollimiseks pole raha antud ei siseministeeriumile ega teabeametile. Ent kontrollimise töömahukus oleks selline, et Vaheri hinnangul tekiks vajadus vähemalt 70 lisatöökoha loomiseks.

Vaher pakkus, et alternatiiviks oleks korraldada DASAde rahastamise kontroll vastavuses erakonnaseaduses sätestatud erakondade rahastamise kontrollimehhanismiga, ehk lähtuda ka DASAde rahastamisel topeltkontrollist, mida teostavad avalikkus ning erakondade rahastamise järelevalve komisjon. Siseministri rolli DASAde rahastamise kontrollimisel võiks aga välja jätta.

Seega jääks DASA-de endi kohustuseks veenduda, et toetust andva isiku tegevus oleks kooskõlas Eesti põhiseadusliku korraga. Kui DASA-l tekib kahtlus, kas toetust andva isiku eesmärgid on kooskõlas Eesti põhiseadusliku korraga, on toetust andva isiku kontrollimine võimalik koostöös siseministeeriumi valitsusala ja kaitseministeeriumi valitsusala asutustega.

Seetõttu palub siseminister muuta seaduse seda osa, mis puudutab siseministeeriumi kontrolli DASAde üle.