Teder rääkis, et kui vaadata kohalikel omavalitsustel lasuvaid ülesandeid – sotsiaalvaldkonnas, ühistranspordi korraldamisel, lasteaedade loomisel ja rahastamisel, planeeringute menetlemisel, ehitusjärelevalve korraldamisel ja võrrelda neid kohalike omavalistuste elanike arvu ja eelarvete mahuga, on näha selge vastuolu.

"Kust võtab alla 1000 elanikuga omavalitsus raha, et palgata tööle erialase haridusega ja motiveeritud sotsiaaltöötaja või planeeringute menetlemiseks pädev ametnik või korraldada sujuv ühistransport lähimasse tõmbekeskusesse?" küsis ta.

Ka väikeste omavalitsuste elanikud soovivad, et keset nende väikevalda
ei püstitaks arendajad ootamatult suurt tuuleparki, nagu ka seda, et nad saaksid isikliku auto puudumisel lähimasse keskussesse apteeki, perearstile, rõivapoodi ja kinno!

Jutt vaid suusoojaks

"Mulle aga tundub, et haldusreform on kombekohaselt maha maetud," lausus ta. "Ja isegi kui see aeg-ajalt uuesti üles kerkib, sest vajadus selle järele on ilmne, tundub see vaid suusoojaks."

Teder rääkis, et reaalset tegevust seadusandjalt ei tule, sest arusaadavalt on selle reformi käigus vaja vastu võtta ebameeldivaid otsuseid.

"Need aga võivad vähemasti üheks valimisperioodiks muuta häälesaaki ühest või teisest omavalitsusest kesiseks," kõneles õiguskantsler. "Ometi julgen arvata, et haldusreformi läbiviimine võib pikas perspektiivis olla ühiskonnale sedavõrd kasulik, et anda reformi läbiviijatele hoopiski hääli juurde."

Haldusreformi heast mõjust räägivad õiguskantsleri sõnul nii meie riigist oluliselt paremal järjel olevad riigid kui ka riigid, kel pole läinud nii hästi kui meil.

Eeskujuks Taani ja Läti

Ta tõi näiteks Taani, mis on pindalalt meiega enamvähem sama suur riik, rahvaarvult 4,5 korda suurem, toimus haldusreform 2007. aastal, kui pea 300 omavalitsusest jäi alles 98.

"Minu Taani kolleeg on väljendanud seisukohta, et reform läks ootamatult lihtsalt ja on isikute põhiõiguste ja –vabaduste tagamise seisukohalt andnud häid tulemusi," kirjeldas ta. "Sama on kinnitanud mu Läti kolleegid Lätis toimunud reformi osas."

Ta märkis, et väga paljud tema ette jõudvad inimeste probleemid tulenevad kohalike omavalitsuste haldussuutmatusest. Ta ei heitnud midagi ette neile 500 elanikuga väikevaldadele. "Nemad teevad nii palju kui suudavad olemasoleva raha piires," ütles Teder. "Mõtlemiskord on riigi tasemel poliitikute ja otsustajate käes, sest lõppvastutus avaliku sektori toimimise ning põhiõiguste tagamise eest lasub riigil."