Veel 1991. aastal hukkus autoõnnetustes 491 inimest. Langust on küll tunda, kuid on paranemisruumi, sest peale hukkunute saab Eestis iga aasta vigastada veel umbes 2000 inimest.

Arenenud riikides on autoõnnetustes hukkumine üks peamisi surma põhjuseid alla 35 aastaste hulgas. Kasutades alati turvavööd (va jääteel) võiks see number palju väiksem olla. Turvavöö mitte kasutamisel oleks see võinud elu päästa peaaegu pooltel juhtudel.

Turvavööd peab kasutama õigesti. See tähendab, et rihm peaks toetuma rangluule ja puusaluule, et vöö ei kägistaks sind õnnetuse korral ja su nägu ei põrkaks vastu rooli.

Kui kuskil selle teema üles võtad, kas keegi kannab turvavööd või mitte, kuuled kindlasti ka palju vastuväiteid. Osad lausa vihkavad seda "asjandust", mis sõidumõnu ära võtab. Küsin, mis on ta vabandus turvavöö mitte kasutamiseks?

"Ma sõidan ainult natuke maad, pood asub ainult paari kilomeetri kaugusel." Tegelikult on see parim aeg turvavööd kanda, 80% õnnestustest juhtub 30 kilomeetri raadiuses sinu kodust ja sõidukiirusel 50km/h tunnis või vähem.

"Minuga õnnestust ei juhtu, ma olen tõeliselt tegija juht." Jah kogemused, hea reaktsioonikiirus ja oskused aitavad õnnestusi ära hoida. Kahjuks ei kaitse see sind teiste halbade juhtide eest, kes sulle otsa üritavad sõita.

"Ma olen väga ettevaatlik." Reageerida tuleb sekunditega ja kas pole parem olla veel natuke ettevaatlikum ja vööd kasutada.

"Ma kardan õnnestuse korral autosse lõksu jääda, turvavöö ei pruugi ju lahti tulla." Statistika ütleb, et õnnetuse korral on palju turvalisem autos olla, autost välja paiskudes on 25 korda suurem tõenäosus surra kui autos. Lisaks kui autost vaja tõesti kiiresti välja saada, näiteks on auto süttimise oht, siis seda on palju kergem teha, kui sa pole eelnenud hoobist meelemärkuseta.

"Nad on ikka tõsiselt ebamugavad, kogu sõidumõnu kaob." Nagu on arenenud autod, nii on ka turvavööd. Kasutusel on paremad materjalid, turvavöö lukustub vaid väga järsul peatumisel või tõmbel. Turvavööle saab lisada spetsiaalseid abivahendeid, mis tekitavad näiteks väikse vahe sisse või saad turvavöö pikemaks muuta.

"Ma ei vaja turvavööd, mul on turvapadi." Veab sul, mida rohkem turvavarustust, seda suurem võimalus ellu jääda. Kahjuks või õnneks pole turvapadjad selleks, et turvavööd mitte kasutada, nad on selleks, et sa terveks jääksid. Kuigi uuematel autodel on ka küljeturvapadjad, siis turvavöö kaitseb sind sel juhul küljelöökide eest.

Turvavöö võib olla teie jaoks palju negatiivseid asju, kuid fakt on see, et ta päästab elusid.