Vitsut kinnitas kõigepealt seda, et pole keeldunud ajakirjanikele kommentaare andmast. „Lubasin avalikult selgitada enda osalemist laevandusäris ning kommenteerida meedias ilmunut. Meie ajakirjanikel on kombeks nõuda vastuseid n-ö tunni aja pärast, kuid viie-kuue aasta tagustest asjadest rääkimisega nii kiire küll ei ole. Meenutan, et ka president võttis endale vastamiseks aega, kui Postimees avaldas Wiki-materjalid tema kõnelustest USA diplomaatidega. Nüüd, kui valimispäev on möödas, on ka põhjaliku ülevaate andmiseks aeg sobiv,“ kirjutas Vitsut.

"Pealtnägija" avalikustas veebruari algul eetris olnud saates, et Vitsut oli osanik firmas Eastern Shipping Group, kus oli partneriks ka tema endine nõunik ning praegune Tallinna linnavalitsuse linnaplaneerimisameti juhataja Toomas Õispuu.

"Pealtnägija" andmeil oli firma käsutuses olnud kaubalaeva Balkan Stari logiraamatus kirjas, et see külastas korduvalt Liibüat. Alus käis Liibüas jaanuaris ja veebruaris 2006, kui sanktsioonid enam ei kehtinud. Laev liikus Liibüa-Tuneesia kursil edasi-tagasi kolm korda, kuid millist kaupa laev Gadaffi režiimile vedas, on ebaselge.

Eesti meremeeste salaja tehtud fotosid kronoloogiliselt ritta seades on näha, et vähemalt ühel reisil vedasid nad konteinereid, millel äratuntav märgis – plahvatusohtlik. Piltidelt on selgelt näha, kuidas kaup Tuneesia julgeolekujõudude kontrolli all Balkan Starile laetakse ning paar päeva hiljem Liibüas samasuguse relvastatud valve all laevalt maha tõstetakse.

Toomas Vitsut lubab oma blogis jagada põhjalikumaid selgitusi, kuid alustuseks on ta toonud välja kümme punkti:

*Laevandus on rahvusvaheline äri.
*Sellise ettevõtluse jaoks kehtestavad reeglid ÜRO ja teised poliitilised organisatsioonid.
*Ettevõtlus ei ole poliitika.
*Lähtuvalt poliitiliselt kehtestatud reeglitest on laevandusäri kas legaalne või illegaalne, mitte eetiline või ebaeetiline.
*Eetika on oluline, ennekõike poliitikas ja meedias.
*Teema käsitlemiseks on hädavajalik valdkonna spetsiifikast arusaamine.
*Offshore’ide kasutamine on laevanduses reegel, mitte erand.
*Veetav kaup ei kuulu reeglina vedajale.
*Inglise õigusest lähtuvalt on vedudega seotud info konfidentsiaalne ega kuulu avaldamisele kolmandatele osapooltele.
*Laeval toimuva ja info kaitstuse eest vastutab kapten.

"Ettevõtlusega kavatsen ma tegelda ka edaspidigi, sh laevandusega. Arengud Egiptuses, Liibüas, Jordaanias jpt selle piirkonna riikides loovad uusi olukordi, millel tasub silm peal hoida. Üks valitseja vahetub teisega, Euroopa riigid seavad sisse konstruktiivsed suhted uue diktaatoriga ning tekivad ka uued huvitavad võimalused laevanduses," märgib Vitsut.

Tema selgitusi saab täispikkuses lugeda siin.