Eriti ohtralt reklaami on näinud spordihuvilised, kes jälgivad ETV-st jalgpalli MM-i. Vastavalt seadusele võib peamiselt riigi toetusest elav ERR edastada reklaami vaid erandjuhul, ja ringhäälingunõukogu esimees Andres Jõesaar on väitnud meedias, et vutiülekannete juurde sponsorreklaami näitamist nõuab FIFA.

Samas polnud Kanal 2 juhi sõnul sellest üldse juttu, kui ERR pidas erakanalitega läbirääkimisi osa mängude näitamise õiguse edasimüügi üle. „Me tõesti loobusime nendest mängudest, kuna erakanalid nägid, et nagunii läheb võitluseks reklaamiraha pärast ja seetõttu polnud mõtet poolikut asja endale võtta. Aga kõige kummalisem on see, et kui ERR väidab, et seal oli mingi klausel sponsorreklaami näitamise kohta, siis erakanalitele pakuti mänge ilma igasuguse kohustuseta.”

“See näitab küll, et ilmselt algselt seal lepingus mingit reklaami näitamise kohustust küll ei olnud, kui nad tahtsid mänge ilma selleta edasi müüa,“ selgitas Oru Delfile.

Vastates küsimusele, kuidas ERR on üldiselt ringhäälinguseadusse kirjutatud reklaamikeelust kinni pidanud, ütles Oru, et võrreldes varasemaga on just tänavu märgata erakordselt palju möödahiilimise katseid.

„Ma arvan, et see kõige hullem aeg ongi nüüd saabunud. Sel aastal on asi läinud täiesti kontrolli alt välja. Need reklaami mahud, mida hetkel nii ETV eetrisse kui ka osaliselt juba raadiojaamadesse lubatakse, on hüppeliselt kasvanud. Ja nagu mu head kolleegid ütlevad, ei möödu enam ühtegi rahvusringhäälingu nõukogu koosolekut, kus ei antaks järjekordseid lubasid reklaamiks. Mõned aastat tagasi oli see kindlasti enam kontrolli all. Nüüd on erandist saanud pigem reegel,“ nentis Kanal2 juht.

“Mõistagi nüüd selle üldise majandussurutise tingimustes otsitakse võimalikult palju auke ja kohti, kus oleks võimalik sellise JOKK-valemiga reklaami müüa. Eks ta ju ongi nii, et juriidiliselt on kõik enam vähem korrektne aga ega see ilus ei ole, mida nad teevad,“ leidis Oru.

Poliitreklaam pole midagi erilist

Hiljuti esitas rahvusringhäälingu nõukogu esimees Andres Jõesaar õiguskantslerile järelepärimise, kas enne valimisi erakondade tele- ja raadioklippide edastamata jätmine ERR-i kanalites võib olla kodanike põhiõigusi riivav, kuna inimesed ei saa siis kandidaatide kohta piisavalt infot.

Oru arvates pole aga poliitreklaam või mis iganes toote reklaam kindlasti klassikaline aus ja objektiivne informatsioon. “Rahvusringhääling otsib lihtsalt mingit võimalikku auku, et avaldada reklaami. Kui me vaatame poliitilist reklaami, siis ei ole seal küll suurt erinevust tavapäraste tarbekaupade reklaamiga. Seal käib täpselt samasugune oma kauba kiitmine,“ märkis Kanal 2 juht.