Neljapäevase valitsuskabineti arutelu alustala oli kolmapäeval rahandusminister Ivari Padari pakutud tasakaalus eelarve võimaluste kava. See kümnepunktiline plaan pakkus mitut pisikest hädalahendust, nagu teederemondi projektide vähendamine, Koidula raudteepiiripunkti projekti järjekordne seiskamine ja jäälõhkujaprojektist loobumist. Valitsuserakondade liidrid andsid sellele põhimõttelise nõusoleku, kirjutab Eesti Päevaleht.

Kuid neljapäeval läks valitsuse kabinetiistungil loodetud konsensuse asemel mitme ettepaneku puhul laadakauplemiseks. Mitu ministrit väitsid, et nendel puudub lepete kohta info. Üks tõsisemaid vastuseise tuli majandusminister Juhan Partsilt, keda Padari ettepanekud suuresti puudutasid.

Nii jätkataksegi täna õhtul valitsuse eestseisuses tulude suurendamise arutelu, kuid Reformierakonna aseesimees Jürgen Ligi ennustab tagasilööki ka sealt. Nimelt algab täna riigikogu uus istungjärk ja saadikud, kes on enda sõnul küll kogu suve tööd murdnud, hakkavad tulude ja kulude tasakaalu otsinud erakonnakaaslastele oma mõtteid tulistama. “Sellega on aga varasemad kokkulepped taas löögi all,” nentis Ligi.

Neljapäeval käis peaminister ja Reformierakonna esimees Andrus Ansip välja idee tõsta gaasi- ja kütuseaktsiisi. Jürgen Ligi täpsustab, et see on siiski pigem hüpoteetiline idee ning Reformierakond tahab pigem vältida uusi makse ja väga suurt maksumäära.

“Gaasiaktsiisi puhul on olnud põhjendus, et uutes majades kasutatakse järjest enam gaaskütet ja kuna gaasiaktsiis on madal, siis võiks seda tõsta. Kütuseaktsiisi teema kerkis ilmselt sotside surutava automaksu konteksti,” selgitas Ligi.

Suurim vaidlus valitsuses toimub käibemaksu üle

Väga suuri vaidlusi tekitab koalitsioonis endiselt käibemaksuerinevuse kaotamine, mida paari erandiga soovib Reformierakond.

Jürgen Ligi sõnul on ka ülimalt absurdne, et olukorras, kus Reformierakond on sisuliselt loobunud peamisest raudnaelast ehk nõustunud tulumaksu vähendamise külmutamisega, ei taha sotsid nõustuda käibemaksuerinevuse kaotamisega. “Selliste asjade taga seisab eelarve tasakaal,” kurjustab Ligi.

Sotside ettepanekust tõsta madalam käibemaksumäär viielt protsendilt üheksale on Ligi sõnul vähe kasu. Käibemaksuerinevuse kaotamisel sooviks Reformierakond teha erandi vaid ravimitele, mida võiks kompenseerida, ja võib-olla ka majutusele. “Viimane oleks maksupoliitiline põhjendus, kus oleks kompromiss ekspordi ja sisekäibe vahel.”

Nestori sõnul makstaks aga ravimite puhul sellisel juhul soodusravimite käibemaks teatud ulatuses kinni, mis tähendab vaid raha liikumist haigekassa eelarvest riigikassasse. “Me ei näe sellel mingit mõtet ja vajadust. See tekitab haigekassas lisaprobleeme ja neid pole sinna vaja. Neil, nagu kõigil teistel, tuleb niigi keerukas eelarve koostamise aasta,” viitas Nestor.

Sotsid tahavad lisaks ellu viia automaksuplaani, mis tähendaks kahte ühekordset maksu. Reformierakond peab aga kõige sobivamaks automaksuks kütuseaktsiisi.