Eesti ja Soome ministrid: vajame varilaevastiku vastu võitlemiseks Euroopa Liidult suuremat tuge
(65)
Eesti taristuminister Vladimir Svet ning Soome transpordi- ja kommunikatsiooniminister Lulu Ranne rõhutasid Euroopa transpordivolinikule Apóstolos Tzitzikóstasele saadetud kirjas, et vajavad Euroopa Liidult suuremat tuge varilaevastiku vastu võitlemises.
Ministrite sõnul ohustab Venemaa varilaevastik tugevalt Euroopa Liidu julgeolekut ja keskkonda, eriti Läänemere piirkonnas.
„Varilaevastik koosneb tihti vanematest ja tehniliselt kehvemas seisukorras laevadest, millel puudub sageli piisav kindlustuskaitse ning mis ei pruugi eriti praegustes jääoludes sõitmiseks sobida. Need laevad kujutavad endast suurt ohtu nii keskkonnale kui ka Läänemeres olevale kriitilisele taristule,“ sõnasid Vladimir Svet ja Lulu Ranne.
Eesti ja Soome teevad tihedat koostööd teiste Läänemere-äärsete riikide, Euroopa Liidu, NATO ja rahvusvahelise mereorganisatsiooniga (IMO), et piirata varilaevastiku tegevust. „Laevade lisamine Euroopa Liidu sanktsioonide nimekirja on varilaevastikuvastases võitluses olnud oluline edasisamm, kuid ei lahenda siiski probleemi – vaja on lisameetmeid,“ tõdesid ministrid.
Ministrite sõnul peaksid eelseisvatel IMO ja ÜRO kohtumistel Euroopa Liit ja liikmesriigid ühiselt rõhutama varilaevastikuga seotud riske ülemaailmsele meresõiduohutusele. Eesti ja Soome kolleegid tõid esile ka vajaduse tugevdada Läänemere piirkonnas Euroopa meresõiduohutuse ameti (EMSA) reostustõrjevõimet.
„Äärmiselt oluline on paigutada alaliselt Läänemerele vähemalt üks EMSA laev, mis suudaks naftareostust tõrjuda ka talvistes tingimustes. Suur naftareostus oleks keskkonnale katastroofiline, eriti jääga meres,“ märkisid Svet ja Ranne.
Ministrid lisasid, et hiljutiste sündmuste valguses oleks Läänemerele vaja ka kaabliremondivõimega laeva. Selle hankimiseks lubasid Svet ja Ranne teha tihedat koostööd Euroopa Komisjoni sidevõrkude, sisu ja tehnoloogia peadirektoraadi ning asepresident Henna Virkkuneniga.