Novembri lõpus algasid Tartus Sõpruse sillal remondi ettevalmistustööd. Tartu linnamajanduse osakonna teedeteenistuse ajutise liikluskorralduse peaspetsialisti Kaimar Jussi sõnul mõjutavad remonditööd küll harjumuspärast liiklust, kuid silla remondist tingitud ulatuslikke ummikuid pole tekkinud.

„Kolmapäeva hommikul põhjustas seisakuid avarii Mõisavahe ja Kalda tee ristmikul, mis häiris liiklusvoogu ja tekitas pealesõidul sillale ajutisi tõrkeid. Kuna silla remondiga alustati selle nädala alguses, läheb natuke aega, et juhid sätiksid paika oma teekonnad või kellaajad, millal nad hakkavad liikuma, ja nii hajub ka ummikseis.“

Juss ütles, et liiklusseisakuid esineb pigem hommikuste tipptundide ajal. „Õhtusel tipptunnil pigem ei esine, sest tööpäeva lõpetatakse erinevatel aegadel ja liiklus on hajunud. Ihaste silla koormus pole suurelt muutunud.“

Jussi rääkis, et Sõpruse sillal on remondi ajaks siiski võimaldatud kahesuunaline liiklus. Tööde alguses kehtestati kiiruspiirang 30 km/h, kuid liiklusvoo sujuvuse tagamiseks taastati tavapärane kiiruspiirang 50 km/h.

„Infot on edastatud erinevates kanalites juba enne tööde algust. Alates 27. novembrist on väljas suured (8 tükki erinevatesse suundadesse) infotahvlid teabega ja ummikumärgiga. Lisaks kontrollime mitu korda päevas objekti olukorda, et kas kõik laabub,“ selgitas Juss.

Silla projektijuht Hannes Freiberg ütles, et 25. novembril allkirjastati ehitajaga töövõtuleping, käesoleval nädalal alustati ettevalmistus- ja lammutustöödega ühel silla poolel. „Veel umbes kuu aega jätkatakse samal sillapoolel ettevalmistus- ja lammutustöödega, et ette valmistada tööde front silla tugiosade vahetustöödele.“

Sild peaks valmima 2027. aasta kevadel

Silla ümberehitus toimub kahes etapis. Esimeses etapis võetakse töösse silla kesklinnapoolne osa ning selleks ajaks viiakse mõlemad sõidusuunad üle Ihaste poolsele osale. Teises etapis rekonstrueeritakse silda Ihaste poolt ning liiklus saab siis toimuma juba varem uuendatud osal. Plaanitud ehitusaeg on 28 kuud, mis tähendab, et uuendatud sild valmib 2027. aasta kevadeks.

Vajaliku ruumi loomiseks ehitatakse sild mõlemalt poolt laiemaks ning jalakäijad ja ratturid eraldatakse sõiduteest piirde ning ohutusalaga. Sõidutee servadesse on planeeritud 2,25 meetri laiused ja mõlemasuunalised rattateed. Jalgteed saavad olema kahe meetri laiused.

Sõiduteel säilib mõlemas suunas kaherealine liiklus ning kiirust alandatakse turvalise ja meeldiva keskkonna loomiseks 40 km/h peale. Ehitustööde käigus remonditakse sillatalad, parandatakse nende ühenduskohti ning vahetatakse välja sillatalade alused teraskummist tugiosad. Teised suuremad tööd on hüdroisolatsiooni rajamine, vuukide ehitus, käsipuude ja valgustuse rekonstrueerimine.

Lisaks ehitatakse ümber ka Karlova poolsed peale- ja mahasõidud ning ühendused Turu, Kalevi, Raua, Aida ning Rebase tänavatega. Sõpruse silla Karlova poolsesse otsa ehitatakse tilgakujuline ringristmik. Karlova suunas ehitatakse välja ka rattateed kõikidele sillalt tulevatele ning sinna viivatele pööretele. Sõpruse ringristmiku lahendust ei muudeta.

Sillale viivad trepid rekonstrueeritakse ja lisaks ehitatakse kaks uut trepistikku, et lihtsustada jalakäijate jaoks silla kasutamist. Uued trepistikud tulevad silla Ihaste poolsele servale Turu tänava ja Emajõe vahelisele alale ning Emajõe ja Anne kanali vahelisele alale.

Silla uuendamine maksab 18 376 376 eurot koos käibemaksuga ning sellest umbes 2,8 miljonit pärineb kergliikluse edendamiseks mõeldud Euroopa Liidu kaasrahastusest.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemalt
Ükskõikselt
Kurvana
Vihasena