Vilniuse lennuvälja lähedal kukkus esmaspäeva varahommikul alla DHL-i kaupa vedanud Hispaania lennufirma Swift Air kaubalennuk. Hukkus Hispaania kodanikust piloot. Vigastada said Leedu, Saksamaa ja Hispaania kodanik, lisaks evakueeriti õnnetuspaigast 13 kohalikku elanikku. Lennuõnnetuse põhjusena kahtlustatakse praegu tehnilist riket.
Leedus kohapeal käisid sel nädalal ka politsei- ja piirivalveameti kriminalistid, kes läksid sinna vaatlema ning omandama teadmisi, kuidas Leedu sellist olukorda lahendab.
Kohapeal käinud Põhja prefektuuri kriminalistikatalituse juht Elari Haugas ütles, et lennuõnnetuse sündmuspaigas avanes hirmus vaatepilt, mille sarnast eestlased varem näinud polnud. „Tegemist oli ulatusliku sündmuskohaga, kus väga suurel maa alal olid laiali lennukiosad ja kaubasaadetised või õigemini need, mis sellest alles oli jäänud.“
Haugas ütles, et kuigi kriminalistid kohalikega ei rääkinud, räägiti Leedu politseinikega. „Nad kirjeldasid, et kui õnnetuspäeva varahommikul laekus esimene info, siis tundus see nii uskumatu, et pigem arvati, et tegu on õppusega.“
Haugas sõnas, et Leedust võeti kaasa teadmine ja kindlus, et kaasaegsel tehnoloogial on selliste õnnetuste uurimisel kahtlemata suur roll ja abi. „Näiteks Leedus oli palju abi droonidest ja 3D seadmetest, mis aitasid sündmuskoha olustiku detailselt fikseerida.“
Haugas ütles, et kui Eestis juhtuks sarnane õnnetus, siis selle tekkepõhjuste väljaselgitamisega tegeleks ohutusjuurdluse keskus. PPA roll oleks eelkõige sündmuskoha puutumatuse kaitse ja kõigi vajalike tõendite kogumine ning talletamine.
„Eestis oleme õppuste käigus koos partnerasutustega harjutanud lennuõnnetuse stsenaariumeid, näiteks olukorda kui lennuk peaks kukkuma Ülemiste järve. Samuti oleme harjutanud eraldi masshukkunutega sündmuse lahendamist. Valmisolek sellise sündmuse lahendamiseks on meil olemas, kuid loodetavasti seda kunagi reaalselt kasutama ei pea,“ rääkis Haugas.