Kuna kõige suurem hulk eestlasi sotsiaalmeedias tegutseb just Facebookis, siis on ka erakonnad sellele platvormile oma reklaamirahad suunanud. Ent kui palju on iga erakond pannud nende reklaamide alla raha?

Eesti poliitmaastikul on pea kõik erakonnad endale valimiste eel Facebookis reklaami ostnud. Eelmisel nädalal (perioodil 5. - 11. mai) kulutas sellistele reklaamidele enim erakond Isamaa, mille reklaamikulu küündis üle 4000 euro. Suurimad summad läksid Jüri Ratase (1279 eurot), Urmas Reinsalu (1250 eurot) ja Riho Terrase (840 eurot) lehtede reklaamidele.

Isamaaga võrreldes on ülejäänud erakonnad sotsiaalmeedia reklaamidele raha kulutanud tagasihoidlikult - teine suurim kulutaja on Eesti200 838 euroga, nende järel Eesti Konservatiivne Rahvaerakond 600 euroga ja Reformierakond 541 euroga. Teised erakonnad kulutasid möödunud nädalal Facebooki reklaamidele alla 500 euro.

Üksikkandidaatidest kulutas möödunud nädalal reklaamile raha vaid Tanel Talve.

Milline on reklaamide sisu?

Nagu võib eeldada, siis keskenduvad reklaamid peaasjalikult loosungitele ja valimisprogrammi tutvustamisele. Jüri Ratas on enim raha pannud videoformaadis enesetutvustuse ja EP presidendi Roberta Metsola tsitaadi alla. EKRE suurim reklaamija Jaak Madison aga keeras enda kasuks hiljutise skandaali ning reklaamib postitust loosungiga „Noh, liberaalid, proovisite mind tühistada?“ Reformierakonna reklaamiraha läks Kaja Kallase video ja maksuküüru kaotamise postituse alla. Reformierakonna kandidaatidele eraldi märkimisväärseid summasid pandud ei ole.

Facebooki ja selle emaettevõtte Meta reeglid näevad ette, et kui platvormil soovitakse reklaamida poliitilistel või valimistega seotud teemadel, siis peab avalik olema ka selle reklaami rahastaja. Poliitiliste reklaamide läbipaistvust nõuavad ka Euroopa Liidu seadused, mida tänavu veebruaris veel enamgi karmistati.