2024. aasta suvest võib muudetud heitgaaside puhastamise süsteemiga autoga sõitmise eest Soomes saada trahvi, mis ulatub kümnetesse tuhandetesse eurodesse, kirjutab YLE.

Näiteks võib muudetud süsteemiga sõiduauto või kaubiku eest transpordifirmat trahvida kuni 20 000 euroga, veoki puhul 30 000 euroga. Eraisikute sõidukite puhul jäävad trahvid 1000–3000 euro juurde. Lisaks võib autole määrata sõidukeelu, kuniks pole taastatud algsed lahendused.

Kui palju selliselt „täiustatud“ sõidukeid Soome teedel ringi sõidab, pole täpselt teada. Arvatakse, et emissiooniga manipuleeritakse hinnanguliselt 30–50% veokite puhul.

Kõigi emissioonipetiste tabamine pole siiski lihtne ülesanne. Peenosakeste filtri eemaldamine ei torka välisel vaatlusel silma, AdBlue süsteemi kohendamine ei pruugi ka ülevaatusel välja tulla. Samuti pole Soome politseil piisavalt täpseid heitemõõtjaid ja testimisseadmeid. Kõige räigemaid rikkumisi on seevastu lihtne tuvastada.

Soome konkurentsi- ja tarbijaameti hinnangul lasub vastutus auto sõidukõlblikuna edasimüümisel ühemõtteliselt edasimüüjal.

Lähiaastatel plaanib Soomes ülevaatustel hakata tuvastama ka heitgaasipettusi. Kava on seotud kooskõlastamisel oleva Euroopa Liidu tehnoülevaatuste paketiga, mis näeb ette täpsemat heite mõõtmist.

Kui muudatus Euroopa Parlamendis plaanipäraselt vastu võetakse, jõustub see kõige varem 2026. aastal.