„Rootsi õnnetusjuhtumite amet korraldas rahvusvahelise riigihanke, et leida sobiv ettevõte rambi üles toomiseks. Kolme riigi ohutusjuurdluse asutused jätkavad üheskoos tööde planeerimist ja ettevalmistusi. Uuringute juhtriik on Eesti, nagu lepiti kokku 2020. aastal, kui esialgse hindamisega alustasime,“ lausus ohutusjuurdluse keskuse juhataja Märt Ots.

„Otsustasime tuua merepõhjast üles parvlaeva Estonia vöörirambi* ning filmida autotekki,“ lausus Rootsi õnnetusjuhtumite uurimise ameti asejuhataja Jonas Bäckstrand. „2021. uuringute käigus selgus, et vööriramp ei kinnitu enam laevakere külge. Otsustasime rambi üles tuua, et seda põhjalikumalt uurida.“

Rootsi valitsus eraldas tööde teostamiseks 25 miljonit Rootsi krooni (2,2 miljonit eurot). „Otsustasime sõlmida lepingu Norra ettevõttega Reach Subsea AS. Uuringud viiakse läbi laevaga Viking Reach,“ ütles Bäckstrand. Uuringute läbi viimise täpne aeg on veel täpsustamisel.“

Kolme riigi esindajad leppisid kokku, et ramp tuuakse Eestisse, kus seda põhjalikult uuritakse.

Käimasolevatest töödest jätkub Taltech’i poolt läbi viidav laeva merepõhjaga kokkupõrke modelleerimine, mis peaks valmima augusti lõpuks. Jätkub intervjuude läbiviimine laevahukust pääsenutega. Ettevalmistamisel on laeva vööri mudeldamise hange, selle töö finantseerib Eesti.

  • Vööriramp (varem ka aparell) on sõidukite pealesõidutee laevale. Parvlaeva Estonia vöörivisiir toodi merepõhjast üles 1994. aastal ning see asub Rootsis.