Transpordiameti peadirektor Priit Sauk ütles transpordiameti ajakirjas Teejuht, et Hiiumaa ja Tallinna vahet lendav lennuk, „kus on vaid kolm riigiametnikust reisijat“, on riigi raha kuritarvitamine ja mugavusteenus, mille eest ei peaks tasuma maksumaksja. Lisaks on Sauga arvates Saaremaa parvlaevaühendus tipphooajavälisel ajal liiga tihe.

„Ma arvan, et see on riigiameti ja iga inimese kohustus säästlikult riigi ressursiga ümber käia ja kuna me praegu hakkame valmistama ette uusi hankeid, siis need diskussioonid on alanud ka kohalike omavalitsustega ja selle tõttu võtavad nad ka täna kriitilisemalt meie vastu sõna,“ ütles Sauk kommentaaris „Aktuaalsele kaamerale“.

Sauk rääkis, et istus neljapäeval koos Saaremaa, Hiiumaa omavalitsuste esindajate ja transpordi korraldajatega ning otsus lennutranspordis säästuvõimalusi.

„Täna lendab kummalegi saarele eraldi lennuk, see tähendab kahe eraldi lennuki hooldust, meeskonnakulusid ja kõike muud. Me pakkusime võimaliku uue hankena lahendust, et leppida kokku graafiku, mis võimaldaks ühe lennukiga sõita mõlema saare vahelt. Ja meie hinnangul hoida kokku kuskil 25 protsenti kuludest lennuühendustele saartega. See on raha kuskil 1,5 kuni kaks miljonit eurot,“ rääkis Sauk „Aktuaalsele kaamerale“.

Hiidlased pahased: ühendus suursaartega on oluline

Hiiumaa valla ning ettevõtjate esindajad saatsid täna avaliku pöördumise presidendile, riigikogule, valitsusele ning mitmetele teistele, kus avaldavad oma pahameelt transpordiameti peadirektori väljaütlemise osas. „Kahetsusväärne, kui kõrge riigiametnik ei anna aru, et vastutab kogu riigi territooriumil oma valdkonna parimal moel suunamise eest,“ kirjutatakse pöördumises, kus lisati, et loodetavasti on Sauga väljaütlemine põhjustatud meeltesegadusest ning et transpordiamet juht on varsti võimeline oma tööd jätkama.

Pöördujate sõnul on mandriühendus saartele nagu nabanöör. Parvlaevaühendust ning lennuliin on kohaliku kogukonna, ettevõtjate ning külastajate jaoks oluline ning kumbagi ei saa pöördujate sõnul liigseks luksuseks pidada. „Parvlaevaga saab vedada palju reisijaid, sõidukeid ja raskeid kaupu. Lennukiga tulevad inimesed, kes hindavad oma aega ning kelle pagasis on tihti hinnalised väärtused: oskused, teadmised, koostöökontaktid ja investeeringud,“ seisab pöördumises. Lisaks kirjutatakse, et Hiiumaale reisivad lennukiga arstid, teadlased, kunstnikud, ettevõtjad ning teised tööasjus Hiiumaad külastavad inimesed. „Meil on kõiki neid inimesi vaja!“

„Saarte lennuliiklus ei ole ei praeguse, eelmise ega järgmiste valitsuste suuremeelne vastutulek saarerahvale, mida maksumaksjad on pidanud „üleval pidama“,“ kirjutatakse pöördumises. Pea 25 kilomeetrine merelõik, mis eraldab Hiiumaad mandri-Eestist, nõuabki pöördujate sõnul riigilt erilahendusi. „Riigi regionaalpoliitika eesmärgiks on töötada selle nimel, et inimestel oleks kõikjal Eestis kättesaadavad tasuvad töökohad, kvaliteetsed teenused ja meeldiv elukeskkond. Seda selleks, et kõik Eesti piirkonnad oleksid kokkuvõttes atraktiivsemad paigad nii elamiseks, töötamiseks, külastamiseks kui ka investeerimiseks,“ seisab pöördumises.

„Olen isegi teinud nüüd mõned reisid Hiiumaale ja Saaremaale ühistransporditeenuse proovimiseks ja koostööpartneritega kohtumiseks. Kui me lendame Hiiumaale ja sealt tagasi ning lennukis on vaid kolm riigiametnikust reisijat, siis ma väidan, et see on riigi raha kuritarvitamine. Tegelikult tulebki kõva häälega öelda, et see on mugavusteenus ja seda ei pea kogu ühiskond ühiselt kinni maksma,“ lausus Sauk artiklis.

Pöördujate hinnangul laiendab Sauk siin „oma isiklikku kitsast kogemust üldisemate järelduste tegemiseks ning see ei ole kindlasti mõistlik viis oluliste otsuste tegemiseks“. Pöörudjad tõdevad, et on olnud ka neid lende, kus lennukis on kolm inimest, kuid toona oli tegu madalhooajaga ning päevaga, mil ilma tõttu tühistati mitu lendu.

Näiteks tõid pöördujad Soome, kus saadakse hakkama oma ligi 80 tuhande saare mandriühenduse korraldamisega igal aastaajal. „Selle asemel, et otsida kohti, kust Eesti saarte mandriühendusi kärpida, võiks valitsus ja ministeeriumid-ametid otsida võimalusi nende võimaluste mitmekesistamiseks,“ kirjutatakse pöördumises.

„Kuni neid aga pole välja pakutud, on vastutustundetu kuulutada üks Hiiumaale elutähtis transpordiliik mugavusteenuseks ning teha ettepanek see sulgeda.“

Pöördumise esitasid Hiiumaa vallavolikogu esimees Anu Pielberg, Hiiumaa vallavanem Hergo Tasuja, Hiiumaa turismiklastri juht Kristel Üksvärav, Hiiumaa Ettevõtjate Liidu juhatuse esimees Kulvo Pendra ja SA Hiiumaa Arenduskeskus juhataja Liis Lukas.