Ukrainasse saadetakse Eestis liiniveo teenuseid pakkunud Iveco Irisbus Crossway bussid, täna asus neist teele kolm. Järgmisel nädalal suundub sinna veel üheksa bussi.

Välisminister Urmas Reinsalu selgitas, et Eesti eesmärk on pakkuda Ukrainale igakülgset tuge, sealhulgas aidata ukrainlastel taastada oma igapäevaelu, kuigi Venemaa sõda jätkub. „Loodan, et need bussid aitavad Žõtomõri oblasti inimestel jõuda turvaliselt vajalikesse sihtpunktidesse,“ ütles ta.

Eesti võttis suve alguses kuulda Ukraina üleskutset keskenduda Ukraina ülesehitamisele kaasa aitamisel konkreetsele piirkonnale. Selleks valiti Žõtomõri oblast. Bussid saadetakse vastuseks Žõtomõrist tulnud abipalvele. „Mul on hea meel, et saame pakkuda täna teele saadetavate busside näol praktilist abi, mille järele on suur tarvidus,“ rõhutas Reinsalu.

„Kui juunikuus saatsime viis bussi Butša piirkonda Kiievi regiooni, siis tänased bussid sõidavad Žõtomõri piirkonda, et aidata taastada sealset transpordivõrgustikku,“ rääkis majandus- ja taristuminister Riina Sikkut. „Suur tänu Eesti ettevõtetele, kelle toel said pilvebussid vajaliku remondi ja hoolduse, et jätkata oma teenistust Ukraina inimeste abistamisel,“ lisas ta.

Tänased bussid sõidavad Žõtomõri piirkonda, et aidata taastada sealset transpordivõrgustikku.

„Oleme Eesti valitsusele, ettevõtetele ja inimestele tänulikud hindamatu abi eest Ukrainale,“ ütles Ukraina suursaadik Eestis Mariana Betsa. „Eesti oli üks esimesi, kes võttis kuulda üleskutset asuda aitama Ukrainat üles ehitada ja keskendub selle elluviimisel Žõtomõrile.“

„Meil transpordiametis on hea meel, et Eestis inimesi teeninud bussid saavad tänu osavatele meistrimeestele uue elu ja saavad jätkata teenistust Ukraina rahva hüvanguks piirkonnas,“ sõnas transpordiameti peadirektori kohusetäitja Ele Reiljan.

Tema sõnul oleks riigil olnud kõige lihtsam need bussid maha müüa, kuid koostöös Iveco IV Plussi professionaalse meekonna ja välisministeeriumiga õnnestus riigile tagastatud busside seast välja valida ja taas töökorda seada bussid, mis võivad Ukrainas inimesi veel mitmeid aastaid truult teenida.

„Oleme Ukrainat abistanud Venemaa sõja alguspäevadest alates ning meil pole selles osas kunagi tekkinud küsimust, miks,“ ütles Iveco IV Plussi tegevjuht Bruno Kubja. „Kui välisministeerium pakkus, et saaksime aidata busside ettevalmistamisel Ukrainasse saatmiseks, olime sellega kohe päri.“

Žõtomõri oblastisse sõidutavad bussid kohale Lux Charteri bussijuhid.

„Koostöös välisministeeriumiga viisid meie tublid bussijuhid juunis viis bussi Ukrainas tugevasti kannatada saanud piirkonda ja meile teeb au, et saame taaskord oma panuse anda,“ ütles Lux Charteri juhatuse esimees Jaanus Kukk. „Oleme sõja esimestest päevadest olnud oma bussidega abiks sõjapõgenike transportimisel ja koostöös Eesti Pagulasabiga toonud üle 3000 põgeniku turvaliselt Eestisse,“ lisas Kukk.

Eesti on andnud Ukrainale humanitaarabi umbes 21 miljoni euro ulatuses, millest avaliku sektor moodustab 2,2 miljonit eurot ning era- ja kolmas sektor ligi 18,8 miljonit eurot. Abi on olnud mitmekülgne – näiteks toit, ajutine peavari, ravimid, sõidukid, kiirabiautod, päästevarustus ja IT-seadmed.